Gå til innhold

Påleggstrekk i lønn

Gjest Deltapiken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 minutter siden, kahaki skrev:

Når kravet / kravene til namsmann er gjort opp, stanser lønnstrekk automatisk?

Ja

Anonymkode: a8654...2b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, kahaki skrev:

Hei.

Ja.

Et påleggstrekk kan kun gjelde i 2 - to år.

Hvis du skylder mere epnger til samme eller andre kreditorer kan samme eller andre kreditorer begjære nytt påleggstrekk.

Det nye trekket gjelder også kun i 2 - to år.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
Tillegg av info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, TBergh skrev:

Tilleggs bemerkning

Hei

En liten digresjon til TS sitt spørsmål.

Det diskuteres i denne tråden om hva og hvordan man skal gå frem når et trekk i lønn, er satt for høy.

Arbeidsgiver har et selvstendig ansvar for å regulere det begjærte trekket ned, eller stanse det helt, hvis trekket vil medføre at den trekket gjelder, ikke vil ha tilstrekkelig til å dekke nødvendige livsoppholdsutgifter. Dette er arbeidsgiver pålagt ved lov.

Dette ansvaret, og denne paragrafen i Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven (skattebetalingsforskriften) og egen forskrift som heter Forskrift om påleggstrekk.

er det meget få som er kjent med dette, og særlig arbeidsgivere

Arbeidsgiver må da anvende den samme forskriften som den som begjærer utlegget er lovpålagt å gjøre.

Dette er forskrift Livsoppholdssatsene ved gjeldsordning og utleggstrekk justert virkning fra 1. juli 2019.

Det faktum at mange arbeidsgivere ikke gjør dette, er fordi skatteetaten, sammen med underrettelsen til arbeidsgiver om utleggstrekket, også opplyser om at arbeidsgiver vil/kan bli ansvarlig for manglende gjennomføring av trekket.

Denne formulering er korrekt, i hht. loven, men blir av mange arbeidsgivere oppfattet slik at hvis det trekket de får beskjed om ikke gjennomføres, da må arbeidsgiver betale.

I tillegg kommer det faktum at de aller fleste som har hatt noe med skatteetaten å gjøre, vet at skatteetaten bryter lover, forskrifter og kjennelser.

Dette gjør skatteetaten vel vitende om at noen konsekvenser for saksbehandler eller kontoret som sådan aldri vil oppstå.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jøss, det visste jeg ikke. I fjor sommer fikk jeg et lønnstrekk basert på at jeg hadde hatt veldig høye inntekter i noen måneder pga at det var høysesong og mye overtidsarbeid i sommermånedene. Da vikariatet mitt utløp i oktober og jeg gikk tilbake til å være tilkallingsvikar uten faste vakter sank inntektene mine kraftig og jeg fikk drøye 6000 kr utbetalt. Bare husleia mi er på 8.000 kr, så det var helt krise.

Jeg tok kontakt med lønningsansvarlig og ba om hjelp. Han sa han skulle se på saken og ba meg komme tilbake dagen etter. Da jeg kom tilbake hevdet han at han hadde vært i kontakt med namsmannen i hjemkommunen min som har pålagt trekket og hadde fått beskjed om at det ikke var noe å gjøre med, annet enn at jeg måtte klage på trekket ASAP så de forhåpentligvis fikk endret det før neste lønning. 

Om jeg ikke misforstår deg her kunne arbeidsgiver stoppet/justert trekket når de så at jeg ikke hadde nok igjen til livsopphold? 

Anonymkode: 97e11...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke misforstår deg her kunne arbeidsgiver stoppet/justert trekket når de så at jeg ikke hadde nok igjen til livsopphold? 

Hei.

Nei du misforstår ikke. Dette gjelder når trekket blir begjært av et inkassoselskap eller skatteoppkreveren

Forskriften heter Forskrift om påleggstrekk. og det heter der i

§ 11.Korrigering av trekk

1.         Arbeidsgiveren skal foreta korreksjon når påleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste

Hvis du har fått påleggstrekk av skatteoppkreveren så heter der i

Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven (skattebetalingsforskriften)

§ 5-5-2.Korreksjon av forskuddstrekk

(1) Forskuddstrekk gjennomført etter skattebetalingsloven § 5-5 første ledd, kan arbeidsgiveren korrigere så snart skattekortet blir innhentet. Slik korreksjon kan bare foretas i forskuddstrekk for samme inntektsår.

(2) Forskuddstrekk for januar gjennomført etter § 5-5-1, skal korrigeres så snart skattekortet for inntektsåret er innhentet av arbeidsgiver. Slik korreksjon må være gjennomført innen utløpet av februar.

(3) Dersom skattekort for det nye året ikke lar seg innhente av arbeidsgiver, skal korreksjon som nevnt i annet ledd gjennomføres etter satsene i skattebetalingsloven § 5-5 første ledd.

(4) Arbeidsgiveren skal korrigere forskuddstrekket når det ved en feil er beregnet for høyt, eller når det er trukket i en godtgjørelse som ikke er trekkpliktig.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, kahaki skrev:

Ja. Arbeidsgiver får beskjed om hvor mye den skal trekke og dette legges inn i lønnssystem slik at når trekket er ferdig blir det ikke trukket noe på neste lønn. Forutsatt at man har gjort det riktig i lønnssystem da. 

Anonymkode: 867fc...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnstrekk er fordi skyldner ikke har betalt sin regning, og er et tvangsmiddel som brukes for å gjøre opp et lovlig krav.  Så snart dette er innbetalt og oppgjort sender Namsmann/SI stoppmelding til de som utbetaler lønn.  I noen tilfeller går dette litt tregere enn nødvendig, men skyldner får da refundert av Namsmann/SI det som da er trukket for mye.  Men må da oppgi eller bekrefte sitt kontonummer før de utbetaler det som ble trukket for mye.  Man må altså i dialog om man vil ha fortgang i saken sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

TBergh skrev (På 28.5.2020 den 12.37):

Arbeidsgiver har et selvstendig ansvar for å regulere det begjærte trekket ned, eller stanse det helt, hvis trekket vil medføre at den trekket gjelder, ikke vil ha tilstrekkelig til å dekke nødvendige livsoppholdsutgifter. Dette er arbeidsgiver pålagt ved lov.

Dette ansvaret, og denne paragrafen i Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven (skattebetalingsforskriften) og egen forskrift som heter Forskrift om påleggstrekk.

er det meget få som er kjent med dette, og særlig arbeidsgivere

Hvor i loven kan står det slik at man kan vise det til arbeidsgiver. Har forsøkt å lese loven, men er vanskelig å sette seg inn i. (Jeg er ikke TS, men en i samme situasjon).

Anonymkode: 1966d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 23.53):

Hvor i loven kan står det slik at man kan vise det til arbeidsgiver. Har forsøkt å lese loven, men er vanskelig å sette seg inn i. (Jeg er ikke TS, men en i samme situasjon).

§ 10.Trekkprioriteten

1.

Påleggstrekk skal gjennomføres ved siden av mulig forskuddstrekk. Den som har pålagt trekket, skal uten ugrunnet opphold stanse eller sette ned trekket hvis ikke begge trekk kan gjennomføres fullt ut.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/1981-08-21-8989

Anonymkode: 5120f...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 11.27):

§ 10.Trekkprioriteten

1.

Påleggstrekk skal gjennomføres ved siden av mulig forskuddstrekk. Den som har pålagt trekket, skal uten ugrunnet opphold stanse eller sette ned trekket hvis ikke begge trekk kan gjennomføres fullt ut.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/1981-08-21-8989

Anonymkode: 5120f...4e4

Det er vel namsmannen som har pålagt trekket? Arbeidsgiver utfører jo bare det de har fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...