Gjest Promqueen Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Generelt spørsmål. Er det sånn at det blir gjort «psykologiske» vurderinger om man skal ha assistert befruktning? Eller kan hvem som helt få det uten problem? Vet jo at det er visse kriterier, men hva med de som går på evnen til å faktisk ta vare på et barn. Er jo sånn at får man barn «naturlig» vil jo barnevernet gripe inn eller de som får barn blir fulgt opp på en eller annen måte?!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Nå skal det ikke lange samtgalen med et menneske før man merker om de er utviklingshemmet, selv i lett grad. Så tror nok ikke disse får asistert hjelp til å skaffew barn. Anonymkode: 3f98d...a51 3
Gjest Promqueen Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå skal det ikke lange samtgalen med et menneske før man merker om de er utviklingshemmet, selv i lett grad. Så tror nok ikke disse får asistert hjelp til å skaffew barn. Anonymkode: 3f98d...a51 Men noen kan vel være relativt oppegående når det gjelder visse ting. Og da kan det kanskje være vanskelig å legge merke til?! Og noen er kanskje flinke til å skjule det. syntes det egentlig er et interessant tema i grunn. Om man ikke får i Norge. Kan man da dra til utlandet? Og vil det bli gjort samme «bakgrunnssjekk» der. Kan man egentlig bli nektet hjelp om man ikke er egnet som foreldre?🤔 Endret 26. mai 2020 av Promqueen
Sansa20 Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå skal det ikke lange samtgalen med et menneske før man merker om de er utviklingshemmet, selv i lett grad. Så tror nok ikke disse får asistert hjelp til å skaffew barn. Anonymkode: 3f98d...a51 Er faktisk noen du ikke legger store merke til. Flere er ganske oppegående og opplyst på de fleste områdene . Noen skjuler det og vil bli sett på som en helt vanlig person 1
Sansa20 Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, Promqueen skrev: Men noen kan vel være relativt oppegående når det gjelder visse ting. Og da kan det kanskje være vanskelig å legge merke til?! Og noen er kanskje flinke til å skjule det. syntes det egentlig er et interessant tema i grunn. Om man ikke får i Norge. Kan man da dra til utlandet? Og vil det bli gjort samme «bakgrunnssjekk» der. Kan man egentlig bli nektet hjelp om man ikke er egnet dom foreldre?🤔 Har ei god venninde , som fant seg en mann og fikk et barn sammen . Hun har blitt fratatt sine andre to barn i Norge .
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 De fleste lett psykisk utviklingshemmede er like fruktbare som andre folk (med mindre de har syndromer som reduserer fertilitet, Downs syndrom f.eks, men de fleste av disse er uansett tyngre utviklingshemmet), så i utgangspunktet kan de jo bare kjøre på hvis de har noen å lage unger med. Hvor lurt det er, er en annen sak. Alle tilfellene jeg vet om der foreldrene har vært lettere psykisk utviklingshemmede, har barna blitt fratatt dem etter ganske kort tid, selv om foreldrene er såpass oppegående at de bor alene og klarer seg selv. Å få barn er krevende, også mentalt, og foreldrerollen blir mer og mer utfordrende rent intellektuelt sett jo eldre barna blir. Jeg har dessverre liten tro på at en lettere psykisk utviklingshemmet person kan veilede en tenåring på en god måte.
Gjest Promqueen Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 Nå er det spesielt en sykdom eller syndrom som jeg kjenner til som gjør at jenta ikke kan få barn naturlig. Turner syndrom. Så hvis en med dette syndromet ønsker assistert befruktning, kan hun eller dette paret få hjelp uansett? Hva om de er psykisk utviklingshemmet? Vil det ikke bli gjort medisinske vurderinger mtp det mentale? Litt kjipt å gå igjennom masse behandling for så å bli fratatt barnet når det blir født. Var egentlig det jeg lurte på i utgangspunktet. Kom kanskje ikke så godt fram i HI. 🤔
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 49 minutter siden, Promqueen skrev: Men noen kan vel være relativt oppegående når det gjelder visse ting. Og da kan det kanskje være vanskelig å legge merke til?! Og noen er kanskje flinke til å skjule det. syntes det egentlig er et interessant tema i grunn. Om man ikke får i Norge. Kan man da dra til utlandet? Og vil det bli gjort samme «bakgrunnssjekk» der. Kan man egentlig bli nektet hjelp om man ikke er egnet som foreldre?🤔 45 minutter siden, solietta skrev: Er faktisk noen du ikke legger store merke til. Flere er ganske oppegående og opplyst på de fleste områdene . Noen skjuler det og vil bli sett på som en helt vanlig person jeg jobber innen dette. Og ikke møtt en eneste med utviklingshemming som man ikke merker innen 15 min samtale. Anonymkode: 3f98d...a51 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 16 minutter siden, Promqueen skrev: Nå er det spesielt en sykdom eller syndrom som jeg kjenner til som gjør at jenta ikke kan få barn naturlig. Turner syndrom. Så hvis en med dette syndromet ønsker assistert befruktning, kan hun eller dette paret få hjelp uansett? Hva om de er psykisk utviklingshemmet? Vil det ikke bli gjort medisinske vurderinger mtp det mentale? Litt kjipt å gå igjennom masse behandling for så å bli fratatt barnet når det blir født. Var egentlig det jeg lurte på i utgangspunktet. Kom kanskje ikke så godt fram i HI. 🤔 For å bli gravid med assistert befruktning må man jo ha egg å bli gravid med i utgangspunktet, og det er det vel mange med Turner syndrom som ikke har, pga. manglende utvikling av eggstokkene. Dersom det likevel skulle være mulig, vil jeg definitivt tro at dette kan bli stoppet av legene, ja. Iflg regelverket skal det uansett tas "medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnets beste." https://www.bioteknologiradet.no/temaer/assistert-befruktning/regelverk/ Et par der en eller begge er psykisk utviklingshemmede vil derfor neppe få innvilget assistert befruktning.
tussi84 Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Kjenner to med psykisk utviklingshemming som har fått barn. Barna ble hentet av barnevernet på fødestuen. SKjønner det egentlig godt. En med lettere psykisk utviklingshemming er 10.-12 år i hodet, og er ikke i stand til å ta vare på noen barn.. 2
AkkMa Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 Altså, man kan fint ha turner uten å være psykisk utviklingshemmet. Litt vanskelig å skjønne om noen her mener det, men ville bare ha sagt det 😊 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 Man må igjennom bakgrunnskjekk og samtaler for å få hjelp av fertilitetsklinikken. Jeg har selv fått to barn ved hjelp av ivf, og jeg kjenner en som fikk avslag grunnet psykisk sykdom. Anonymkode: 95033...e04
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mai 2020 #13 Skrevet 28. mai 2020 2 timer siden, AkkMa skrev: Altså, man kan fint ha turner uten å være psykisk utviklingshemmet. Litt vanskelig å skjønne om noen her mener det, men ville bare ha sagt det 😊 Ja, men TS spurte om Turner syndrom der hun var psykisk utviklingshemmet.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #14 Skrevet 28. mai 2020 På 26.5.2020 den 14.46, solietta skrev: Har ei god venninde , som fant seg en mann og fikk et barn sammen . Hun har blitt fratatt sine andre to barn i Norge . Hun er psykisk utviklingshemmet og fikk hjelp til å få et barn etter å ha mistet omsorgen for to barn!? Jeg vet også om ei som først mistet tvillinger og så fikk et barn til, vet ikke om hun er psykisk utviklingshemmet, men det er iallfall noe som ikke stemmer der. Hun mistet vel de første barna i 2006 eller noe, så håper det går bedre nå. Anonymkode: 52414...8a2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #15 Skrevet 28. mai 2020 16 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Ja, men TS spurte om Turner syndrom der hun var psykisk utviklingshemmet. Folk med turners syndrom er skjelden psykisk utviklingshemmede Anonymkode: 331c3...a08 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #16 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk med turners syndrom er skjelden psykisk utviklingshemmede Anonymkode: 331c3...a08 Beklager, jeg leser nå at noen kan ha lærevansker Anonymkode: 331c3...a08
AkkMa Skrevet 28. mai 2020 #17 Skrevet 28. mai 2020 Lærevansker er ikke det samme som psykisk utviklingshemming.
Sansa20 Skrevet 28. mai 2020 #18 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er psykisk utviklingshemmet og fikk hjelp til å få et barn etter å ha mistet omsorgen for to barn!? Jeg vet også om ei som først mistet tvillinger og så fikk et barn til, vet ikke om hun er psykisk utviklingshemmet, men det er iallfall noe som ikke stemmer der. Hun mistet vel de første barna i 2006 eller noe, så håper det går bedre nå. Anonymkode: 52414...8a2 Hun har to barn fra et tidligere forhold. Noen år mellomrom. Hun har senere flyttet til Sverige og fått ei nydelig datter . Så skjønner at mange flytter til Sverige og Polen.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #19 Skrevet 28. mai 2020 54 minutter siden, AkkMa skrev: Lærevansker er ikke det samme som psykisk utviklingshemming. Det vet vi, hvor har noen skrevet det? Anonymkode: ca4dc...7f9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #20 Skrevet 28. mai 2020 Det foreligger allerede krav til å vøre frisk og oppegående psykisk og fysisk, samt psykososiale krav. https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/assistert-befruktning-det-du-trenger-a-vite/?page=5 Anonymkode: ca4dc...7f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå