Gå til innhold

Nytt jobbtilbud- prioritere forventet lønn eller kanskje innvilget ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt headhuntet via tlf om et jobbtilbud. 

Ble informert av bemanningsbyrå at oppstart i juni var svært viktig. 

Men får plutselig høre fra selve nye arbeidsgiveren at det å være tilgjengelig på jobb i juli er spesielt viktig - når jeg har lenge planlagt 4 ukers sommerferie i selve juli og det blir for kort varsel å bare endre alt.  Jeg kan starte i juni , men ønsker altså ferie i juli. 

Arbeidsgiver tilbyr 28.000 kr brutto fast i mnd. Hva gjelder lønn har jeg tydelig sagt at jeg tjener idag 31.000 brutto i mnd, og er kun interessert hvis de matcher det. 

Det viser seg at de er villige til å strekke seg til 30.000kr i mnd brutto. 

Fikk nå siste melding fra bemanningsbyrå med spørsmål om: 

"Hva var dine endelige sommerønsker som du måtte ta ut?Og er du interessert om det er 30.000 kr brutto i fastlønn?"

Hva bør jeg egentlig si til dette? 

Jeg er interessert i stillingen, og vil gjerne ha jobben. Samtidig vet jeg litt hva jeg er verdt også.. i forhold til hva de ser etter.. 

Hvorfor nedjusterte de 1000 kr mindre enn hva jeg ønsket? Bør jeg stille han spørsmål igjen ang "hvorfor ikke 31.000?" eller bør jeg bare svare på spørsmål om ferien, og melde interessen på 30.000 ? 

Anonymkode: d1a52...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriv at du setter pris på tilbudet, men spør om de kan matche 31 siden det er det du allerede har i eksisterende jobb? Hvis du trives greit i eksisterende jobb, så har du et bedre utgangspunkt til å forhandle, for det er det dette er. Hestehandel ;)

Kan være et gult flagg at de -må- ha ny ansatt allerede i juli, med mindre det er vikar/ferievikar de faktisk søker etter og ikke noe fast, fordi det tyder på at arbeidsplassen ikke har helt kontroll. 

Anonymkode: 72e07...870

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De må jo nesten matche 31 000 hadde jeg sagt, hvis de vil du skal avlyse juliferien kan du forhandle om mye høyere lønn, gjerne 36k og oppover :)

Anonymkode: 43112...d7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lønna er såpass lav at jeg ville prioritert sommerferien. Man avlyser ikke planene sine for en jobb som betaler knappe 360.000 (!) i året? Spesielt ikke når du allerede har jobb fra før av.

Anonymkode: 59097...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sterkt ønsker du jobben? Hvilket inntrykk har du av bedriften? For min del hadde høyere lønn vært viktigere enn ferien, da lønnen skal du leve av fremover, mens en ferie alltids kan utsettes. Jeg hadde kjørt hardt på høyere lønn, og den skal være høyere enn den du har i dag. 

Anonymkode: 43595...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har headhuntet deg å tilbyr deg ikke ens høyere lønn enn nåværende jobb? Glem det hadde jeg sagt. Når jeg blir headhuntet er det jeg som setter vilkårene,  noen ganger funker det å andre ganger funker det ikke. Å funker det ikke så har jeg det fortsatt fint i den jobben jeg har. 

Anonymkode: 5e324...c0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har headhuntet deg å tilbyr deg ikke ens høyere lønn enn nåværende jobb? Glem det hadde jeg sagt. Når jeg blir headhuntet er det jeg som setter vilkårene,  noen ganger funker det å andre ganger funker det ikke. Å funker det ikke så har jeg det fortsatt fint i den jobben jeg har. 

Anonymkode: 5e324...c0e

Enig! De headhunter deg, men gir deg mindre lønn enn nåværende jobb OG krever på kort varsel at du skal jobbe i juli? Eh nei.

Anonymkode: 2467d...42b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...