AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Hei, Holder på å gjøre det fint i innkjørselen til huset, og ønsker meg et tre, eller en pen busk som på en måte ønsker en velkommen til oss 😄 Det finnes jo så mye fint der ute, men jeg vet ikke hva jeg bør gå for - håper noen her kan hjelpe med litt råd og tips. - Stedet har sol fra tidlig morgen til solnedgang - Skal være god drenering, og mulighet for dyp jord - Veldig åpent, så her tar ALLE vinder veldig godt - Ikke så langt fra sjø, så det kommer mye saltråk med vinden (vinduene på huset vaskes ofte for å si det slik...) - Det kommer midt foran huset, så ønsker at det skal være fint å se på, men det bør ikke kunne bli høyere enn 2-3 meter, evt. om det blir høyere at man kan enkelt holde det i ønsket høyde uten å ødelegge hele treet/busken Noen som har gode tips/råd til hva vi bør gå for? Anonymkode: 157f1...f0c
Zienna Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Stikk innom på et gartneri eller hagesenter i nærheten av der du bor. De som jobber der kjenner klimaet, og er de som vet best Det er så mye fint å velge i ! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 15 hours ago, Zienna said: Stikk innom på et gartneri eller hagesenter i nærheten av der du bor. De som jobber der kjenner klimaet, og er de som vet best Det er så mye fint å velge i ! Jeg vet! Er så mye fint. Det er 2 stk på det lokale hagesenteret som kan noe - men de jobber lite treffer sjelden på de.. De andre er litt sånn, Ja-Nei- Du får prøve å se.. Jeg vil ikke handle noe til flere 1000 og så viser det seg at de ikke toler saltråk feks.. Vil ha noe i bunn før eg snakker med de på hagesenteret - om du skjønner.. Spurte etter råd ang. kjøp av plommetre en gang.. "du må bare prøve å se"... det står enda men.. ikke kommet blomster i år hell Anonymkode: 157f1...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Kirsebærtre tåler mye. De er nydelige nå når de blomstrer, blir ikke kjempehøye, og tåler godt beskjæring. Dere får kirsebær i mengder, dere og fuglene Anonymkode: 69d3a...a4d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Hva med et prydepletre?Det finnes flere sorter av dem, men mange av dem er hardføre, og er vakre når de blomstrer. Japansk lønn er også utrolig vakre. Magnolia finnes også i flere varianter og farger. Anonymkode: 4c1fb...dbe
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 hva med vanlig rogn? Den har fine blomster og bær og høstfarger. Ikke blir de så høye heller og kan klippes. Da kan du sikkert bare høre med en lokal bonde eller nabo om du kan få hente en i skogen. Anonymkode: 711bf...17c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Skrevet 28. mai 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: hva med vanlig rogn? Den har fine blomster og bær og høstfarger. Ikke blir de så høye heller og kan klippes. Da kan du sikkert bare høre med en lokal bonde eller nabo om du kan få hente en i skogen. Anonymkode: 711bf...17c Vi har rogn så det holder på enden av tomta. Vindskeive - dvs. greiner kun på ene siden 😄 Ikke de fineste trærne etter min smak da.. Har fjernet noen av de, for de var gjennområtne.... Anonymkode: 157f1...f0c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Skrevet 28. mai 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Barlind Anonymkode: 5adcf...338 Syns det blir for kjedelig - og for likt naboen som har barlindhekk.. 19 hours ago, AnonymBruker said: Hva med et prydepletre?Det finnes flere sorter av dem, men mange av dem er hardføre, og er vakre når de blomstrer. Japansk lønn er også utrolig vakre. Magnolia finnes også i flere varianter og farger. Anonymkode: 4c1fb...dbe Å - Jeg tenkte ikke på at det finnes prydepletrær - det skal jeg sjekke ut! Hørt at japansk lønn ikke er så hardfør? Finnes jo så mange fine farger - har tenkt at om jeg skal ha "hekk" så må det være med forskjellige typer trer 😛 Er magnolia hardfør? risikerer jeg ikke at blomstene blåser av? Så jo at de hadde kjempemange av de på hagesenteret.. 20 hours ago, AnonymBruker said: Kirsebærtre tåler mye. De er nydelige nå når de blomstrer, blir ikke kjempehøye, og tåler godt beskjæring. Dere får kirsebær i mengder, dere og fuglene Anonymkode: 69d3a...a4d Har aldri sett et kirsebærtre her i distriktet som faktisk får bær? Foreldrene mine har et - Det er SVÆRT og bærer ikke bær.. blomster en kort periode nå i mai, så er det slutt. ? er det mange sorter kanskje? Anonymkode: 157f1...f0c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Skrevet 29. mai 2020 På 27.5.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev: Barlind Anonymkode: 5adcf...338 Barlind tåler ikke nedsaltet stiv kuling. Foreldrene mine hadde en flott barlind helt til hekken som løyet mot sørvesten forsvant, men et par år senere var den så saltskadet at de bare måtte fjerne den. Anonymkode: 9c7e1...335
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #11 Skrevet 29. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Å - Jeg tenkte ikke på at det finnes prydepletrær - det skal jeg sjekke ut! Hørt at japansk lønn ikke er så hardfør? Finnes jo så mange fine farger - har tenkt at om jeg skal ha "hekk" så må det være med forskjellige typer trer 😛 Er magnolia hardfør? risikerer jeg ikke at blomstene blåser av? Så jo at de hadde kjempemange av de på hagesenteret.. Anonymkode: 157f1...f0c Flere prydeplesorter er hardføre, ja. Har selv typen "Malus royalty". Japansk lønn er nok ikke av de mest hardføre. Googlet det, og leste litt om det nå. Men de er utrolig vakre, da. Jeg mener Stjernemagnolia skal være hardfør. Anonymkode: 4c1fb...dbe
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Skrevet 29. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det blir for kjedelig - og for likt naboen som har barlindhekk.. Å - Jeg tenkte ikke på at det finnes prydepletrær - det skal jeg sjekke ut! Hørt at japansk lønn ikke er så hardfør? Finnes jo så mange fine farger - har tenkt at om jeg skal ha "hekk" så må det være med forskjellige typer trer 😛 Er magnolia hardfør? risikerer jeg ikke at blomstene blåser av? Så jo at de hadde kjempemange av de på hagesenteret.. Har aldri sett et kirsebærtre her i distriktet som faktisk får bær? Foreldrene mine har et - Det er SVÆRT og bærer ikke bær.. blomster en kort periode nå i mai, så er det slutt. ? er det mange sorter kanskje? Anonymkode: 157f1...f0c Vi bor i Trøndelag, og flere naboer har kirsebærtrær som gir mye bær. Den ene naboen har en lang rekke av kirsebærtrær og vi får så mye kirsebær vi bare vil hver høst. Anonymkode: 69d3a...a4d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Er magnolia hardfør? risikerer jeg ikke at blomstene blåser av? Så jo at de hadde kjempemange av de på hagesenteret.. Magnolia liker å stå lunt, gjerne mot en solvegg, her i Nord-Europa. De blomstrer tidlig, på helt bar gren, mens det fortsatt er kaldt i luften i Norge. Tror du vil ha kort glede av blomstringen hvis det blåser. Anonymkode: 8cda4...21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå