Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun jobbet i privat sektor frem til nå, men er nå i en prosess om en kommunal lederstlling. I 2. gangs intervju ble jeg fortalt at det er tre personer igjen i prosessen og ble bedt om å sende over to referanser. 

I privat sektor er det ikke vanlig å oppgi referanser før du er innstilt til stillingen, som en siste bekreftelse på det som har kommet frem i intervjuene. Jeg ble fortalt at siden dette er en kommunal prosess måtte de ringe to referanser fra hver kandidat før de tar en beslutning.

Nå har jeg ikke hørt noe på en ukes tid, og vet at mine referanser ikke har hørt noe enda. 

Har noen av dere vært i aller siste ledd i en kommunal prosess for en jobb dere ikke endte opp med å få, og opplevd at deres referanser ikke blir ringt i dette steget?

Analyserer meg jo ihjel på om de allerede kan ha valgt en av de andre, eller får man beskjed med en gang de har gjort en innstilling, selv om kandidaten ikke har godkjent og signert en kontrakt enda?

Anonymkode: 476be...335

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk jobb i kommunen så rakk jeg ikke å snakke med referansene mine før de allerede hadde ringt. 

det er nok ulike praksis også i det private. Og de ringer nok referanser før de bestemmer seg for hvem de skal ansette.

Anonymkode: bcbc7...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Ting kan ta laaaaaaaang tid i det offentlige. Jeg fikk ikke vite at jeg var innstilt før hele prosessen hadde vært gjennom ansettelsesrådet, og det tok over en måned.

Anonymkode: e0642...4c9

Skrevet

Den kommunale kvernen maler langsomt. Det er min erfaring (fra begge sider av bordet) at alle referanser kontaktes når man er kommet så langt som 2. gangs intervju.

Det varierer når man får beskjed, men jeg har vanligvis ganske kjapt fått beskjed, uavhengig av plassering på innstillinga (Jeg har forresten vanligvis tatt kontakt, når tiden de har antydet at de skal bruke på nærmer seg utløpt, og da fått beskjed)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere jobber i det offentlig, og de ringer referansene før de innstiller til stillingen. Får man først en offentlig stilling er det nærmest umulig å bli kvitt vedkommende, derfor er det viktig å vite at rett person blir ansatt. Har de ikke ringt betyr det enten at prosessen tar lengre tid enn planlagt, eller at de i utgangspunktet innstiller en annen på førsteplassen. 

Anonymkode: 0b5d7...a84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt flere jobber i det offentlig, og de ringer referansene før de innstiller til stillingen. Får man først en offentlig stilling er det nærmest umulig å bli kvitt vedkommende, derfor er det viktig å vite at rett person blir ansatt. Har de ikke ringt betyr det enten at prosessen tar lengre tid enn planlagt, eller at de i utgangspunktet innstiller en annen på førsteplassen. 

Anonymkode: 0b5d7...a84

Takk. Jeg sendte en mail i går og da svarte de at jobber med innstillingen og regner med å være klar med denne i morgen eller onsdag. Da er det kanskje ikke så positivt at mine referanser ikke har blitt oppringt enda ☹️

Anonymkode: 476be...335

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...