AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Noen som vet? Om jeg har fast sykmeldingsdag, la oss si tirsdager, har jeg fortsatt rett på å ha den dagen uansett eller «mister» jeg den om det er helligdag samme uken (mandag som er 1. Pinsedag, eller torsdag som var Kristi himmelfart)? Anonymkode: 552f0...68c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Uten å kunne henvise til noe regelverk, så er jeg ganske sikker på at du skal ha sykemeldingsdagen din på tirsdag uansett. Om helligdagen hadde vært på sykemeldingsdagen, hadde du hatt fri uansett og "mistet" sykedagen din. Det går begge veier. Anonymkode: 789eb...89a 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 Takk for kjapt svar 😊Oppfølgingsspørsmål: har arbeidsgiver lov til å flytte sykemeldingsdagen uten å spørre? Anonymkode: 552f0...68c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for kjapt svar 😊Oppfølgingsspørsmål: har arbeidsgiver lov til å flytte sykemeldingsdagen uten å spørre? Anonymkode: 552f0...68c I utgangspunktet kan de nok endre vakter med 14-dagers varsel. Litt avhengig av arbeidsavtalen. Men hvis dere har satt opp en plan på dager du skal jobbe, kan de ikke endre på kortere varsel. Arbeidsgiver har styringsrett, og i utgangspunktet kan de kreve at du er på jobb 100% men bare utfører arbeid for 20%. Men som sagt avtalte dager bør ikke endres på kort varsel. Anonymkode: 0a899...faa
Brunello Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Å være delvis sykmeldt er ikke å ha fri. Orker du å jobbe en dag i uken gjør du det. Uavhengig av om det er en eller fire fridager den uken. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 11 minutter siden, Brunello skrev: Å være delvis sykmeldt er ikke å ha fri. Orker du å jobbe en dag i uken gjør du det. Uavhengig av om det er en eller fire fridager den uken. Det er ikke snakk om å orke eller ikke, det er snakk om hva man har rett på. Det handler også om hvorfor man er sykmeldt. Kanskje man trenger ro den ene dagen i uken mens barna er på skole/barnehage? Det er jo ganske umulig å få til når de også har fri på helligdager. Anonymkode: 552f0...68c
Brunello Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om å orke eller ikke, det er snakk om hva man har rett på. Det handler også om hvorfor man er sykmeldt. Kanskje man trenger ro den ene dagen i uken mens barna er på skole/barnehage? Det er jo ganske umulig å få til når de også har fri på helligdager. Anonymkode: 552f0...68c Det handler selvsagt om hva man orker. Orker man å jobbe, hår man på jobb.
Gjest Boron Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet? Om jeg har fast sykmeldingsdag, la oss si tirsdager, har jeg fortsatt rett på å ha den dagen uansett eller «mister» jeg den om det er helligdag samme uken (mandag som er 1. Pinsedag, eller torsdag som var Kristi himmelfart)? Anonymkode: 552f0...68c Du burde snakke med arbeidsgiver om dette. Har du avtalte faste dager i uka fri iht sykemelding, og helligdagen treffer denne dagen, så "mister" du den. Av og til hender det at arbeidsgiver ser mellom fingrene og gir deg ekstra fri eller kortere arbeidsdag en annen dag denne uken, som en slags kompensasjon. Treffer helligdagen på en dag du ikke har fri/syk i uka, så får du denne fridagen ekstra.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 Hvis jeg avspaserer en dag på jobb og blir syk, så mister jeg en fridag. bytter jeg en vakt og blir syk på den dagen jeg har byttet til meg fri, så mister jeg en fridag. Sånn er det bare. Anonymkode: 204d3...382
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg avspaserer en dag på jobb og blir syk, så mister jeg en fridag. bytter jeg en vakt og blir syk på den dagen jeg har byttet til meg fri, så mister jeg en fridag. Sånn er det bare. Anonymkode: 204d3...382 Nå er det snakk om hvis det er helligdag på mandag, og jeg har sykmeldingsdag tirsdag, faller den bort, eller går den som planlagt? Jeg også skjønner om sykmeldingsdagen hadde vært mandag, på helligdagen, at den hadde falt bort, men nå er det snakk om at den kommer etter helligdagen. Anonymkode: 552f0...68c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg avspaserer en dag på jobb og blir syk, så mister jeg en fridag. bytter jeg en vakt og blir syk på den dagen jeg har byttet til meg fri, så mister jeg en fridag. Sånn er det bare. Anonymkode: 204d3...382 Nei, så enkelt er det ikke. Hvis du blir syk under ferie for eksempel, så har du i hvert fall rett på å få fridagene tilbake senere. Anonymkode: ebaff...141
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 Dette finnes det ikke noe klart regelverk på, så den ryddigste måten er å praktisere det slik at dersom du har avtalt at du er sykmeldt hver tirsdag så er du ikke på jobb på tirsdager, helligdager eller ei (dvs. at dersom mandag er helligdag får du fri mandag og tirsdag. Dersom tirsdag er helligdag er du sykmeldt på helligdagen) Anonymkode: 7f3cc...c28
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #14 Skrevet 26. mai 2020 Da jeg var gradert sykemeldt tidligere i år så fordelte jeg selv når jeg ville være borte fra jobb. Og jeg regnet alltid X% av ukens arbeidstid, så hvis jeg var 50% sykemeldt så jobbet jeg 20 timer en vanlig uke (vi har 40-timers uke). Var det en uke med 4 dager = 32 timer jobbet jeg 16 timer. Jeg fører timer da og har en jobb der jeg kan jobbe 5 timer og så gå hjem uten at det går ut over noen vaktplan, så er nok lettere for meg. Arbeidsgiver reagerte ikke på dette forøvrig. Anonymkode: 13f45...531
*Sparkling* Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, så enkelt er det ikke. Hvis du blir syk under ferie for eksempel, så har du i hvert fall rett på å få fridagene tilbake senere. Anonymkode: ebaff...141 Ferie og avspasering er ikkje det same når det gjeld å "ta igjen" dagar viss ein blir sjuk. Ts: du får fri mandag, og sjukmeldingsdagen din tysdag meinar eg SJØLVSAGT skal vere fri viss det er avtalt at tysdagane er dine sj.meldingsdagar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå