Gå til innhold

Hva er det som gjør at noen barn ikke snakker dialekt men østlending?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg selvfølgelig ikke barn i Osloområdet men feks barn i Bergen eller i Ålesund hvor de hr dialekter. 

Jeg kjenner til flere barn som snakker sånn som de gjør på østlandet på tross av at de har foreldre og søsken som snakker dialekt og at de har bodd på samme sted hele livet. 
Er ikke dette litt rart? Sett for mye TV?

Anonymkode: e883b...cb2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå mener jeg selvfølgelig ikke barn i Osloområdet men feks barn i Bergen eller i Ålesund hvor de hr dialekter. 

Jeg kjenner til flere barn som snakker sånn som de gjør på østlandet på tross av at de har foreldre og søsken som snakker dialekt og at de har bodd på samme sted hele livet. 

Vet det er veldig vanlig for barn å «leke på østlandsk» mens de utvikler en dialekt når de blir eldre og bruker den når de snakker.

Anonymkode: 1cdff...c52

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lettere å snakke østlandnsk enn mange av dialektene rundt omkring. Filmer, tv, lydbøker er ofte på østlandsk, når man blir lest for så leses det oftest ikke på kav flytende dialekt. Så de lærer norsk fra så mange forskjellige steder at språket formes etter det, og etterhvert som det lokale nettverket dannes så kommer også mere og mere av dialekten. 

Anonymkode: 806cc...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Når man snakker med en annen person kopierer man ofte gestene, intonasjon, uttrykk.

Det er en del av kroppspråk, og barna er veldig flinke på det.

Østlandsk dialekt er lettere å kopiere fordi man hører den mest på TV.

Anonymkode: 17ba1...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Barnehageansatte. Min toåring har en miks pga 3 av 5 ansatte på avdelingen er fra andre steder..

Samt TV osv selvfølgelig, men der er det enormt mye dialekter nå til dags. Ikke bare østlandsk.

Anonymkode: 53550...42b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg "lekte på østlandsk". Jeg regner med at det var fordi det meste av barne TV og filmer snakket de østlandsk. Dette er noen år siden.

Anonymkode: 34342...efd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å snakke østlandnsk enn mange av dialektene rundt omkring. Filmer, tv, lydbøker er ofte på østlandsk, når man blir lest for så leses det oftest ikke på kav flytende dialekt. Så de lærer norsk fra så mange forskjellige steder at språket formes etter det, og etterhvert som det lokale nettverket dannes så kommer også mere og mere av dialekten. 

Anonymkode: 806cc...9cb

Men det er jo ikke ett vanskelig språk for de som he vokst opp med det? 

Jeg synes at de på Jæren snakker helt uforståelig. Men de som er oppvokst der synes jo ikke det. 

Og hvorfor gjelder det så få barn? Det er jo ikke veldig mange barn/unge som snakker sånn. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samt TV osv selvfølgelig, men der er det enormt mye dialekter nå til dags. Ikke bare østlandsk.

Anonymkode: 53550...42b

NRK er blitt veldig flinke på dette og det er bra. Husker at østlendingene alltid skulle mobbe meg for dialekten når vi var på Jessheim på sommerferie når jeg var liten🙄 godt de får høre andre ting også

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage fikk jeg beskjed fra en mor om at hennes datter hadde begynt å bruke ord fra min dialekt, og at jeg måtte slutte å snakke sånn som jeg gjorde. Hun ønsket ikke at datteren skulle forandre bergensdialekten😀

Jeg snakker ikke østlending men kommer fra Romsdal. 

Anonymkode: 9989b...d01

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Østlending ER en dialekt. Det er kun enkelte bydeler i Oslo og Bergen man snakker riksmål.

Skrevet

Det kan jo være flere grunner til det, men broren til samboer gjorde det (da han var liten) fordi en av foreldrene snakket en dialekt fra Østlandet. Han begynte sent i barnehage og hørte derfor kun sine foreldre prate (stort sett). Det er ikke uvanlig å ta etter en av foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål fra en innvandrer.

Hvilken dialekt ansees som pent/best blant de andre dialektene i Norge? 

Personlig synes jeg dialektene som snakkes i hele Østlandet er "stygge" å høre på (unnskyld hvis jeg fornærmet noen). 

Jeg finner vakkert å høre på dialektene som snakkes i Vestlandet. 

Anonymkode: dba4d...680

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg jobbet i barnehage fikk jeg beskjed fra en mor om at hennes datter hadde begynt å bruke ord fra min dialekt, og at jeg måtte slutte å snakke sånn som jeg gjorde. Hun ønsket ikke at datteren skulle forandre bergensdialekten😀

Jeg snakker ikke østlending men kommer fra Romsdal. 

Haha likte ikke at ungen sa "i" i stedet for "eg" da eller? 😂

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje foreldrene har østlandsk dialekt 🙂 jeg vokste opp i nord Norge, men begge foreldrene mine er fra Østlandet.. Så da ble det slik. Vi flyttet derifra da jeg var 5 år, så har ikke fått noe dialekt derifra.. 

Anonymkode: 1f801...a06

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha likte ikke at ungen sa "i" i stedet for "eg" da eller? 😂

Ja moren forstod ikke helt dialekten min. Det at jeg sa i, fole, ta der, kjøleskåpen og mjølk med tjukk l, ble for vanskelig for henne😀

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle snakker dialekt. Det er ikke slik at folk fra feks Oslo ikke snakker dialekt, de snakker Oslo-dialekt. 

Anonymkode: fb451...7c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Alterego666 skrev:

Østlending ER en dialekt. Det er kun enkelte bydeler i Oslo og Bergen man snakker riksmål.

Jeg snakker såkalt fint bergens, men selvsagt snakker jeg allikevel dialekt. Jeg sier feks jeg, meg og deg, istedet for eg, meg og deg med trykk på e,en. Hos meg uttales det, jæi, mæi, dæi, altså langtifra riksmål. 

Anonymkode: fb451...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Eg er fødd og oppvaksen i ei vestlandsbygd og jenta mi går i barnehage her. Det er mange innflyttarar i bygda, og fleire ungar har minst ein forelder frå Austlandet. Det er ein del austlendingar som jobbar i barnehagen også. Mange av ungane i barnehagen, også dei med to lokale foreldre, pratar blandingsdialekt, har eg inntrykk av. Jenta mi seier "eg" og har ein del dialektord, men tar etter dei andre ungane og seier "ikke" og "spise" (i staden for eta). Tonefallet vekslar mellom austlandsk og vestlandsk. Ho er berre 3 år enno, så dette kan jo endra seg. Dialekt-påverknad går litt begge vegar. Innflyttarane synest nok at ungane deira pratar skikkeleg bygdemål .:-)

Anonymkode: 44043...64a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje foreldrene har østlandsk dialekt 🙂 jeg vokste opp i nord Norge, men begge foreldrene mine er fra Østlandet.. Så da ble det slik. Vi flyttet derifra da jeg var 5 år, så har ikke fått noe dialekt derifra.. 

Anonymkode: 1f801...a06

Begge foreldrene snakker dialekten som hører til her. De har også vokst opp her. Hadde en av foreldrene kommet utenifrq hadde jeg forstått det

Ja moren forstod ikke helt dialekten min. Det at jeg sa i, fole, ta der, kjøleskåpen og mjølk med tjukk l, ble for vanskelig for henne😀

Fræna? :)

AnonymBruker
Skrevet

Barn med diagnose snakker østlending.  Ingen i familien gjere det.

Anonymkode: 5860c...bfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...