Gå til innhold

Svigermor er manisk samler - ønsker ikke at barnet skal være der alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er manisk samler, «hoarder» om du vil. Av verste sorten. Snakker ille!

Hun og svigerfar har et hus på 300kvm hvor man omtrent ikke kan gå inn i heimen. Det er ting OVERALT! Stablet opp langs vegger, dører. Rom som er så fulle at man ikke kommer inn. Planter, bilder, altså man tror det ikke før man ser det. Det er skikkelig skikkelig ille.

Jeg tror faktisk kun 20% av huset blir brukt. Huset består av 4 bad hvor kun 1 er i bruk da de andre er helt stappet. Badstu er stappet. Kjøkkenet er altså så overfylt med gjenstander at man så vidt kommer seg til kjøleskapet.

Jeg og samboer er der på besøk og kan overleve det fint de få timene vi er der, men jeg merker nå som vår datter nærmer seg to år, at jeg sliter med å skulle la henne være der.

En ting er at det er uhygienisk, men en annen sak er at jeg er nervøs for henne. Hun kan uten tvil skade seg om hun tråkker feil. Svigermor vil så gjerne passe vesla sier hun, overnatting, men jeg tenker i hodet mitt at det aldri kan skje. Samboer virker ikke til å se problemet da han vokste opp sånn. Det har hittil ikke vært nødvendig med barnepass der, men det spørres oftere og oftere om nå som hun er større.

Samboer og hans bror har maaaaange ganger forsøkt å ta opp samlingen, men får da bare beskjed om at «den som ikke trives hjemme der, heller ikke trenger å være der». Svigerfar har gitt opp for lengs. Hun fortsetter å kjøpe og samle. Kaster ALDRI noe. Man tror ikke det kan være så ille, så kommer man dit og det er verre!

Hva hadde dere gjort? Svigermor er jo grei og jeg er glad i henne, men vedrørende datteren min så tør jeg bare ikke la henne være der uten oss.

Synes det hele er leit og trist. Svigermor er også av typen som aldri vil sove hos oss osv, så barnepass hos oss vil hun aldri gå med på.

Har som sagt hittil ikke trengt barnevakt, men hun spør oftere og oftere og jeg vet ikke alltid hva jeg skal si :( 

Anonymkode: 8e973...872

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff stakkars deg!!! 

Anonymkode: f3180...d7a

AnonymBruker
Skrevet

"Nei, ikke før du går til behandling for de psykiske problemene dine , som denne samlemanien er" kan du svare.

Ditt barn, du bestemmer.

Anonymkode: ae52a...71a

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville ikke utsatt et lite barn eller større barn for dette hjemmet, ikke tale om. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Nei, ikke før du går til behandling for de psykiske problemene dine , som denne samlemanien er" kan du svare.

Ditt barn, du bestemmer.

Anonymkode: ae52a...71a

Det er fristende å si slikt, men da tror jeg at ondt blod blir et faktum. Ønsker jo å opprettholde en god dialog og relasjon. Hun er jo et godt menneske, men med et stygt problem hun ikke innser selv.

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke sagt noe selv, derimot hadde jeg latt barnefaren tatt opp denne samtalen. Han får si i fra at det ikke blir noe besøk før ting er ryddet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig, for jeg personlig synes det er for mange potensielle situasjoner som kan gå galt pga ting over alt! Man må gå i en stripe mellom ting for å komme seg til de få rommene som er i bruk. I tillegg må man rydde plass for å kunne sitte i sofa. Det er stappfullt over alt. Inne på badet er det kun vei frem til toalettet og vask. Badet er til randen stappet av ting. Badekaret fullt. Alt fra såper, parfymer (uåpnede), håndklær, ny vask som aldri blir montert osv osv. På kjøkkenet er kjøkkenbordet stablet med ting nesten helt til taket. Vei frem til kjøleskap. Det er virkelig det verste jeg noensinne har sett:(

Samme er det på tomten. Stappet av ting ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Kenelz said:

Hadde ikke sagt noe selv, derimot hadde jeg latt barnefaren tatt opp denne samtalen. Han får si i fra at det ikke blir noe besøk før ting er ryddet. 

Han er nok miljøskadet og ser ikke problemet tipper jeg. 

Anonymkode: c9222...ee0

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis mannen din vokste opp der kan det vel ikke ha vært farlig å oppholde seg der? Eller har det blitt verre etter at han flyttet hjemmefra?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis mannen din vokste opp der kan det vel ikke ha vært farlig å oppholde seg der? Eller har det blitt verre etter at han flyttet hjemmefra?

Blitt helt ekstremt mye verre, i følge han selv. Da de bodde hjemme hadde de hvert sitt rom osv. Nå er jo alt stappet og man kan bokstavlig talt kun bevege seg i «stier/baner» i huset.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har de tenkt at barnet skal sove da? Bade? Spise? Bli stelt? Hva svarer de på dette eller sier om det?

Her er det jo samboeren din som burde si dette, men du får nesten bare si at det føles ikke som et trygt sted å ha barnet pga. alle tingene som er der. Være ærlig men tåle da at svigermor blir lei seg. Forklare som du sier her at du synes hun er flink med barnet og at dere er glad i henne, men at det er huset som er problemet. Si at barnet tar på alt mulig, putter det i munnen osv, så det er viktig at hus hun skal overnatte i er barnesikret. Det er jo normalt at man barnesikrer hus som man skal ha små barn i..

Anonymkode: 5cada...78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eier de huset selv? Det går jo an å melde til kommunen kanskje.. mener man er pliktig å holde ting i ok stand selv i selveid hus så det ikke er brannfare/helsefare forbundet med feks oppbevaring av søppel.

Anonymkode: 5cada...78d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...