Gå til innhold

Sportsbod, hva kan jeg oppbevare der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har uisolert sportsbod som det vel så fint heter. Har satt fryseren der, malingen som jeg brukte da jeg pusset opp, diverse verktøy. 
Kan jeg oppbevare feks oljeovn der ute? Pynteputer? Kofferter? 
Har stappet en støvsuger oppi en slik plastkasse med lokk og håper den er tett 😆

Det ligger en haug med parkett der, hvor mye av det må man ta vare på? 

Anonymkode: 69804...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er den sportsboden plassert? Er det minusgrader der om vinteren og 50-60 plussgrader om sommeren? 

Eller er det stort sett jevn temperatur der inne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvor boden er. Da jeg bodde i blokk hadde jeg en såkalt sportsbod i kjelleren. Det eneste jeg hadde der var sykkelen min, låst med to låser pluss solid hengelås på døra til boden. Det var veldig populært blant ungdommene i blokka å bryte opp låsene på sportsbodene og ødelegge ting de fant der. Låsen ble brutt opp en gang, men den gamle sykkelen min var tydeligvis ikke interessant.

Jeg hadde også en annen bod der det var ordentlig dør med samme nøkkel som til leiligheten. Der oppbevarte jeg kofferter, julepynt osv.

Hvis det er en utebod kan du bruke den til sykler, ski, akebrett, gressklipper, spade, rive osv.

Anonymkode: 0c336...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting man normalt sett oppbevarer i en bod. 
Eller så kan du kjøpe deg en sykkelrulle og delta på sånn interaktivt sykkelritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, newman01 skrev:

Hvor er den sportsboden plassert? Er det minusgrader der om vinteren og 50-60 plussgrader om sommeren? 

Eller er det stort sett jevn temperatur der inne? 

Den er plassert i Bergen 🤪 Rett utenfor inngangsdøren. Den får ikke så mye sol på seg. Høyt skråtak. Innbrudd og hærverk er jeg ikke redd for. 
Legge ut en bunke aviser og se hvordan de oppfører seg? Står noen tomme flytteesker der, de holder seg greit så langt. Har sett det gjerne har trukket inn litt vann mellom plankene utenfra, så å henge ting som ikke tåler vann på veggen utgår. 

Hadde det vært litt annerledes utformet kunne jeg kjørt motorsykkelen inn der, men den må nok løftes i en ende for å greie det pga dårlig plass å svinge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en spesiell type fryser skal den stå i innetemperatur og ikke i variable "bodtemperaturer". Verken for kaldt eller for varmt er bra, og det kan også bli kondensproblematikk. 

Det vi bruker sportsboden til er sykler, ski, manuelt verktøy, gressklipper, blomsterpotter o.l. til veranda og hage, pluss snømåkeutstyr av forskjellig slag. Hvis det var plass der ville jeg også hatt putekasse til hageputer der inne. Tette plastbokser til pynteputer og andre innendørstekstiler ville jeg vært litt forsiktig med pga at varierende temperaturer kan gi kondens og dermed fuktskader/jordslag/mugg på tingene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke ski eller sykkel eller akebrett. Hageredskap har borettslaget på fellesen. 
Vinterdekkene mine står der. 
Vet at frysere og kjøleskap bør ha jevn temperatur, men skal jeg flytte den inn må jeg tømme kottet inne for kofferter, pledd, pynteputer, kattesand og -mat...

Og ja, jeg har kastet og gitt bort MASSE 😀 Gikk fra 70 kvadrat med vaskerom og innvendig bod til 50 kvadrat med et lite kott inne, så jeg sliter litt 🤪

Hvor mange dyner trenger man egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har boder og kjellerrom med forskjellige temperaturer og forskjellige fuktforhold. Ikke alt dette vil være aktuelt for deg, men kanskje ideer?

Kjelleren har temperaturer på 7-15 grader når utetemperaturen varierer mellom -20 og 30. Innerst er det fuktig, resten er ganske tørt. Vi har maling, poteter, georginerøtter på vinteren, gamle norgesglass osv, kakebokser, blåbærplukkere, store gryter og oppbevaringsbokser, en stor plastboks med minner til hvert barn, vin og annen drikke, toalettpapir og tørkerull, bakerovnsspade, -rive og -brett, hermetikk, mel og andre mattyper vi kjøper i store kvanta, godteri og snacks, ekstra bord og stoler vi bruker ved mange gjester, symaskin, melkeseparator og andre gamle ting som fulgte med huset, picknick-kurv og annet turmatutstyr, kaketine, noe kjøkkenutstyr som ikke brukes hver måned, sesongklær, sportsutstyr som skøyter, rideklær, skisko osv. og to frysebokser.

i innebod oppe har vi soveposer, liggeunderlag, kofferter, sesongpynt, barneklær som er for store eller for små, gamle ting vi vil ta vare på, leker om vi skulle få noen små barn på besøk, dvd-spillere til bil, ekstra høyttalere til anlegg, elektrisk utstyr vi ikke bruker lenger der det meste kunne vært kastet, krykker, utkledningstøy, sekker og bager, 

På gjesterommet har vi bunader og annet pentøy som ikke brukes så ofte, en gammel bilbane, kontorting som konvolutter, merkelapprinter osv, våpenskap og noe jaktutstyr, arbeidsklær og flere dyner og puter og ekstramadrasser enn det vi trenger. For oss som familie på fem har vi aldri hatt bruk for sengetøy til mer enn seks gjester. 

De fleste av disse tingene vil jeg tro kunne stå i din bod om de tingene som ikke tåler fukt hadde vært pakket inn.

Utstyr til hage, materialer, verktøy, møbler og mye annet som ikke er i bruk for tiden, arbeidsklær og sportsting som brukes utendørs, bil- og båtpleieutstyr, uteleker og gårdsutstyr har vi i oppvarmet eller uisolerte rom ute i garasjer og andre bygg. 

Anonymkode: e67be...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...