Maria1245 Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Vi er en familie med to barn (barnehagealder og skolealder) som vurderer å flytte fra nord til Fredrikstad. Jeg håper noen kan hjelpe oss med å fortelle litt om hvordan det er å bo og vokse opp i Fredrikstad. - Hvilke områder er det fint å bo for barnefamilier, og hva er avstand til sentrum? Vi har budsjett på 4-5 mill. - Hva er fint å gjøre i helgene? - Hvordan er folk der? Er det lett å bli kjent med folk?
BMF Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Eneste jeg kan si om Fredrikstad er at det blåser utrolig mye der. Omtrent hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 Kommer an på hvor store barn du har. Er de små risikerer du at de får en helt grusom dialekt, og de kommer til å slite med den resten av livet. Anonymkode: f85c9...1d0 3
Blue Berry Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 32 minutter siden, Maria1245 skrev: Vi er en familie med to barn (barnehagealder og skolealder) som vurderer å flytte fra nord til Fredrikstad. Jeg håper noen kan hjelpe oss med å fortelle litt om hvordan det er å bo og vokse opp i Fredrikstad. - Hvilke områder er det fint å bo for barnefamilier, og hva er avstand til sentrum? Vi har budsjett på 4-5 mill. - Hva er fint å gjøre i helgene? - Hvordan er folk der? Er det lett å bli kjent med folk? Hei. Vi flyttet fra en plass utenfor Oslo til Fredrikstad for snart 3 år siden. Jeg personlig er ikke så opptatt av å bo i nærheten av sentrum, så jeg liker meg best utenfor. Blant noen kan jeg nevne : Fra Gressvik og utover helt til Engelsviken. Pene områder. Rolige. For det meste familier i de områdene. Veldig lett å bli kjent med folk. Fått så mange gode venner Folk er åpne og hilser/slår av en prat når man går turer i skog og mark. Som en nevner over kan det blåse en del, men det er svært mildt på vinteren. Sjeldent snø. Bare å sende meg en PM 4
Blue Berry Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvor store barn du har. Er de små risikerer du at de får en helt grusom dialekt, og de kommer til å slite med den resten av livet. Anonymkode: f85c9...1d0 Synes ikke den er grusom, men heller sjarmerende 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 Den breie øsfåll-dialekta er død for lenge siden, nå snakker de tilnærmet pent bokmål alle sammen! Anonymkode: 03e9e...56e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 Slevik, Engelsviken, Torsnes og Nesskogen er fine områder synes jeg. I helgene kan man gå tur i marka, dra på kino, gå i gamlebyen (den er fin!) eller på brygga, dra på stranda, kjøre båt, handle i gågata, gå på konsert osv. Du har de fleste muligheter egentlig Folk er vel stort sett som andre steder. Hvis du får kontakt med noen via barna eller får deg en fritidsinteresser vil jeg ikke tro det er noe problem! Når det gjelder dialekt så er den ekstremt overdreven på TV ol. De fleste snakker ikke så bredt. Litt avhengig av område og yrke osv. Anonymkode: c47f4...ecd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 Jeg er fra Fr.stad. Mitt favorittsted er Kråkerøy. Men Oredalen og området nedenfor dammane. Vi er veldig patriotiske folk og hilser på alle, eller nikker i såfall. Så fremst det ikke er stappa med folk. Flott kino, fine turområder, nærhet til saltvann og bad. Ellers er jo det jo et badeland i nabobyen som unger liker. Gamlebyen er jo flott. Boomerådet ved Kongsten er også greit. Anonymkode: 4b40e...9c0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Skrevet 28. mai 2020 ille bra folkens. Sett utenfra så hører man folk fra Fredrikstad på lang vei. Du bør også forvente at det finnes endel originale folk, særlig blant kommuneansatte. Anonymkode: 75f2f...3ca
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Skrevet 28. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: ille bra folkens. Sett utenfra så hører man folk fra Fredrikstad på lang vei. Du bør også forvente at det finnes endel originale folk, særlig blant kommuneansatte. Anonymkode: 75f2f...3ca Originale? Hvordan da? Anonymkode: 950e3...390
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: ille bra folkens. Sett utenfra så hører man folk fra Fredrikstad på lang vei. Du bør også forvente at det finnes endel originale folk, særlig blant kommuneansatte. Anonymkode: 75f2f...3ca Har flyttet til Toten, her blir jeg fornærmet av mange, de tror jeg er særping. Så nei, du kan nok sjeldent høre forskjeller. Og slike som jeg har kun få ord. Og jeg har flyttet. Er ikke flere orginale igjen Anonymkode: 4b40e...9c0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 Jeg flyttet hit for 1,5 år siden med barn og trives veldig godt. En hyggelig by med mange muligheter for barnefamilier. Det som er nevnt med blåsingen har jeg aldri lagt merke til 😅 Anonymkode: cc075...71a
Blue Berry Skrevet 29. mai 2020 #13 Skrevet 29. mai 2020 På 27.5.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev: Slevik, Engelsviken, Torsnes og Nesskogen er fine områder synes jeg. I helgene kan man gå tur i marka, dra på kino, gå i gamlebyen (den er fin!) eller på brygga, dra på stranda, kjøre båt, handle i gågata, gå på konsert osv. Du har de fleste muligheter egentlig Folk er vel stort sett som andre steder. Hvis du får kontakt med noen via barna eller får deg en fritidsinteresser vil jeg ikke tro det er noe problem! Når det gjelder dialekt så er den ekstremt overdreven på TV ol. De fleste snakker ikke så bredt. Litt avhengig av område og yrke osv. Anonymkode: c47f4...ecd Vi bor på en av de nevnte plassene og må si meg veldig enig at det er fine områder
Blue Berry Skrevet 29. mai 2020 #14 Skrevet 29. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg flyttet hit for 1,5 år siden med barn og trives veldig godt. En hyggelig by med mange muligheter for barnefamilier. Det som er nevnt med blåsingen har jeg aldri lagt merke til 😅 Anonymkode: cc075...71a Bor du nærme sjøen? Bor 5 min gåtur unna, og vi blåser nesten alltid bort på verandaen 😅
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #15 Skrevet 29. mai 2020 Vi flyttet fra Oslo sentrum til Fredrikstad. Folka her er veldig hyggelig. Bra by å bo i mtp tilbud og aktiviteter. Var viktig for oss mtp barna våre. Mange gode barnehager her! Samme gjelder butikker og næringen generelt, og jobbmuligheter. Fint klima hele året, men en del vind. Vil dere bo innenfor bomringen så bosett dere sentralt på Kråkerøy, evt sentrumsnært. Kan og bosette dere nært brygga på gressvik, (kjempefint). Det bygges nye leilighetskomplekser rett ved brygga nå. Evt se om det kommer noen eneboliger til salgs nær brygga og torget. da er det bare båten over til sentrum. Det samme gjelder gamlebyen. Dere får mye for 4-5 mill. Velkommen Anonymkode: ff4ea...231
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #16 Skrevet 29. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Originale? Hvordan da? Anonymkode: 950e3...390 Ta deg en tur til rådhuset og se😎 Anonymkode: 75f2f...3ca
Trua Skrevet 29. mai 2020 #17 Skrevet 29. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta deg en tur til rådhuset og se😎 Anonymkode: 75f2f...3ca Dummeste jeg har lest
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Skrevet 31. mai 2020 På 29.5.2020 den 20.51, Trua skrev: Dummeste jeg har lest Da bør du ta deg en tur ditt.. Anonymkode: 75f2f...3ca
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #19 Skrevet 1. juni 2020 Vi flyttet til Fredrikstad for 9 år siden, men likte meg ikke noe særlig i omgivelsene der. Flyttet til Moss etter 1 år og har bodd her siden. Stortrives! Byen er bedre for min del med tanke på beliggenheten til Oslo samt naturomgivelsene. For barnefamilier er det midt i blinken. Anonymkode: 6053c...1c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå