Gå til innhold

Stemor, barn og SoMe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg har tenkt lenge på. Har begynt og skrevet flere ganger, men ombestemt meg. Nå trenger jeg virkelig råd. 

Jeg og eksen har et barn på 3 år sammen. Ble slutt da barnet var 1 år. Vi har et godt samarbeid, og jeg unner ham alt godt. I oktober i fjor fikk han seg ny kjæreste. I november flyttet han til hennes hjemsted. I mars giftet de seg. Jeg synes det har gått vel fort. Ikke minst med tanke på datteren vår. Har ikke sagt noe om mine tanker til eksen, tenker at det har jeg ikke noe med. Kona hans har jeg ikke møtt, men hun har lagt meg til på sosiale medier. Hun sitter også i bilen når eksen henter barnet har jeg sett. 

Saken er at kona hans legger ut masse bilder av datteren vår på SoMe. I går toppet hun virkelig kaka. Hun la ut bilde av barnet, og skrev at hun var datteren hennes. At hun og eksen var så gode foreldre til barnet. Og hun kunne ikke vente med å gi barnet søsken. 

Jeg er virkelig for å være raus. Derfor har jeg ikke blandet meg opp i hva eksen gjør, han er en god pappa og vil datteren vår det beste. Flott at datter har en stemor som er glad i henne, men jeg synes det går for langt når hun legger ut om at hun er hennes datter. På meg virker det som hun prøver litt vel hardt med og bli godtatt? At hun må vise verden at hun har kapret mannen og datter på en måte.

Vurderer og sende eksen en melding om at jeg ikke synes det er greit at hun legger ut slike ting. Og at hun kan begrense bildedelingen av datteren vår. (Har selv samboer så det er ikke det det står på) 

Anonymkode: 3df9a...59a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow, høres ut som den nye dama er i en forelskaboble om dagen. Ville definitivt sagt fra, og helst til henne direkte når hun likevel har lagt deg til på sosiale medier. 

Anonymkode: 599a5...6bc

• Liker 7
Skrevet

Det som forundrer meg mest er at du hevder dere har et godt samarbeid, samtidig som ingen av dere gjør noe for at du skal treffe hans nye kone. Slikt som dette løses best ved å snakke sammen og ikke ved å sende SMS/e-post.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wow, høres ut som den nye dama er i en forelskaboble om dagen. Ville definitivt sagt fra, og helst til henne direkte når hun likevel har lagt deg til på sosiale medier. 

Meg igjen. Glemte å si at hvis eksen syns det er greit med bildene, så har du kanskje ikke så mye du skulle sagt. Men, ifht teksten bør hun begrense seg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg har tenkt lenge på. Har begynt og skrevet flere ganger, men ombestemt meg. Nå trenger jeg virkelig råd. 

Jeg og eksen har et barn på 3 år sammen. Ble slutt da barnet var 1 år. Vi har et godt samarbeid, og jeg unner ham alt godt. I oktober i fjor fikk han seg ny kjæreste. I november flyttet han til hennes hjemsted. I mars giftet de seg. Jeg synes det har gått vel fort. Ikke minst med tanke på datteren vår. Har ikke sagt noe om mine tanker til eksen, tenker at det har jeg ikke noe med. Kona hans har jeg ikke møtt, men hun har lagt meg til på sosiale medier. Hun sitter også i bilen når eksen henter barnet har jeg sett. 

Saken er at kona hans legger ut masse bilder av datteren vår på SoMe. I går toppet hun virkelig kaka. Hun la ut bilde av barnet, og skrev at hun var datteren hennes. At hun og eksen var så gode foreldre til barnet. Og hun kunne ikke vente med å gi barnet søsken. 

Jeg er virkelig for å være raus. Derfor har jeg ikke blandet meg opp i hva eksen gjør, han er en god pappa og vil datteren vår det beste. Flott at datter har en stemor som er glad i henne, men jeg synes det går for langt når hun legger ut om at hun er hennes datter. På meg virker det som hun prøver litt vel hardt med og bli godtatt? At hun må vise verden at hun har kapret mannen og datter på en måte.

Vurderer og sende eksen en melding om at jeg ikke synes det er greit at hun legger ut slike ting. Og at hun kan begrense bildedelingen av datteren vår. (Har selv samboer så det er ikke det det står på) 

Du har full rett til å sette klare grenser rundt bilde-deling av ditt barn. 

Kanskje gi beskjed til far at hvis stemor ønsker å legge ut noe at hun bør spørre deg først? Så kan du godta hva hun skriver og deler om datteren din. 
Hadde en stesønn før (før skilsmisse). Kalte han gutten min og slikt. Men dro den aldri så langt å kalle han sønnen min. 

Hadde en diskusjon med moren til stesønnen min rundt bildedeling. Jeg forstod ikke den gangen hvorfor det var så big-deal. Men forstår mer nå som jeg er mamma selv. 

Men hvis de får barn sammen så må du egentlig vente deg at hun kommer til å dele bilder av ditt barn med barna deres. Derfor bør du legge føringen tidlig av for hva du synes er greit og ikke.

Anonymkode: 1b5a1...7c7

Skrevet

Det er de som har foreldreANSVAR som bestemmer om bilder av barn skal offentliggjøres eller ikke, og det gjelder også på sosiale medier. Ergo er du, TS, i din fulle rett hvis du vil nekte stemor å legge ut bilder av ungen. Personlig hadde jeg gitt beskjed om at sånn er det og at hun må kutte ut det. 

Begynn med å ta en prat med far hvor du forteller ham om regelverket og også sier at du ikke vil at hans kone skal legge ut masse bilder av deres barn. Du må forholde deg til barnets far, men deres interne forhold er opp til ham å styre, så jeg ville iallfall begynt med han. 

Og det er lov å si fra, når man ikke liker noe, uten at det betyr at man lager konflikt. Ditt barn er ditt ansvar og det gjelder jo også hva som publiseres om og rundt barnet på nett. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, regine skrev:

Det er de som har foreldreANSVAR som bestemmer om bilder av barn skal offentliggjøres eller ikke, og det gjelder også på sosiale medier. Ergo er du, TS, i din fulle rett hvis du vil nekte stemor å legge ut bilder av ungen. Personlig hadde jeg gitt beskjed om at sånn er det og at hun må kutte ut det. 

Begynn med å ta en prat med far hvor du forteller ham om regelverket og også sier at du ikke vil at hans kone skal legge ut masse bilder av deres barn. Du må forholde deg til barnets far, men deres interne forhold er opp til ham å styre, så jeg ville iallfall begynt med han. 

Og det er lov å si fra, når man ikke liker noe, uten at det betyr at man lager konflikt. Ditt barn er ditt ansvar og det gjelder jo også hva som publiseres om og rundt barnet på nett. 

Det virker som om hovedproblemet er hva som skrives og ikke bildene.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da skal jeg ta en telefon til eksen i kveld. 

Kjenner jeg er litt "redd" for å bli sett på som den bitre eksen hvis jeg sier noe. Samtidig er det ikke greit at hun deler masse bilder daglig av datteren. Og ikke minst at hun kaller henne sin egen datter... Dette er mer sårt enn jeg hadde sett for meg. 

Ja, jeg og eksen har hatt, og har egentlig et godt forhold nå også, men jeg merker jo at han distanserer seg mer etter han flyttet inn til kona. Noe som helt sikkert er naturlig også. Det med at hun sitter i bilen og venter, jeg vet ikke, men det virker ikke som eksen vil at hun skal hilse på heller🤷🏼‍♀️ uansett er det han jeg skal samarbeide med, ikke henne.

Ts

• Liker 1
Gjest YtreYtterst
Skrevet (endret)

Veldig rart at dere ikke har møttes enda, spesielt om hun er med på henting av ungen. Hadde jeg vært henne hadde jeg presentert meg for moren til barnet jeg tilbrakte såpass mye tid med, og hadde jeg vært deg hadde jeg krevd å få hilse skikkelig på kvinnen som i praksis er barnets nye stemor. Jeg trodde det var helt naturlig. Hvis de to holder sammen så er det ikke helt utenkelig at du også kommer til å måtte samarbeide med henne i fremtiden, og ikke bare forholde deg til eks-samboeren din. 

Endret av YtreYtterst
Skrevet

Skrev hun "dette er datteren vår som vi er gode foreldre til"?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge faren synes det er greit at hun legger ut bilder, kan ikke du nekte. 
Men teksten er såpass drøy at det bør hun ikke fortsette med. Mest pga at hun fremstår som komplett idiot.

Anonymkode: e4510...71e

AnonymBruker
Skrevet

Inviter henne inn på en kaffe neste gang og så kan du ta praten da. Det blir sikkert ubehagelig for henne, så lurt å trå forsiktig. 

Anonymkode: ab970...e72

AnonymBruker
Skrevet

Tror jammen jeg hadde kommentert ett eller annet på innleggene hennes, noe som får folk til å forstå at det er DU som er mamma....

Anonymkode: ad0e8...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...