Gå til innhold

Bekymret skolegangen til barnet mitt, bør vi flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten baby og merker at jeg er bekymret for skolegangen hans allerede. Vi flyttet hit for over 5 år siden, den gangen var jeg dum som ikke tenkte over dette, men nå merker jeg at nærskolen ikke er en god skole. Fikk øynene opp får dette den siste tiden, barna her «henger» utenfor butikken, mye banning og dårlig språkbruk. Virker som flere av barna her har utfordringer med hjemmet og på skolen. Jeg er redd for at min sønn skal gå i klasse med sånne barn. Har selv jobbet i skolen og vet at det er svært utfordrende å håndtere disse og det tapper resten av klassen for ressurser. 

Vi vurderer nå å flytte til et annet sted, der det bor ressurssterke mennesker. Mannen min er uenig og sier jeg tenker for mye. Og at skole er skole. Det er lenge til vår lille skal begynner der, kan hende ting forbedrer seg til da. 

Anonymkode: 8ea78...670

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Barna preges veldig av miljøet de vokser opp i og der de går på skole. Jeg ville flyttet.

Anonymkode: 97184...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du bare slutte å tenke over. Sånne "gjenger" du beskriver er det overalt, men oppdrar du ditt barn godt så henger de jo ikke med feil gjenger :)

Anonymkode: 05e3e...62d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten baby og merker at jeg er bekymret for skolegangen hans allerede. Vi flyttet hit for over 5 år siden, den gangen var jeg dum som ikke tenkte over dette, men nå merker jeg at nærskolen ikke er en god skole. Fikk øynene opp får dette den siste tiden, barna her «henger» utenfor butikken, mye banning og dårlig språkbruk. Virker som flere av barna her har utfordringer med hjemmet og på skolen. Jeg er redd for at min sønn skal gå i klasse med sånne barn. Har selv jobbet i skolen og vet at det er svært utfordrende å håndtere disse og det tapper resten av klassen for ressurser. 

Vi vurderer nå å flytte til et annet sted, der det bor ressurssterke mennesker. Mannen min er uenig og sier jeg tenker for mye. Og at skole er skole. Det er lenge til vår lille skal begynner der, kan hende ting forbedrer seg til da. 

Glemte å legge til at mange av disse barna kommer fra ressurssvake hjem og det virker dessverre som at dette forsterker den negative adferden deres. Synes oppriktig synd på barna og foresatte, virker som hele situasjonen er låst. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier FLYTT! Uansett hvor bra man oppdrar barna, så er det en sjanse for at de blir påvirket av klassekameratene på en negativ måte! Har mye å si hvem man henger med, og hva slags oppførsel de har.

Anonymkode: ef762...6c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp et sånt sted som du beskriver. Det ble folk med utdanninger på oss også. At det var 2-3 bråkmakere i klassen hadde ingen verdens ting å si for oss andre. Barn med dårlig innflytelse kan man finne på områdene med «ressurssterke mennesker» også. Just sayin’.

Anonymkode: 6c976...362

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket hvordan skolen gjør det på nasjonale prøver? https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/nasjonale-prover-5.-trinn/

Anonymkode: 4ee49...c81

Nasjonale prøver sier lite om hvordan miljøet på skolen er. Nå bor vi ikke i Oslo, men nærskolen til foreldrene mine er ett av de mest belastede skolene, men de gjør det relativt bra på nasjonale prøver. «Hemmeligheten» er at man lar en god del elever med utfordringer få fritak, og selvsagt jobbes det systematisk for å få gode resultatet på disse prøvene. 

Jeg bekymrer meg hovedsaklig for deg psykososiale miljøet på skolen, ikke for skoleresultater. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nasjonale prøver sier lite om hvordan miljøet på skolen er. Nå bor vi ikke i Oslo, men nærskolen til foreldrene mine er ett av de mest belastede skolene, men de gjør det relativt bra på nasjonale prøver. «Hemmeligheten» er at man lar en god del elever med utfordringer få fritak, og selvsagt jobbes det systematisk for å få gode resultatet på disse prøvene. 

Jeg bekymrer meg hovedsaklig for deg psykososiale miljøet på skolen, ikke for skoleresultater. 

De færreste ser seg vel blinde på nasjonale prøver, men de er jo en indikasjon. Er jo fullt mulig å finne f.eks. gjennomsnittlig bruttoinntekt og andel høyere utdanning i området hos SSB, så man ser jo på flere faktorer. 

Anonymkode: 4ee49...c81

Skrevet

Hadde uten tvil flyttet. Uansett hvor gode foreldre man er så kan alltid barnet bli påvirket. En ting om det er noen veldig få dårlige "frø" på skolen, noe annet om skolemiljøet er like dårlig. Flytt.

Skrevet

Det er vel fritt skolevalg i mange fylker, så hvis det fins i ditt fylke kan du kan vel i teorien ha barnet ditt på en annen skole enn den som er innenfor kretsen din.

Fins det ikke, så ville jeg ventet til barnet var nær å begynne på skolen før jeg gav det en grundig sjekk. Dårlig språkbruk, ungdommer som "henger rundt" og banning finner på hos enkelte elever på ALLE skoler, men dersom det faglige er dårlig og skolen generelt sett er en dårlig skole, ville jeg kanskje vurdert andre alternativer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, NewInTown skrev:

Det er vel fritt skolevalg i mange fylker, så hvis det fins i ditt fylke kan du kan vel i teorien ha barnet ditt på en annen skole enn den som er innenfor kretsen din.

Fins det ikke, så ville jeg ventet til barnet var nær å begynne på skolen før jeg gav det en grundig sjekk. Dårlig språkbruk, ungdommer som "henger rundt" og banning finner på hos enkelte elever på ALLE skoler, men dersom det faglige er dårlig og skolen generelt sett er en dårlig skole, ville jeg kanskje vurdert andre alternativer. 

Det er fritt skolevalg i vår kommune, men skolene har ofte ikke kapasitet til å ta imot flere enn de som bor i kretsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper nok ikke å flytte, gjenger som henger rundt og snakker stygt finnes også i områder med ressurssterke skoler, og samme med barn med ressurssvake foreldre. 

Jeg vil heller bo et sted med mangfold og raushet, enn et sted det er ekstremt prestasjonsfokus og hvor de som faller utenfor virkelig faller utenfor. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, NewInTown skrev:

Vi har ikke økonomi til å vente til barnet begynner på skolen med eventuell flytting. Skal vi flytte må vi starte å spare nå, hus i de ressurssterke områdene her i kommunen koster mellom 6-8 milioner kroner, ikke småpenger for oss med helt normale jobber.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du bare slutte å tenke over. Sånne "gjenger" du beskriver er det overalt, men oppdrar du ditt barn godt så henger de jo ikke med feil gjenger :)

De finnes overalt ja, men ikke alle steder.
Noen steder har faktisk ikke slike gjenger. Spesielt ikke i barneskolealder.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller bo et sted med mangfold og raushet, enn et sted det er ekstremt prestasjonsfokus og hvor de som faller utenfor virkelig faller utenfor. 

Fint at noen fokuserer på "mangfold" og raushet, så kan vi andre fokusere på det som faktisk er viktig. At ungene har et godt læringsmiljø, bedre forutsetninger for å klare seg videre i livet og generelt oppholder seg i et miljø med riktige holdninger.
Kunne aldri bosatt meg et sted der jeg visste at skolen hadde dårlig miljø og at akademiske prestasjoner generelt sett ikke verdsettes eller oppmuntres. 

Anonymkode: 75c50...26b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De finnes overalt ja, men ikke alle steder.
Noen steder har faktisk ikke slike gjenger. Spesielt ikke i barneskolealder.

Fint at noen fokuserer på "mangfold" og raushet, så kan vi andre fokusere på det som faktisk er viktig. At ungene har et godt læringsmiljø, bedre forutsetninger for å klare seg videre i livet og generelt oppholder seg i et miljø med riktige holdninger.
Kunne aldri bosatt meg et sted der jeg visste at skolen hadde dårlig miljø og at akademiske prestasjoner generelt sett ikke verdsettes eller oppmuntres. 

Men les hva TS skriver da. Hun skriver ikke at "skolen hadde dårlig miljø og at akademiske prestasjoner generelt sett ikke verdsettes eller oppmuntres", bare at hun ser at det henger barn rundt og har stygt språk og at noen foreldre er ressurssvake. 

Det kan fint være at skolen generelt har et godt læringsmiljø og har mange elever og foreldre med gode holdninger. Men det vil uansett alltid finnes noe som ikke har det. :)

Om man flytter et sted med stor overvek av meget ressurssterke foreldre og som har fokus på å score høyt på nasjonale prøver så tror man gjør seg selv og barnet en diger bjørnetjeneste. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men les hva TS skriver da. Hun skriver ikke at "skolen hadde dårlig miljø og at akademiske prestasjoner generelt sett ikke verdsettes eller oppmuntres", bare at hun ser at det henger barn rundt og har stygt språk og at noen foreldre er ressurssvake. 

Det kan fint være at skolen generelt har et godt læringsmiljø og har mange elever og foreldre med gode holdninger. Men det vil uansett alltid finnes noe som ikke har det. :)

Om man flytter et sted med stor overvek av meget ressurssterke foreldre og som har fokus på å score høyt på nasjonale prøver så tror man gjør seg selv og barnet en diger bjørnetjeneste. 

Jeg leste hva TS skriver, det var deg jeg siktet til da jeg skrev det jeg skrev i siste avsnitt. 

Til det uthevede, hvordan da? Det er vel svært få steder dette gjelder, å ha overdrevent fokus på nasjonale prøver altså. Det å flytte til et sted med overvekt av ressurssterke foreldre ser jeg ikke på som noe negativt i det hele tatt. Heller det enn det motsatte.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg leste hva TS skriver, det var deg jeg siktet til da jeg skrev det jeg skrev i siste avsnitt. 

Til det uthevede, hvordan da? Det er vel svært få steder dette gjelder, å ha overdrevent fokus på nasjonale prøver altså. Det å flytte til et sted med overvekt av ressurssterke foreldre ser jeg ikke på som noe negativt i det hele tatt. Heller det enn det motsatte.

Modererer meg litt, om TS i utgangspunktet trives der hun bor, men i frykt for "dårlig skole" flytter et sted hun egentlig ikke har råd til å bo, der det er høy overvekt av meget ressurssterke foreldre og høyt fokus på prestasjon, så kan det gjøre vondt verre. Press og stress og at man aldri føler man er god nok. Osv. 

Jobber i skole selv, ungdomsskole der elever kommer fra både typiske gode og dårlige barneskoler. Foreldrene har mer å si enn hvilken skole elevene kommer fra - de som blir godt fulgt opp hjemmefra går det bra med, de tar gode valg til syvende og sist. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Hvordan kan ressurssterke foreldre vær negativt for barnets oppvekst? Eller overvekt av dem være negativt for skolen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en skole med mange barn av ressurssterke foreldre. Dette er vel ikke lov å si... men makan til frekke unger har jeg ikke vært borti. Vi har en mobbesak gående, og det er ikke de ressurssvake som står for den saken.... Poenget mitt er at dårlig klassemiljø kan du finne hvor som helst. Men med en skole med god ledelse kommer man langt. Jeg har jobbet på noen ulike skoler, og klassemiljøet har mye å si med hvordan ledelsen er. Trives ikke de ansatte, blir det flere sykemeldinger blant lærerne, flere vikarer, uforutsigbarhet for elevene, og ting blir ikke fulgt opp. En ledelse som gjør jobben sin, tar også tak i elevsaker som kan utvikle seg til å bli noe alvorlig. Skolen har gode, tydelige og faste rutiner. 

Så er det klart at tilfeldigheter kan skje også. Noen ganger går det skeis i en klasse. Det trenger ikke være en konkret grunn for at det har skjedd, men mange små hendelser som har gjort at det ble et negativt klassemiljø. 

Anonymkode: f601f...8ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...