AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Jeg leser om kvinner som ikke kan få barn som sier at de blir skuffet dersom eggdonasjon ikke blir tillatt, men jeg forstår ikke hvorfor de ikke adopterer i stedet for. Det er mange barn som ikke har omsorgspersoner/mangler hjem og når man i tillegg må bruke donoregg så vil ikke barnet ha DNA-et ditt, så da lurer jeg på om det for enkelte kvinner er viktig å gå gravid? Leste også en artikkel om en kvinne som kjente seg utilstrekkelig som kvinne(!) Det er provoserende å lese for en feminist, som om kvinner må være fødemaskiner for å føle seg tilstrekkelig. Det er mange som velger å ikke få barn og det finnes ufrivillig barnløse som velger å adoptere, så hvorfor må en absolutt kreve eggdonor, når man kan bli mamma uten å gå gravid? Et barn fra donoregg er like lite knyttet til deg som adoptivbarn når det gjelder det genetiske, men heldigvis er det ikke det som avgjør om du blir en god mamma. Anonymkode: 65ffd...019 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Syns hele situasjonen er trist. Er forøvrig også imot sæddonasjon, så jeg syns vi beveger feil vei. NIPT og tidlig ultralyd er jeg for. Anonymkode: 65ffd...019 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 Vet du noe om adopsjon? Det er ikke et marked dere ute med hjemløse babyer man bare kan plukke fra akkurat... Det er en lang prosess å få adoptere, det koster mange penger, og det er mange krav for å bli godkjent som adoptivforeldre. Mange av de kravene er krav vi ikke nødvendigvis ser på som nødvendige for å være god forelder - feks at man må være gift en viss tid og være et par med mann + dame. Mange land adopterer også bare ut barn som er eldre eller som har helseplager, og selv om man aldri kan garantere å få et friskt barn så er det forståelig at mange ikke ønsker å adoptere et barn man vet har helseplager man kanskje ikke er så godt forberedt på å håndtere. Feks pga økonomi, tid eller kunnskap. Anonymkode: 51a32...65f 21
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ..og når man i tillegg må bruke donoregg så vil ikke barnet ha DNA-et ditt Nei, men det vil vel ha fars DNA? Anonymkode: 85d2f...e1d 7
Silva Pluvialis Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 Det er ikke alle som blir godkjent for adopsjon grunnet fysiske eller psykiske lidelser. Dette er fordi de aller fleste barn som blir adoptert har en tøff bagasje og sliter med traumer, tilpasning og tilknytning. Man må være frisk og stabil om man skal klare den oppgaven. Både for egen del og for barnets del. 3
Million Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Hvis man går gravid, så opplever man hele den delen av det å bære frem ditt eget barn, og du kan også amme barnet på lik linje med biologiske mødre. Det kan du ikke om du adopterer. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du noe om adopsjon? Det er ikke et marked dere ute med hjemløse babyer man bare kan plukke fra akkurat... Det er en lang prosess å få adoptere, det koster mange penger, og det er mange krav for å bli godkjent som adoptivforeldre. Mange av de kravene er krav vi ikke nødvendigvis ser på som nødvendige for å være god forelder - feks at man må være gift en viss tid og være et par med mann + dame. Mange land adopterer også bare ut barn som er eldre eller som har helseplager, og selv om man aldri kan garantere å få et friskt barn så er det forståelig at mange ikke ønsker å adoptere et barn man vet har helseplager man kanskje ikke er så godt forberedt på å håndtere. Feks pga økonomi, tid eller kunnskap. Anonymkode: 51a32...65f Ja, det vet jeg. Kjenner flere par som har adoptert og de snakker alle varmt om adopsjon. At det er mange krav er bra, da barn fortjener et bra hjem. Det er også mulig for enslige å adoptere og man må ikke være gift. Og når du nevner dette med lang prosess, tror du prosessen med donoregg og graviditet er lettere og enklere?! Og her snakker jeg om Norge og ikke andre land. Anonymkode: 65ffd...019 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er ikke alle som blir godkjent for adopsjon grunnet fysiske eller psykiske lidelser. Dette er fordi de aller fleste barn som blir adoptert har en tøff bagasje og sliter med traumer, tilpasning og tilknytning. Man må være frisk og stabil om man skal klare den oppgaven. Både for egen del og for barnets del. Ja, og er man ikke frisk og stabil burde man absolutt ikke bruke donoregg for å bli gravid. Og selvfølgelig heller ikke adoptere. Det er ikke en menneskerett å få barn. Anonymkode: 65ffd...019 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 6 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er ikke alle som blir godkjent for adopsjon grunnet fysiske eller psykiske lidelser. Dette er fordi de aller fleste barn som blir adoptert har en tøff bagasje og sliter med traumer, tilpasning og tilknytning. Man må være frisk og stabil om man skal klare den oppgaven. Både for egen del og for barnets del. Men dette bør vel være en selvfølge for folk som ikke adopterer heller? Anonymkode: d202a...202 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 6 minutter siden, Million skrev: Hvis man går gravid, så opplever man hele den delen av det å bære frem ditt eget barn, og du kan også amme barnet på lik linje med biologiske mødre. Det kan du ikke om du adopterer. Graviditet og amming varer kort. Det er ikke den korte perioden som gjør deg til en mor. Du kan få det samme nære forholdet til et adoptivbarn. Må man ha donoregg for å kunne gå gravid er du en slags surrogatmor. Anonymkode: 65ffd...019 6
moho Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 Jeg ville ikke adoptert, men gjerne brukt et donoregg hvis jeg hadde hatt behov for det. Grunnen til dette er for meg at de viktigste båndene og det beste utgangspunktet for et bra liv knyttes og grunnlegges de første tusen dagene i et barns liv. Disse dagene er som regel over når man får et adoptert barn. 2
Silva Pluvialis Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette bør vel være en selvfølge for folk som ikke adopterer heller? Anonymkode: d202a...202 Absolutt. Men det er spesielt viktig om man skal ta til seg et sårbart barn med traumer.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det vil vel ha fars DNA? Anonymkode: 85d2f...e1d Dette. Selvfølgelig blir dette helt annerledes enn å adoptere, nettopp på grunn av fars DNA. Samt at mor får en en tilknytning til barnet helt fra start, og får oppleve hele prosessen. Har aldri skjønt hvorfor sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon. Hva er forskjellen? Det er jo intet annet enn diskriminering. Anonymkode: a3478...a6d 4
Million Skrevet 26. mai 2020 #14 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Graviditet og amming varer kort. Det er ikke den korte perioden som gjør deg til en mor. Du kan få det samme nære forholdet til et adoptivbarn. Må man ha donoregg for å kunne gå gravid er du en slags surrogatmor. Anonymkode: 65ffd...019 Jeg tror likevel det å få gå gravid og bære frem sitt eget barn i sin egen kropp, føde det, og amme det, gjør noe spesielt for mange kvinner. Kanskje har det betydning for tilknytningen deres. Og ikke minst at samfunnet rundt deg ser at du er gravid, at du fungerer som kvinne, du skal bli mamma. Jeg så en dokumentar på tv en gang om det å adoptere som enslig kvinne. Det var ikke mange valgmuligheter, men en av dem var å adoptere barn med helseutfordringer eller sykdommer fra Kina. Det tillot Kina, hvis man var enslig. Det kunne i beste fall bare være noe så enkelt som skjeløydhet (men da var ikke barnet lenger "perfekt"), eller det kunne være store helseproblemer. Det var en kvinne i programmet som hadde adoptert to slike barn.
Anonymburker Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 14 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er ikke alle som blir godkjent for adopsjon grunnet fysiske eller psykiske lidelser. Dette er fordi de aller fleste barn som blir adoptert har en tøff bagasje og sliter med traumer, tilpasning og tilknytning. Man må være frisk og stabil om man skal klare den oppgaven. Både for egen del og for barnets del. Det må man være for å klare egne barn også. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Skrevet 26. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det vil vel ha fars DNA? Anonymkode: 85d2f...e1d Jeg kjenner et par hvor de har brukt både donoregg og donorsæd. Adopsjon var de ikke interessert i.. Anonymkode: 290dc...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Skrevet 26. mai 2020 Svært få barn blir godkjent for utenlandsadopsjon. Ja, det er mange barn uten foreldre, men få land vil sende dem ut av landet for adopsjon. De fleste land vil beholde så mange som mulig i eget land og adoptere dem bort der de bor. Anonymkode: 31374...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette. Selvfølgelig blir dette helt annerledes enn å adoptere, nettopp på grunn av fars DNA. Samt at mor får en en tilknytning til barnet helt fra start, og får oppleve hele prosessen. Har aldri skjønt hvorfor sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon. Hva er forskjellen? Det er jo intet annet enn diskriminering. Anonymkode: a3478...a6d Så eggdonasjon skal bli tillatt for at enkelte kvinner skal få dekket behovet sitt for å gå gravid og amme et barn? Ganske egoistisk. Som jeg skrev tidligere, er også mot sæddonasjon. Det er en mye enklere prosedyre, men det har uansett ikke noe å si for min del, er uansett i mot det også. Anonymkode: 65ffd...019 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #19 Skrevet 26. mai 2020 Fordi folk ønsker å designe perfekte barn. Det er kvalmende. Anonymkode: f11a5...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Skrevet 26. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vet jeg. Kjenner flere par som har adoptert og de snakker alle varmt om adopsjon. At det er mange krav er bra, da barn fortjener et bra hjem. Det er også mulig for enslige å adoptere og man må ikke være gift. Og når du nevner dette med lang prosess, tror du prosessen med donoregg og graviditet er lettere og enklere?! Og her snakker jeg om Norge og ikke andre land. Anonymkode: 65ffd...019 Det er omtrent ikke mulig for enslige å adoptere. Virker ikke som du har satt deg noe inn i problemstillingen i det hele tatt. Anonymkode: 4ccc2...427 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå