Gå til innhold

OSLO TAXi - 23,- for bestilling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte OSLO TAXI på formiddagen gjennom tlf hvor samtalen varte under ett og halvt minutt. Jeg så gjennom min mobilfaktura og der stod det 23,- for tjeneste. 

Har dere opplevd noe lignende? 

Skrevet (endret)

Er det et fem-sifret nummer? De kostet ekstra å ringe til før - men dette skal de ha endret. Hvis ikke tror jeg de gjør noe ulovlig.

Alle femsifrede nummer er såkalte spesialnummer som det var kjempedyrt å ringe til. Husker det var en sak i avisene om dette for noen få år siden, der banker og forsikringsselskaper etc ble pliktige å tilby kundene normaltakst når de skulle ringe kundeservice, og ikke bare ha dette dyre femsifrede spesialnummeret. Som f.eks 04800 til Dnb. Det er nå blitt 915 04800 istedet, til normaltakst. Alle med kundeservice og femsifrede nr ble nødt til å endre det.

Ringte du muligens et spesialnummer da du bestilte taxien?

F.eks denne saken https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wP4MMo/endrer-reglene-ikke-lenger-lov-a-ta-ekstra-betalt-for-samtaler-til-sp

og

https://www.dinside.no/okonomi/disse-far-fortsatt-bruke-femsifrede-nummer/68357476

og denne https://www.dinside.no/okonomi/se-hvordan-selskapene-vraker-betalnumrene/68785023

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Hei, ja det var ett femsifret nummer jeg bestilte med. Takk for linkene og informasjon..Jeg skal heretter å unngå å ringe spesialnummere 😃

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, bundaberg skrev:

Hei, ja det var ett femsifret nummer jeg bestilte med. Takk for linkene og informasjon..Jeg skal heretter å unngå å ringe spesialnummere 😃

Klag på det da vel? De skulle jo ha endret det for lenge siden, etter hva jeg kan se i linkene ovenfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, bundaberg skrev:

Bestilte OSLO TAXI på formiddagen gjennom tlf hvor samtalen varte under ett og halvt minutt. Jeg så gjennom min mobilfaktura og der stod det 23,- for tjeneste. 

Ja, jeg har blitt tatt på senga på lignende vis jeg også. Også det gjaldt taxi-bestilling.

Skulle ikke vært lov! Dem skulle ha lagt inn en svarer om at samtalen koster 23,- kr, og hvis du godtar dette "trykk 1 eller legg på".

Når man ikke vet hva det koster, og lever i god tro om at slike tjenester er gratis til maks 3 kr, så er alt annet kritikkverdig. 

Nå foregår bestillingene mine gjennom app'er, eller aller helst prøve å "kapre" en drosje i nærheten.

Jeg har forresten kjørt drosje selv i mine yngre dager, og finner slike ekstra pålegg i pris som telefonutgifter, flyplassavgift, bagasjeutgifter o.l som svært irriterende, og synes disse bør inngå i en allerede overbetalt taksameterpris og være en del av servicen.

Det blir som å gå i kassa på Rema med en agurk til 21 kr. Men etter scanning i kassa legges automatisk inn butikkavgift og kassabetjeningsavgift, slik at agurken kommer på 35,-.  

At drosjenæringen er uhorvelig dårlig organisert er ikke kundenes feil. 

Anonymkode: bc67b...365

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å gå i kassa på Rema med en agurk til 21 kr. Men etter scanning i kassa legges automatisk inn butikkavgift og kassabetjeningsavgift, slik at agurken kommer på 35,-.  

Det er jo ikke det samme...

Anonymkode: aac70...a14

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det samme...

Anonymkode: aac70...a14

Jo, når kundene pålegges ekstra utgifter iht. bestillingen, som kommer på selve servicen som helt klart burde inngå i pris. 

Anonymkode: bc67b...365

Skrevet
20 minutter siden, Million skrev:

Klag på det da vel? De skulle jo ha endret det for lenge siden, etter hva jeg kan se i linkene ovenfor.

Det kan jeg godt gjøre. 

Skrevet
3 minutter siden, bundaberg skrev:

Det kan jeg godt gjøre. 

Jeg tror jeg fant et smutthull for taxinæringen i en av artiklene. Hvis man ikke ER kunde, men ringer for BLI DET, så har de lov å ta ekstra betalt for femsifret nummer, ser det ut til. 

"

EU-reglene, og kravene fra Forbrukerombudet som skal sørge for at reglene overholdes, forbyr ikke femsifrede telefonnummer som sådan.

• For det første gjelder reglene alle spesialnummer som koster mer enn vanlige telefonnummer. Altså blant annet tre- og femsifrede telefonnummer, men også såkalte 800-nummer.
  • Reglene gjelder bare kundeservice. Altså når du ringer et selskap angående kundeforholdet ditt. Dermed kan selskapene fortsatt ha dyre telefonnummer når du ringer for eksempel for å bli kunde.
  • Reglene gjelder bare selskaper, ikke det offentlige. Dermed er det fortsatt fritt fram for politiet og sykehus som Ahus å ha kostbare telefonnummer.
  • Bedriftskunder som ringer, for eksempel et enkeltmannsforetak som ringer mobiloperatøren sin, kan fortsatt bli henvist til kostbare spesialnummer. Reglene gjelder bare forbrukere.
  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Million skrev:

800-nummer.

Disse er gratis fra fasttelefon. Skatteetaten 800 800 00.

Skrevet

Litt avsporing...Og parkeringsapper skal også ha penger for ditt og datt. Billigst er parkeringsautomaten med kredittkortet, så setter du tiden for mye frem, når du skal betale har de bare reservert summen du først la inn. Slik at summen du faktisk betaler i det du går blir trukket fra konto.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, bundaberg skrev:

Direktenummer til Oslo taxi er 92 00 00 00. Koster ikke noe. 

Anonymkode: cdc3e...74b

• Liker 1
Skrevet
På 26.5.2020 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Direktenummer til Oslo taxi er 92 00 00 00. Koster ikke noe. 

Anonymkode: cdc3e...74b

Det skal jeg visst huske på :)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sovet i timen? «Alle» vet jo at alle disse stort sett opprettet et 8sifret nummer til vanlig pris flere år tilbake. Problemet er jo bare at du husker det 5sifra, og bruker det uten å gidde og Google etter det 8sifrede

Over til en konstruktiv kommentar: last ned appen og bestill taxi det i stedet for å ringe. Er du digital nok til å kommentere på KG, fikser du nok en app også 😉

Anonymkode: 41404...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...