AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Vi er tre venninner i en gjeng. Hun ene kan vi kalle Hege, hun andre kan vi kalle Gro. Gro er en fantastisk flott venn som dessverre sliter med sitt. Dette fører til at hun selvskader. Jeg vil ikke si nøyaktig hva slags form men dette er noe hun bedriver alene og påvirker ikke oss på noen måte direkte. Hege derimot er veldig skeptisk til Gro. Jeg synes hun ofte snakker veldig ufint til henne og nærmest prøver å få Gro til å «skamme seg» til å slutte med det hun driver med. Jeg ser at dette gjør Gro veldig lei seg. Dette var så kort som jeg klarte å beskrive det. Mitt spørsmål er: har Hege noen rett til å behandle Gro slik? Jeg skjønner ikke hvordan Hege kan mislike Gro pga dette da det ikke angår oss i det hele tatt. Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg eventuelt skal ta det opp med henne. Anonymkode: 0caf0...610
Berentsens Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Selvsagt har hun ikke rett til å behandle folk dårlig. Hun er vel bare en drittsekk. Kutt henne ut, eller be henne om å skjerpe seg. 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 Takk for svar. Jeg oppfatter ikke at Gro forventer noen som helst form for omsorg. Hun ber aldri om hjelp og krever ingenting. Jeg vet at Hege bevitnet selvskadingen ved en tilfeldighet (uanmeldt besøk) men Gro ba ikke om noe som helst. Og for det andre så er Gro en mester til å stille opp for sine venninner! Hun spør alltid hvordan vi har det, lytter når vi har det vanskelig, stiller opp. Så jeg kan ikke si at dette gjelder henne. Anonymkode: 0caf0...610 1
Candiru Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 Hege er ikke inne på noe nei. Mulig Gro "trenger å høre sannheten" men ikke på en sånn måte. De som bedriver selvskading skal få den omsorgen de trenger av venninner. De skal føle seg akseptert selv om man er syk. Det Hege gjør er det motsatte av å gi omsorg. Gro sliter med noe, Hege får henne til å føle seg enda verre. Gro er ikke selvopptatt, hun er syk. 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Jeg synes selvsagt at Hege er ufølsom og ikke burde hakke på Gro. Men det jeg synes er rart er at du eller dere ikke gjør noe for å hjelpe Gro med sine problemer og selvskading. Du skriver selvskadingen ikke påvirker dere. For meg høres selvskading alvorlig ut, og ikke noe man bare kan stilltiende se på at venner fortsetter å drive med. Dere bør oppmuntre henne til både å søke profesjonell hjelp, og spørre om det er noe hun trenger fra dere, og si at dere ikke ønsker at hun skal skade seg selv fordi det jo er nettopp skadelig for henne. Anonymkode: 69233...de4 5
Silva Pluvialis Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 Snakk om å ikke forstå mekanismen bak selvskading... 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 På 26.5.2020 den 17.18, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 De som lider og har det vondt blir ikke bedre av at såkalte «venner» rakker ned på dem og får dem til å føle seg verre en de allerede gjør. Mange mennesker bruker «jeg er jo bare ærlig» som en unnskyldning når de sier ting som er frekt, slemt osv. Det er ganske åpenbart at du har fordommer mot mennesker som driver med selvskading, og du har sikkert dårlig erfaring med en eller fler som passer beskrivelsen din, noe som gjør at du tydeligvis mangler forståelse og empati rundt dette. Syns forøvrig at dømmende mennesker som oppfører seg dårlig mot andre har godt av å høre det Anonymkode: d359d...553 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 På 26.5.2020 den 17.18, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 Altså sorry Mac men her er du så definitivt ute å ror, i din helt egen robåt, helt alene i sterk strøm. Og uansett hvor mye du både ror og padler så er det du sier her en egen drittsekk greie.. Og jeg sier dette på en veldig diplomatisk måte selvsagt. De som har deg som venn synes jeg nesten synd i sånn helt diplomatisk selvsagt. Har du venner? Gode venner? Stakkars de som aldri kan føle at de kan snakke med deg om noe annet enn trivielle ting fordi "du da må gi for mye omsorg".. Anonymkode: 1643b...d76 2
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 Det er ikke lett for oss friske å forstå hvorfor noen sitter å skader seg selv. Folk kan reagere med sinne og oppgitthet, og det forstår jeg godt. skjerp deg, ta deg sammen, Finn en annen løsning på vonde følelser enn å skade deg selv!! Folk blir sint av frykt og mangel på kunnskap om de som skader seg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 1 time siden, Sunnys skrev: Det er ikke lett for oss friske å forstå hvorfor noen sitter å skader seg selv. Folk kan reagere med sinne og oppgitthet, og det forstår jeg godt. skjerp deg, ta deg sammen, Finn en annen løsning på vonde følelser enn å skade deg selv!! Folk blir sint av frykt og mangel på kunnskap om de som skader seg. Så skaff deg kunnskap! Skaff deg empati, skaff, deg sympati. Det er ikke de som selskaper seg sin jobb at du er fullstendig blottet for dette. De som skader seg selv tør ikke snakke om det fordi det fører ril et sinne og dere som blir sint, blir sint pga frykt og redsel og tåpelige forestillinger. Vel snakk med vedkommende. Om venner/pårørende bate kunne "ta seg sammen" og slutte å være så jævla selvsentrert. En selvskader kan ikke "ta seg sammen" noe du utmerket hadde vist om du hadde litt kunnskap/empati/sympati om emnet. Du virker jo helt fjern som kan si dette og veldig dum igrunn. Anonymkode: 1643b...d76
Gjest Alkoholist Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 Kutt ut Hege. Hun er ikke "bare ærlig", hun er faktisk slem.
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #13 Skrevet 1. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så skaff deg kunnskap! Skaff deg empati, skaff, deg sympati. Det er ikke de som selskaper seg sin jobb at du er fullstendig blottet for dette. De som skader seg selv tør ikke snakke om det fordi det fører ril et sinne og dere som blir sint, blir sint pga frykt og redsel og tåpelige forestillinger. Vel snakk med vedkommende. Om venner/pårørende bate kunne "ta seg sammen" og slutte å være så jævla selvsentrert. En selvskader kan ikke "ta seg sammen" noe du utmerket hadde vist om du hadde litt kunnskap/empati/sympati om emnet. Du virker jo helt fjern som kan si dette og veldig dum igrunn. Anonymkode: 1643b...d76 Jeg skriver at folk tenker «skjerp deg, ta deg sammen» osv. fordi de har mangel på kunnskap. Det ER vanskelig for de som ikke har problemet selv, ikke har kunnskap å forstå hvorfor noen velger å skade seg selv å forstå. Folk reagerer med sinne pga frykt. Snakker om folk generelt, jeg skriver ingenting om min kunnskap og min holdning til at folk selvskader seg. jeg vet at folk som skader seg har det vondt, og jeg vet også at det er en destruktiv måte å møte vonde følelser på. Jeg vet også at selvskading er avhengighetsskapende. Den eneste måten å slutte med selvskading er å få hjelp til å håndtere følelsene sine på en annen måte enn å skade seg. I svaret mitt satte jeg meg inn i hva «Hege» tenker, som ikke har kunnskap og som samtidig blir redd.
Sunnys Skrevet 1. juni 2020 #14 Skrevet 1. juni 2020 På 26.5.2020 den 17.18, AnonymBruker skrev: Hege er inne på noe, kanskje ikke gjort på en diplomatisk måte, men det at Gro får høre sannheten fra venninner er enda bedre enn at hun skal høre det fra andre. Gro har "en dårlig periode" og velger og selvskade seg - det er faktisk ganske dårlig egenskap å skade seg selv, og forvente omsorg av de som står en nærmest. Når man i tillegg vet at slike personer som Gro sjelden stiller opp for andre venninner(generalisert) fordi de er så selvopptatt så tenker jeg at Gro(og andre som bedriver slikt tullball) bare har godt av å høre det. Så hvor mye omsorg skal egentlig de som bedriver selvskading få av venninner? Anonymkode: dfc1f...506 Tullball? Vel, det er vel ingen som skader seg fordi de kjeder seg? De fleste som skader seg har så enormt trykk på innsiden av psykisk smerte.. den eneste måten de får det ut på er å skade seg, for å overføre den psykiske smerten til fysisk smerte, som er lettere å håndtere. Når du har kommet så langt at du har begyndt å selvskade deg, har du mye psykiske smerter. handlingen er destruktiv, og det skaper bare et nytt problem. Men slik er det med mye. Folk ruser seg eller blir alkoholikere også, overspiser eller sulter seg.. det er er også en form for selvskading, men en metode for å håndtere de vanskelige følelsene de kjenner på. det er vanskelig for oss friske å forstå, fordi vi selv ikke har vært der de er. Men vi må ha respekt for de som har det slik, og hjelpe de så godt vi kan. Men de trenger profesjonell hjelp 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå