AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Først må jeg starte med at jeg elsker barnehagen barnet mitt går i, og de ansatte gjør en fantastisk jobb. De er fleksible og gode til å tilrettelegge, barnet mitt får masse kjærlighet, spiser godt, sover godt, koser seg i lek og på tur, og jeg får alltid hjem en lykkelig liten smårolling. Likevel er det ofte en og annen ting jeg må si ifra om. F.eks. har barnet kommet hjem med rester av avføring i ny bleie, så hun er helt rød og sår. Eller så har bleia vært tatt på på halv åtte, så vi får en massiv bleielekkasje hjemme. Barnet har ofte på seg for mye klær, som da jeg hentet henne i det samme jeg leverte i og det hadde vært en temperaturendring på ti grader, eller mangel på essensielle klær som f.eks. solhatt eller ullsokker i støvlene på vinteren. Ingenting av dette er noe jeg går av hengslene for, og jeg tar det som regel opp dagen etter som en opplysning for dagen. F.eks. at «i dag har barnet med seg turbukse, og den kan hun godt bytte til når været blir varmere». De ansatte tar dette godt imot, men jeg føler meg som en megge. Er det noen barnehageansatte her som kan betrygge meg med at det er ok å komme med sånne beskjeder? Jeg liker ikke å blande meg, og i utgangspunktet stoler jeg på at de kan ta slike beslutninger selv, men så skjer det gang på gang en ting jeg stusser over. Anonymkode: b823c...a46 1
Eplejuice123 Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 Ja, jeg jobber i bhg selv som barnehagelærer. Fint du tar det opp. Ansatte skal kunne ta til seg konstruktiv kritikk, (som på hvilken som helst annen arbeidsplass). Hvis du føler du blir sett på som en megge, så kontakt styrer.føler du ikke fremgang kontakter du oppvekstsjefen i kommunen. Barnas beste først👍🤗 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 Jeg synes det er helt i orden når det blir gjort i en god tone. Hvis du synes det er ubehagelig kan det hjelpe å vinkle det mot barnet slik du gjør i eksempelet med buksa. "Hun blir så fort varm." "Hun blir lett sår i stumpen." er noe HELT annet enn "Kler dere ikke unga etter været, eller?" og "Du må jo tørke henne skikkelig og ikke slurve sånn!". Sistnevnte kan oppfattes meggete, men hvis noen klarer å lese noe meggete inn i den første varianten er de så sarte at de knapt skulle jobbet med mennesker i det hele tatt. Synes du gjør det helt fint jeg Anonymkode: f990b...b1f 10
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt i orden når det blir gjort i en god tone. Hvis du synes det er ubehagelig kan det hjelpe å vinkle det mot barnet slik du gjør i eksempelet med buksa. "Hun blir så fort varm." "Hun blir lett sår i stumpen." er noe HELT annet enn "Kler dere ikke unga etter været, eller?" og "Du må jo tørke henne skikkelig og ikke slurve sånn!". Sistnevnte kan oppfattes meggete, men hvis noen klarer å lese noe meggete inn i den første varianten er de så sarte at de knapt skulle jobbet med mennesker i det hele tatt. Synes du gjør det helt fint jeg Anonymkode: f990b...b1f Haha! Åh, nå trodde jeg først at du mente at de to siste eksemplene var noe jeg kunne si, og jeg kjente ubehaget stige bare jeg leste det. Haha. Jeg er nok ganske konfliktsky, og når jeg tenker etter, så sier jeg ingenting galt sånn sett. Jeg bare sitter igjen med en følelse av at «æsj, hvorfor sa jeg det, det skjønte de sikkert helt selv». Føler meg nedlatende, på en måte. Siden de nok skjønner at en kort og lyshåret smårolling bør ha på solhatt, men innimellom er det jo lett å glemme, eller så har hun tatt den av, eller kanskje været akkurat skiftet. Og jeg mener det på ingen måte nedlatende. Jeg har stor respekt for de som jobber der, de har tross alt enten vært mødre selv mye lenger enn hva jeg har, eller så har de jobbet med barn mye lengre enn hva jeg har hatt barn. Anonymkode: b823c...a46 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 12 minutter siden, Eplejuice123 skrev: Ja, jeg jobber i bhg selv som barnehagelærer. Fint du tar det opp. Ansatte skal kunne ta til seg konstruktiv kritikk, (som på hvilken som helst annen arbeidsplass). Hvis du føler du blir sett på som en megge, så kontakt styrer.føler du ikke fremgang kontakter du oppvekstsjefen i kommunen. Barnas beste først👍🤗 Takk for svar! Nei, jeg føler egentlig ikke at de ser på meg som en megge. Det er nok en følelse jeg påfører meg selv. Men siden jeg er kjent for å overanalysere og å være livredd for å tråkke noen på tærne, så er det godt å høre at det jeg gjør og sier er innafor. Anonymkode: b823c...a46 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #7 Skrevet 26. mai 2020 Sitter i samme situasjon selv, barnet har kommet hjem i samme bleie som hun fikk på seg hjemme, og vært søkkvåt når jeg har hentet henne. Ingen av de ekstra klærne jeg sendte med er brukt. Ofte er hun også kald for at hun ikke har hatt varme nok klær på, selv om jeg har sendt med varme klær. Synes det er vanskelig å si ifra😶 Anonymkode: 6853c...425 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må jeg starte med at jeg elsker barnehagen barnet mitt går i, og de ansatte gjør en fantastisk jobb. De er fleksible og gode til å tilrettelegge, barnet mitt får masse kjærlighet, spiser godt, sover godt, koser seg i lek og på tur, og jeg får alltid hjem en lykkelig liten smårolling. Likevel er det ofte en og annen ting jeg må si ifra om. F.eks. har barnet kommet hjem med rester av avføring i ny bleie, så hun er helt rød og sår. Eller så har bleia vært tatt på på halv åtte, så vi får en massiv bleielekkasje hjemme. Barnet har ofte på seg for mye klær, som da jeg hentet henne i det samme jeg leverte i og det hadde vært en temperaturendring på ti grader, eller mangel på essensielle klær som f.eks. solhatt eller ullsokker i støvlene på vinteren. Ingenting av dette er noe jeg går av hengslene for, og jeg tar det som regel opp dagen etter som en opplysning for dagen. F.eks. at «i dag har barnet med seg turbukse, og den kan hun godt bytte til når været blir varmere». De ansatte tar dette godt imot, men jeg føler meg som en megge. Er det noen barnehageansatte her som kan betrygge meg med at det er ok å komme med sånne beskjeder? Jeg liker ikke å blande meg, og i utgangspunktet stoler jeg på at de kan ta slike beslutninger selv, men så skjer det gang på gang en ting jeg stusser over. Anonymkode: b823c...a46 Nei, bare si i fra du. Det er hyggeligere om det blir sagt i en ålreit tone, men det du påpeker her bør jo bli gjort i barnehagen. Jeg jobber som ped.leder selv,blir ikke sur for sånne beskjeder. Pleier å si takk for at du sier i fra. Sier i fra i bhg til barnet mitt om det er noe også, det går helt fint det. ☺️ Anonymkode: 398d9...201 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitter i samme situasjon selv, barnet har kommet hjem i samme bleie som hun fikk på seg hjemme, og vært søkkvåt når jeg har hentet henne. Ingen av de ekstra klærne jeg sendte med er brukt. Ofte er hun også kald for at hun ikke har hatt varme nok klær på, selv om jeg har sendt med varme klær. Synes det er vanskelig å si ifra😶 Anonymkode: 6853c...425 Ååh, så ille står det ikke til her. Her har vi en annen type bleie i barnehagen enn hjemme, så jeg kan lett se at den har blitt byttet. I tillegg har de tre faste byttetider, i tillegg til bæsjebleier eller fulle bleier som må skiftes utenom tidene. Så jeg føler meg trygg på at bleiene skiftes ofte nok. Det er bare problemet med at hun ikke alltid er helt ren. Er bare snakk om små rester, men hun blir så veldig sår, og det er kjipt når barnet klør og drar i bleia, og klart viser ubehag. Ut fra de svarene jeg har fått til nå, så virker det som at det er innafor å komme med beskjeder. Jeg synes det er vanskelig men likevel enklest å si ifra på morgenen, men har også fått tips fra en venninne om å sende SMS etter levering. Type: «PS. ligger en varm bukse i sekken, i tilfelle hun blir kald som i går», eller lignende. Er det noen her som kan bekrefte om det er ok? Venninnen min gjør det i hvert fall sånn. Ellers synes jeg tipset om å rette det mot barnet var veldig godt! «Hun blir så fort sår» eller «hun blir så fort kald». Det skal jeg helt klart ta med meg, for da føler jeg at jeg ikke angriper måten den ansatte har gjort noe på, men påpeker et ekstra behov hos mitt barn som kanskje ikke er så synlig for alle. Anonymkode: b823c...a46 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 Helt ok å si ifra på en hyggelig måte. Akkurat det med bleiene er litt vanskelig å vite for de ansatte, de ser jo tydeligvis ikke at det er mer avføring igjen når de tar på ny blrie og har ikke sjans til å vite det før du sier det. Det har skjedd meg også, en jente jeg trodde jeg vasket godt nok hadde visst avføring i tissen de første dagene hun var hos meg. Hun var vanskelig å få rein uten ekstra innsats (som jeg ikke har måttet gjøre før eller siden) og jeg visste ikke at hun hadde avføringsrester før foreldrene gjorde meg oppmerksom på det. Jeg kan jo skifte bleier, men på henne var det ikke så enkelt som det pleier å være tydeligvis. Kan det være at barnet ditt lekker avføring forresten? Jeg sier det ikke for å beskytte de ansatte, avføring som er godt synlig skal det virkelig ikke være vanskelig å få fjernet skikkelig. Men jeg har hatt 2 barn som har lekket avføring og de ble vasket ordentlig men hadde avføring i rompa ved henting likevel. Skjer det hjemme også? I så fall kan det være allergi for visste matvarer. Skjer det aldri hjemme så er det selvfølgelig ikke dette. Men det er helt ok å si ifra! Det er også innafor å bli irritert hvis jenta blir sår veldig mange ganger. Det er virkelig ikke greit! Anonymkode: 1cc5f...b51
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, bare si i fra du. Det er hyggeligere om det blir sagt i en ålreit tone, men det du påpeker her bør jo bli gjort i barnehagen. Jeg jobber som ped.leder selv,blir ikke sur for sånne beskjeder. Pleier å si takk for at du sier i fra. Sier i fra i bhg til barnet mitt om det er noe også, det går helt fint det. ☺️ Anonymkode: 398d9...201 Åh, så godt å høre. Jeg prøver alltid å si det i en hyggelig tone. Noen ganger blir jeg kanskje litt vel unnvikende. Må «manne» meg litt opp før jeg kommer, og øve på det jeg skal si og sånt. Herregud, jeg høres nok ut som en liten spe spurv, men jeg har bare virkelig ikke lyst til å tråkke dem på tærne. Anonymkode: b823c...a46
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 Helt greit at du gir beskjed om sånne ting. Jeg er selv barnehagelærer og lurer på hvorfor de ansatte ikke skjerper inn rutinene sine når det kommer til bleieskift. Det er kjempevondt å gå med bæsj i bleia, og spesielt når man blir sår. Dersom dette er noe som skjer ofte anbefaler jeg deg å ta det opp med pedleder. Anonymkode: 474b1...675
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ok å si ifra på en hyggelig måte. Akkurat det med bleiene er litt vanskelig å vite for de ansatte, de ser jo tydeligvis ikke at det er mer avføring igjen når de tar på ny blrie og har ikke sjans til å vite det før du sier det. Det har skjedd meg også, en jente jeg trodde jeg vasket godt nok hadde visst avføring i tissen de første dagene hun var hos meg. Hun var vanskelig å få rein uten ekstra innsats (som jeg ikke har måttet gjøre før eller siden) og jeg visste ikke at hun hadde avføringsrester før foreldrene gjorde meg oppmerksom på det. Jeg kan jo skifte bleier, men på henne var det ikke så enkelt som det pleier å være tydeligvis. Kan det være at barnet ditt lekker avføring forresten? Jeg sier det ikke for å beskytte de ansatte, avføring som er godt synlig skal det virkelig ikke være vanskelig å få fjernet skikkelig. Men jeg har hatt 2 barn som har lekket avføring og de ble vasket ordentlig men hadde avføring i rompa ved henting likevel. Skjer det hjemme også? I så fall kan det være allergi for visste matvarer. Skjer det aldri hjemme så er det selvfølgelig ikke dette. Men det er helt ok å si ifra! Det er også innafor å bli irritert hvis jenta blir sår veldig mange ganger. Det er virkelig ikke greit! Anonymkode: 1cc5f...b51 Nei, det skjer ikke hjemme. Det har skjedd en og annen gang at hun har en «våt promp», men de gangene i barnehagen har hun blitt rød på tissen foran, og ikke på rumpa. Ved våte promper er hun stort sett rød bak. Hun er i krokodillefasen når det kommer til bleieskift, så jeg skjønner godt at det er utfordrende å få henne ren. Men vi får det jo til hjemme, og jeg synes jo at man kan gjøre den ekstra innsatsen sånn at hun slipper å ha det vondt. Men som du sier, dette vet de jo ikke med mindre jeg sier ifra. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Er det noe man eventuelt kan ta opp med styrer? Jeg har et godt forhold til henne, og jeg har ikke lyst til å anklage noen av de to ansatte som jobber med mitt barn for å slurve med skiftene. Anonymkode: b823c...a46
Oktava Skrevet 26. mai 2020 #14 Skrevet 26. mai 2020 Jeg jobber som ped.leder og tenker at jeg vil heller at foreldre tar opp ting med meg med en gang, enn at de skal gå rundt og irritere, tenke, gruble osv på dette over lengre tid. Jeg vil da tro at når de da først sier i fra etter å ha holdt det inne over tid, så blir det en eksplosjon av flere ting de tar opp og som da blir vanskeligere for meg å endre. Jeg har hatt foreldremøter hvor jeg har vært tydelig på mine forventninger til foreldrene: si i fra med en gang det er noe. For jeg kan ikke endre noe jeg ikke vet trengs endring på😊 Det med avføring har jeg også opplevd, hvor jeg var 100prosent sikker på at barnet var rent, men så hadde barnet kommet hjem med avføring i bleia. Foreldrene fortalte ingen ting før det var gått en tid og brukte da "vi har opplevd mange ganger at ... har hatt avføring i bleia når vi kommer hjem. Dette er IKKE greit". Helt enig at det er ikke greit, men her manglet det god dialog mellom meg og foreldrene som gjorde at dette ble vanskelig. Ikke fortalte dem om det var mye/lite/hvor mange ganger er ofte? Også lurte jeg veldig på hvorfor ikke jeg kunne se at barnet hadde mer avføring..? Etter flere samtaler med foreldrene og ekstra bleiebytt Viste seg at barnet hadde en tendens til å slippe litt luft med litt ekstra mot slutten av dagen i barnehagen😅 1
Oktava Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men som du sier, dette vet de jo ikke med mindre jeg sier ifra. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Er det noe man eventuelt kan ta opp med styrer? Jeg har et godt forhold til henne, og jeg har ikke lyst til å anklage noen av de to ansatte som jobber med mitt barn for å slurve med skiftene. Anonymkode: b823c...a46 Første bud: går du over ped.lederen og til styrer så blir det som en anklagelse på at de på den avdelingen ikke jobber godt nok. Er så mye bedre å ta det med dem det gjelder først. Dersom de ikke hører, eller ikke endrer på noe SÅ kan du gå til styrereren 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Skrevet 26. mai 2020 3 minutter siden, Oktava skrev: Jeg jobber som ped.leder og tenker at jeg vil heller at foreldre tar opp ting med meg med en gang, enn at de skal gå rundt og irritere, tenke, gruble osv på dette over lengre tid. Jeg vil da tro at når de da først sier i fra etter å ha holdt det inne over tid, så blir det en eksplosjon av flere ting de tar opp og som da blir vanskeligere for meg å endre. Jeg har hatt foreldremøter hvor jeg har vært tydelig på mine forventninger til foreldrene: si i fra med en gang det er noe. For jeg kan ikke endre noe jeg ikke vet trengs endring på😊 Det med avføring har jeg også opplevd, hvor jeg var 100prosent sikker på at barnet var rent, men så hadde barnet kommet hjem med avføring i bleia. Foreldrene fortalte ingen ting før det var gått en tid og brukte da "vi har opplevd mange ganger at ... har hatt avføring i bleia når vi kommer hjem. Dette er IKKE greit". Helt enig at det er ikke greit, men her manglet det god dialog mellom meg og foreldrene som gjorde at dette ble vanskelig. Ikke fortalte dem om det var mye/lite/hvor mange ganger er ofte? Også lurte jeg veldig på hvorfor ikke jeg kunne se at barnet hadde mer avføring..? Etter flere samtaler med foreldrene og ekstra bleiebytt Viste seg at barnet hadde en tendens til å slippe litt luft med litt ekstra mot slutten av dagen i barnehagen😅 Åh, jeg har tenkt at jeg vil avvente i tilfelle det bare var en glipp eller et gjentagende mønster. Jeg er dog ikke av typen som sier at noe er «IKKE greit». Jeg er mer av «du, nå har det vært et par ganger hvor hun har hatt litt avføringsrester i bleia, og jeg vet hun er litt vanskelig å skifte på for tiden, men det er så kjipt når hun blir så rød og viser tydelig ubehag, er det mulig å sjekke en ekstra gang etter vask?». Noe ala det, ville jeg sagt. Hos oss er jeg ganske sikker på at hun ikke lekker, for det er ikke bak, men foran. Ligger typisk litt igjen mellom kjønnsleppene øverst. Hun har ganske myk avføring, så det havnet litt overalt, særlig hvis bleia er litt våt fra før. Men nå har heldigvis dette ikke skjedd så alt for mange ganger, og jeg trodde egentlig det var over før det skjedde igjen denne uken her. Men føler jeg har fått mange gode tips til hvordan jeg kan ta ting opp, og at det er greit å si ifra. Det synes jeg er fint. Anonymkode: b823c...a46 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, Oktava skrev: Første bud: går du over ped.lederen og til styrer så blir det som en anklagelse på at de på den avdelingen ikke jobber godt nok. Er så mye bedre å ta det med dem det gjelder først. Dersom de ikke hører, eller ikke endrer på noe SÅ kan du gå til styrereren Avdelingen til mitt barn har ikke pedleder for øyeblikket. Pga korona, sykemeldinger og annet er det bare «vanlig» barnehagepersonell uten relevant utdanning eller noe lederansvar. Jeg kan jo ta det opp med den ene, men jeg vet ikke hvem av dem som har skiftet, og siden ingen av dem er leder over hverandre blir det vel rart for den å ta det opp med den andre? Eller? Anonymkode: b823c...a46
Oktava Skrevet 26. mai 2020 #18 Skrevet 26. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, jeg har tenkt at jeg vil avvente i tilfelle det bare var en glipp eller et gjentagende mønster. Jeg er dog ikke av typen som sier at noe er «IKKE greit». Jeg er mer av «du, nå har det vært et par ganger hvor hun har hatt litt avføringsrester i bleia, og jeg vet hun er litt vanskelig å skifte på for tiden, men det er så kjipt når hun blir så rød og viser tydelig ubehag, er det mulig å sjekke en ekstra gang etter vask?». Noe ala det, ville jeg sagt. Hos oss er jeg ganske sikker på at hun ikke lekker, for det er ikke bak, men foran. Ligger typisk litt igjen mellom kjønnsleppene øverst. Hun har ganske myk avføring, så det havnet litt overalt, særlig hvis bleia er litt våt fra før. Men nå har heldigvis dette ikke skjedd så alt for mange ganger, og jeg trodde egentlig det var over før det skjedde igjen denne uken her. Men føler jeg har fått mange gode tips til hvordan jeg kan ta ting opp, og at det er greit å si ifra. Det synes jeg er fint. Anonymkode: b823c...a46 Så bra at du føler du har fått mange gode tips! Uansett ta det med en av de du møter på morgenen som har tid til en kjapp prat og si det som du skrev. Ikke gå "over hodene" på noen for den følelsen er verre🙈
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #19 Skrevet 26. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det skjer ikke hjemme. Det har skjedd en og annen gang at hun har en «våt promp», men de gangene i barnehagen har hun blitt rød på tissen foran, og ikke på rumpa. Ved våte promper er hun stort sett rød bak. Hun er i krokodillefasen når det kommer til bleieskift, så jeg skjønner godt at det er utfordrende å få henne ren. Men vi får det jo til hjemme, og jeg synes jo at man kan gjøre den ekstra innsatsen sånn at hun slipper å ha det vondt. Men som du sier, dette vet de jo ikke med mindre jeg sier ifra. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Er det noe man eventuelt kan ta opp med styrer? Jeg har et godt forhold til henne, og jeg har ikke lyst til å anklage noen av de to ansatte som jobber med mitt barn for å slurve med skiftene. Anonymkode: b823c...a46 Neinei, ikke styrer for noe sånt. Snakk med de som skifter bleia direkte, det er de som må gjøre jobben annerledes. Anonymkode: 1cc5f...b51 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Skrevet 26. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avdelingen til mitt barn har ikke pedleder for øyeblikket. Pga korona, sykemeldinger og annet er det bare «vanlig» barnehagepersonell uten relevant utdanning eller noe lederansvar. Jeg kan jo ta det opp med den ene, men jeg vet ikke hvem av dem som har skiftet, og siden ingen av dem er leder over hverandre blir det vel rart for den å ta det opp med den andre? Eller? Anonymkode: b823c...a46 Nei, det er ikke sånn at man må ha pedagogisk utdannelse for å ta imot en beskjed om å tørke et barn bedre ved bleieskift. Du tenker ikke helt klart TS, å gå til styrer med dette blir bare dumt, for man går ikke til styrer med mindre et problem er veldig stort og ved å gå til styrer først så gir du signal om at problemet virkelig er stort for deg og de ansatte vil føle seg bakhildsangrepet i tillegg. Du ønsker ingen stor konfrontasjon eller å "ta" de ansatte, da må du heller ikke gå til styrer. Tenk om noen gikk til din leder for noe og ikke tok opp saken med deg direkte, hva ville du tenkt om det? Du høres ut som en som må kvinne deg litt opp, ikke frekt ment, men for din egen del. Ikke være så usikker, for det du skriver er heeeelt innafor å ta opp dirkete og hyggelig med de ansatte. Du må ikke ta for mye hensyn til folk rundt deg, men passe på deg selv og stå på for din sak! Anonymkode: 1cc5f...b51 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå