Gå til innhold

Så godt som smittefritt nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en liten gutt på 6 uker som til nå ikke har hatt nærkontakt med andre enn pappaen, helsepersonell og meg. Jeg har vært veldig forsiktig hele tiden med å holde avstand pga smitte. Jeg ønsker så veldig gjerne at besteforeldre og oldeforeldre kan få holde ham og sett ham på nært hold. Er det slik at det er tilnærmet ingen risiko for smitte nå? Eller er det fortsatt en viss risiko for at vi kan smitte dem? 

Anonymkode: e3058...9a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

besteforeldre kan treffe barnebarn nå

Anonymkode: 3c4b9...583

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vi er 5 millioner, 8300 av oss har testet positiv. HAr ikke vært så mye smitte i Norge. 

Anonymkode: 16284...318

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva med mørketall? De tester jo bare de med symptomer. Er det ikke slik at flesteparten av smittede ikke utvikler symptomer? Kan det være mange symptomfrie smittebærere rundt om?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med mørketall? De tester jo bare de med symptomer. Er det ikke slik at flesteparten av smittede ikke utvikler symptomer? Kan det være mange symptomfrie smittebærere rundt om?

jo, men det er jo ikke sånn at alle er symptomfri. Hvis det er smitte i ditt lokalsamfunn så vil den jo vise seg. Jeg bor i Rogaland, og her er det 11 dager siden siste smittetilfelle, og hele 14 dager siden et tilfelle i min by. Det tar jeg som et tegn på at det for alle praktiske tilfelle ikke er smitte i min omkrets. Om der var mye smitte, så ville jo et eller annet tilfelle være synlig selv om mange var skjult.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jo, men det er jo ikke sånn at alle er symptomfri. Hvis det er smitte i ditt lokalsamfunn så vil den jo vise seg. Jeg bor i Rogaland, og her er det 11 dager siden siste smittetilfelle, og hele 14 dager siden et tilfelle i min by. Det tar jeg som et tegn på at det for alle praktiske tilfelle ikke er smitte i min omkrets. Om der var mye smitte, så ville jo et eller annet tilfelle være synlig selv om mange var skjult.

Ja, det er et godt poeng😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger man på ca 10% i mørketall, så er vi igjen enda forsvinnende liten sannsynlighet at noen du kjenner har eller har hatt covid19.

Ja man regner nok med at de aller fleste ikke vil merke stort til sykdommen. Men hadde de vært mange, hadde jo også smitten økt blandt alle, fordi de da hadde smittet de de omgåes. Sier man ( rent spekulativt og sikkert alt for høye tall) at 1 av 10 får symptomer. Så ville tallene sett anderledes ut i Norge pr i dag.

Anonymkode: 16284...318

• Liker 6
Gjest Warrior
Skrevet

Smittefritt er det ikke. Kommer det nok aldri til å bli mer.

Skrevet

Bare å la de få se han tenker jeg. Det er så lite smitte nå at risikoen er minimal. Nullrisiko vil det aldri bli, da må man mure seg inne for resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor du bor da og hvor mange smittetilfeller det har vært, har det vært mange nye siste ukene osv...

I kommunen her jeg bor har det ikke vært påvist nye smittede på snart 2 mnd, og det har vært 9 stk totalt. Enda færre i kommunene rundt. Så her kan man anta at det er smittefritt, men 100 % trygg kan man jo ikke føle seg. Folk reiser jo, så en dag vil noen ta den med seg igjen. Enn så lenge lever vi omtrent som før, men med noen forholdsregler.

Anonymkode: f2a59...57a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Bare å la de få se han tenker jeg. Det er så lite smitte nå at risikoen er minimal. Nullrisiko vil det aldri bli, da må man mure seg inne for resten av livet.

Hvis en tenker på at en liten nyfødt baby er den som får lide for evt. smitte, vil jeg si hold igjen ennå en stund. En vet ikke hvor eller hvem som bringer smitte med seg. At noen politikere sier noe fra en talerstol, betyr ikke at det er fritt frem. 

Anonymkode: 5340e...959

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en tenker på at en liten nyfødt baby er den som får lide for evt. smitte, vil jeg si hold igjen ennå en stund. En vet ikke hvor eller hvem som bringer smitte med seg. At noen politikere sier noe fra en talerstol, betyr ikke at det er fritt frem. 

Usikker på hvilken politiker du henviser til som har sagt hva.

Så lite smitte som det er i Norge nå så hadde i hvert fall ikke jeg vært engstlig for babyen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bekymringen var vel omvendt, at babyen og babyfamilien kunne smitte besteforeldrene.

Det er ikke politikere som sier at besteforeldre og barnebarn kan møtes igjen - det det er fagfolkene til helsemyndighetene.

Jeg ville ikke nølt med å la babyen få møte besteforeldrene sine.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har en liten gutt på 6 uker som til nå ikke har hatt nærkontakt med andre enn pappaen, helsepersonell og meg. Jeg har vært veldig forsiktig hele tiden med å holde avstand pga smitte. Jeg ønsker så veldig gjerne at besteforeldre og oldeforeldre kan få holde ham og sett ham på nært hold. Er det slik at det er tilnærmet ingen risiko for smitte nå? Eller er det fortsatt en viss risiko for at vi kan smitte dem? 

Jeg hadde vært mer bekymra for om babyen din ble syk enn besteforeldre og oldeforeldre.

Anonymkode: a7443...5ca

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært mer bekymra for om babyen din ble syk enn besteforeldre og oldeforeldre.

Anonymkode: a7443...5ca

hvorfor det? det er farlig for gamle, men ikke for babyer. Veldig lite rasjonelt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå går det frem i BT at det nettopp er påvist et nytt tilfelle av Covid-19 i Kvinnherad kommune. Der har det ikke vært registrert et eneste nytt tilfelle siden 25. mars. Altså 2 mnd! Dette er en ung person (antagelig russ?). Hvor i all verden har vedkommende blitt smittet? Tror ikke smitten er så utryddet som man skal tro. Står ingenting om at vedkommende har vært i andre deler av landet, og smitten er i følge tall fra Vestlandet... så godt som fraværende her. Dette gir overhode ikke mening.

Vedkommende har også oppholdt seg i to nabokommuner mens den hadde symptomer, hatt nærkontakt med lokalbefolkningen der og brutt reglene for karantene... I den ene kommunen har det ikke vært nye tilfeller siden starten av april, og i den andre har det ikke vært et eneste tilfelle....

Med andre ord: Det er for tidlig å slappe av, dessverre. Men her har man et tydelig eksempel på en ung person som har oppført seg total uansvarlig, brutt karanteneregler og antagelig festet og ikke brydd seg om avstand. Da går det fort ille. Vi får likevel håpe at rask håndtering og smitteoppsporing hindrer dette fra å bli et større lokalt utbrudd...

Anonymkode: b8480...900

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre (friske mellom 65 og 80 år) kan møte sine unge barnebarn hvis man følger smitterådene. Oldeforeldre (over 80 år) er i høy-risikogruppe, så det blir nok litt annerledes. Dersom besteforeldrene har underliggende sykdom regnes de også som høy-risikogruppe.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

Anonymkode: 78938...22a

Gjest Tutte
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet de egentlig at noen smittede ikke utvikler symptomer hvis det kun er de med symptomer som blir testet?🤔

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Tutte skrev:

Hvordan vet de egentlig at noen smittede ikke utvikler symptomer hvis det kun er de med symptomer som blir testet?🤔

fordi de har testet folk uten symptomer og selvfølgelig

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor det? det er farlig for gamle, men ikke for babyer. Veldig lite rasjonelt.

Det er farligst for gamle, men som økningen i tilfeller av Kawasakis sykdom viser er det kanskje ikke så ufarlig for barn som man først trodde.

Anonymkode: 0e252...9ec

• Opprett ny...