Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ingenting her nå.. 

Ei i nær relasjon har nylig flyttet til andre siden av landet og fått ny jobb og det som hører med der. Arbeidsplassen hennes viser seg å ha et vanvittig dårlig arbeidsmiljø, med kolleger som mobber og trakasserer. Det er blant annet opprettet en chat med alle medarbeidere unntatt henne og ledere, hvor det virker til å nesten ha gått konkurranse i å være styggest mulig mot henne. 

Hun fikk beskjed om dette av en kollega og tok dette videre til leder, som nå har gitt henne et ultimatum. Enten fortsetter hun, eller så sier hun opp. Han må ha svar innen 1630 i dag, og hun aner ikke hva hun skal gjøre. 

Det bør også nevnes at de virkelig begynner å bli ufyselige nå - de er begynt med hærverk på pulten hennes også nå. Trekker ut internettkabler og diverse, i tillegg til at de i dag mens hun satt i møte med leder ødela stolen hennes. Jeg aner ikke hva jeg kan si til vedkommende for å hjelpe her, og er litt usikker på lover og regler rundt dette. 

Det er helt klart at dette ikke er en plass hun ønsker å være på, men man er jo samtidig avhengig av en inntekt. Sier hun opp frivillig vil hun ikke få dagpenger på en stund, og om hun blir er det også krise.. What to do? Penger til husleie og mat er jo noe man er litt avhengig av, men det skal jo heller ikke måtte gå på bekostning av psyken.

Anonymkode: 3f296...bac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde i alle fall ikke sagt opp. Er det offentlig eller privat? Hadde tatt opp igjen med sjefen at hun har krav på et forsvarlig arbeidsmiljø. Hvis han ikke hører etter kan hun enten gå høyere opp (her avhenger det igjen av bedrift str og off eller priv), ta kontant med tillitsvalgt, verneombud og om nødvendig arbeidstilsynet. Pass på å få alle dokumentasjon skriftlig. I verste fall sier arbeidsplassen henne opp, og da har hun krav på dagpenger. 

Anonymkode: 1f56a...a31

• Liker 17
Skrevet

Hæ? Hvis hun har en fast stilling, bestemmer hun jo helt seg når/om hun vil si opp. Hun bør ikke si opp før hun har vært i kontakt med fagforeningen sin og før hun har en annen jobb å gå til. Hun la  evt snakke med legen sin om sykemelding dersom hun ikke makter å møte på jobb

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sykemeldt meg. Ikke si opp. De må få svi!

Anonymkode: 3ff9e...e43

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sykemeldt meg. Ikke si opp. De må få svi!

Anonymkode: 3ff9e...e43

Helt enig. Synes heller ikke hun skal si opp bare for at hun føler seg presset til dette, da må heller disse idiotene få svi litt. Dette er tydeligvis ikke første gangen noen opplever trakassering og mobbing på dette stedet. Sykemelding er et veldig bra tips, takk. Men hvordan blir dette, mtp at hun startet i ny jobb først nå i mai? Er privat bedrift om det har noe å si, men mener man må jobbe så og så mange uker for å ha krav på sykepenger?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp, da mister hun rettigheter. Akkurat nå bør hun sykemeldes, for det er svært skadelig for henne å gå på jobb i et slikt miljø. Arbeidsgiver plikter å ordne opp i dette, se lenke nedenfor. Noe annet er ulovlig. Men uansett om hun ikke ønsker seg tilbake til denne arbeidsplassen så bør hun ikke si opp! Da blir hun stående på bar bakke økonomisk.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/psykososialt-arbeidsmiljo/

Anonymkode: 0b0ea...bf1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde i alle fall ikke sagt opp. Er det offentlig eller privat? Hadde tatt opp igjen med sjefen at hun har krav på et forsvarlig arbeidsmiljø. Hvis han ikke hører etter kan hun enten gå høyere opp (her avhenger det igjen av bedrift str og off eller priv), ta kontant med tillitsvalgt, verneombud og om nødvendig arbeidstilsynet. Pass på å få alle dokumentasjon skriftlig. I verste fall sier arbeidsplassen henne opp, og da har hun krav på dagpenger. 

Privat og ganske stor og velkjent bedrift det er snakk om. Du har ikke IKKE hørt om disse, for å si det sånn. 
Derfor overrasker det meg også stort at en bedrift som dette får holde på som de gjør, enda andre «avdelinger» og steder i samme bedrift vet om denne problematikken. Hun er ikke først som har sagt opp etter kort tid, for å si det sånn.

Har fått slukket brannene litt nå og forhåpentligvis overtalt vedkommende til å ikke si opp i alle fall, og at all kommmunikasjon med leder som ikke ønsker å gjøre noe med dette foregår skriftlig i tiden fremover. Sykemelding som en annen her nevner er genialt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp, da mister hun rettigheter. Akkurat nå bør hun sykemeldes, for det er svært skadelig for henne å gå på jobb i et slikt miljø. Arbeidsgiver plikter å ordne opp i dette, se lenke nedenfor. Noe annet er ulovlig. Men uansett om hun ikke ønsker seg tilbake til denne arbeidsplassen så bør hun ikke si opp! Da blir hun stående på bar bakke økonomisk.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/psykososialt-arbeidsmiljo/

Anonymkode: 0b0ea...bf1

Tusen takk for godt og raskt svar. Jeg tenker også at sykemelding er veien å gå, håper hun velger dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ingenting her nå.. 

Ei i nær relasjon har nylig flyttet til andre siden av landet og fått ny jobb og det som hører med der. Arbeidsplassen hennes viser seg å ha et vanvittig dårlig arbeidsmiljø, med kolleger som mobber og trakasserer. Det er blant annet opprettet en chat med alle medarbeidere unntatt henne og ledere, hvor det virker til å nesten ha gått konkurranse i å være styggest mulig mot henne. 

Hun fikk beskjed om dette av en kollega og tok dette videre til leder, som nå har gitt henne et ultimatum. Enten fortsetter hun, eller så sier hun opp. Han må ha svar innen 1630 i dag, og hun aner ikke hva hun skal gjøre. 

Det bør også nevnes at de virkelig begynner å bli ufyselige nå - de er begynt med hærverk på pulten hennes også nå. Trekker ut internettkabler og diverse, i tillegg til at de i dag mens hun satt i møte med leder ødela stolen hennes. Jeg aner ikke hva jeg kan si til vedkommende for å hjelpe her, og er litt usikker på lover og regler rundt dette. 

Det er helt klart at dette ikke er en plass hun ønsker å være på, men man er jo samtidig avhengig av en inntekt. Sier hun opp frivillig vil hun ikke få dagpenger på en stund, og om hun blir er det også krise.. What to do? Penger til husleie og mat er jo noe man er litt avhengig av, men det skal jo heller ikke måtte gå på bekostning av psyken.

1. Varsle verneombud og fagforening skriftlig

2. Gå til legen og skaffe sykemelding. Oppgi vold mot gjenstander på arbeidsplassen og redsel for at dette eskalerer til fysisk vold som årsak.

3. Søke ny jobb under sykemeldingsperioden

4. få ny jobb

5. si opp.

Anonymkode: e7a59...0cd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hun må ikke si opp. Hvis hun skaffer seg advokat og går rettens vei så er det masse penger å få som erstatning for alt hun har vært gjennom. Vil nesten påstå at arbeidsplassen vil betale henne enorme summer for at en slik sak ikke kommer til retten. HUN MÅ FÅ SEG ADVOKAT

Anonymkode: 19ebf...7e2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt og raskt svar. Jeg tenker også at sykemelding er veien å gå, håper hun velger dette. 

Med mindre hun har jobbet i 4 uker er det ingen sykemeldingspenger å få. Det bedrer heller ikke situasjonen. Det beste er å ta grep, gi beskjed og gå over nåværende leder om det ikke kommer respons. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre hun har jobbet i 4 uker er det ingen sykemeldingspenger å få. Det bedrer heller ikke situasjonen. Det beste er å ta grep, gi beskjed og gå over nåværende leder om det ikke kommer respons. 

Jeg har sagt til henne at hun må prøve å holde ut til de første 4 ukene er gått i alle fall, for så å ta ut sykemelding og bruke denne tiden på å søke annen jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun må dokumentere ALT. Ta bilder, lydopptak, video, skrive ned. 

Anonymkode: 03c67...db4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1. Organisere seg

2. Dokumentere så mye som mulig. 

3. Take those bitches down

Anonymkode: ca8c4...106

• Liker 6
Skrevet (endret)

Få henne til å prate med fastlegen sin så snart som mulig!

Endret av YjLKm
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i en lignende situasjon, men ikke så ille som TS’ venninne. Flyttet til en annen kant av landet for å ta meg ny jobb, og trodde lenge at det var noe ved meg som fikk kollegaene mine til å oppføre seg så kjipt. I ettertid har det vist seg at nyanserte rømmer fra den arbeidsplassen i hopetall, og at stedet hadde et skikkelig dårlig rykte.

Løsningen ble en lang sykemelding, før jeg gikk over på AAP og studier. Det var en løsning jeg kunne leve med økonomisk, selv om det ikke er helt ideelt karrieremessig. Får også fullført en grad, som kanskje gir nye muligheter.

Håper at personalavdelingen i bedriften jeg jobbet i ser at den ene filialen deres mister kompetente nyansatte, og at det kan ha økonomiske og rekrutteringsmessige konsekvenser for den filialen på sikt.

Anonymkode: 99c1c...ef5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette voksne mennesker det er skakk om?? Høres jo helt absurd ut.. 

Anonymkode: 6a8cd...f32

• Liker 5
Skrevet

Hvordan gikk det? Klarte de å presse henne ut? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2020 den 23.47, Forundret.. skrev:

Hvordan gikk det? Klarte de å presse henne ut? 

Både og. Høres nesten for utrolig ut til å være sant, men hun starter i ny og annen jobb tirsdag! Litt flaks må man ha oppi all uflaksen 😅 

Det hele ender nok dessverre opp med at hun sier opp og ikke gjør noe mer utover det - jeg forstår henne godt, men samtidig hadde det vært moro å lage litt helvete for disse menneskene. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...