AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Nå er sommeren snart her, og vi har ferie med barna! Sønnen vår har adhd, og sliter mye med dårlig oppførsel, sinneanfall og så videre. Tidligere har vi testet hotell (ikke i Norge), men der fikk vi tilsnakk fra personalet og flere gjester som følge av oppførselen. Ferieparker har vi testet i Norge, men han klarer ikke å stå i kø eller å gå rundt en hel dag. Noen med tips? Han kan ikke ha en stillesittende ferie, men er heller ikke glad i å gå tur.... kjenner jeg gruer meg til ferien :(. Anonymkode: b990b...91c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Får han ikke medisiner for det? Han bør jo få Ritalin for både egen og andres del. Han vil få det mye bedre da. Anonymkode: 0c34f...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Sett dere og planlegg sammen. Hva kan han/barna tenke seg å gjøre/oppleve? Er ting i rimelig nærhet, kan dere leie hytte på campingplass f.eks en uke og ha som base, så dra på de tingene som er satt på planen. Vi vurderer å besøke flere kystfort og lignende da begge mine synes sånt er veldig interessant. Anonymkode: 1a110...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er sommeren snart her, og vi har ferie med barna! Sønnen vår har adhd, og sliter mye med dårlig oppførsel, sinneanfall og så videre. Tidligere har vi testet hotell (ikke i Norge), men der fikk vi tilsnakk fra personalet og flere gjester som følge av oppførselen. Ferieparker har vi testet i Norge, men han klarer ikke å stå i kø eller å gå rundt en hel dag. Noen med tips? Han kan ikke ha en stillesittende ferie, men er heller ikke glad i å gå tur.... kjenner jeg gruer meg til ferien :(. Anonymkode: b990b...91c Hva syns ungen om å gå topptur og heller bruke energien sånn? Anonymkode: d9a06...a46
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får han ikke medisiner for det? Han bør jo få Ritalin for både egen og andres del. Han vil få det mye bedre da. Anonymkode: 0c34f... Finnes andre medisiner også, men ikke alle som har godt utbytte av det. Har du møtt en med adhd, har du møtt bare en. Her i huset er vi 3 stk med adhd, og alle er forskjellige. Om gutten i ih bruker medisin har egentlig ikke vi noe med. Ts, ang det og stå i kø. Med ledsagerbevis kan han slippe kø, da han har en funksjonsnedsettelse (ja, det høres ille ut, men det er dessverre sånn det beskrives. Har adhd selv så vet hvordan det ordet kan føles). Det kan jo være noe å sjekke ut ihvertfall? Anonymkode: 1a110...aaa 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes andre medisiner også, men ikke alle som har godt utbytte av det. Har du møtt en med adhd, har du møtt bare en. Her i huset er vi 3 stk med adhd, og alle er forskjellige. Om gutten i ih bruker medisin har egentlig ikke vi noe med. Ts, ang det og stå i kø. Med ledsagerbevis kan han slippe kø, da han har en funksjonsnedsettelse (ja, det høres ille ut, men det er dessverre sånn det beskrives. Har adhd selv så vet hvordan det ordet kan føles). Det kan jo være noe å sjekke ut ihvertfall? Anonymkode: 1a110...aaa Takk! Det har vi aldri fått noe informasjon om. Angående medisin så bruker han det, men det demper ikke symptomene nok ( - et helt annet tema). Noen nevnte topptur. Det liker han ikke, og synes det er kjedelig og tar for lang tid. Veldig utålmodig gutt dette... Vurderer å leie en hytte, men er redd for at han skal ødelegge noe i sinne. Samtidig kommer vi til å gå på veggene hvis vi bare skal være hjemme i sommer (og i årene som kommer). Anonymkode: b990b...91c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett dere og planlegg sammen. Hva kan han/barna tenke seg å gjøre/oppleve? Er ting i rimelig nærhet, kan dere leie hytte på campingplass f.eks en uke og ha som base, så dra på de tingene som er satt på planen. Vi vurderer å besøke flere kystfort og lignende da begge mine synes sånt er veldig interessant. Anonymkode: 1a110...aaa Det er mye han liker, som museum, bading, kino... men han klarer ikke å holde seg selv i sjakk, og da ender det som oftes med brøling og skriking. Anonymkode: b990b...91c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får han ikke medisiner for det? Han bør jo få Ritalin for både egen og andres del. Han vil få det mye bedre da. Anonymkode: 0c34f...f4e Jo, går på medisiner. Når det er sagt så gjør det ikke alltid hverdagen bedre til et menneske bare fordi man får medisiner. Anonymkode: b990b...91c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Har dere ikke fått tilbud om websted stratton eller lignende?? Dette er jo ikke godt for hverken han eller dere. Anonymkode: a6ea1...6d1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke fått tilbud om websted stratton eller lignende?? Dette er jo ikke godt for hverken han eller dere. Anonymkode: a6ea1...6d1 Jo, men det er et annet tema. Her handler det om hvilken FERIE som passer for barn med adhd. Anonymkode: b990b...91c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye han liker, som museum, bading, kino... men han klarer ikke å holde seg selv i sjakk, og da ender det som oftes med brøling og skriking. Anonymkode: b990b...91c Hvis han synes det er vanskelig og blir fort lei, kanskje sliter med å kunne si fra, kan han ha ett kodeord eller noe når han kjenner det bygger seg opp? Det kan være lettere for han å vite at når han sier f.eks "badering", "ridder" (selvsagt noe han liker og velger selv) til deg eller far så kan du og han (eller han og far) gå ut å kjøpe is eller noe så han får roet seg, mens dere andre gjør ferdig det dere er på hvis det/de andre barna ønsker det. Kan være at han føler seg presset til å delta på ting, det kan resultere i div utfall. Kan godt være at han ønsket å være med først, men så endret mening og det blir kræsj med hva andre ønsker. Been there noen ganger.. Man må bli litt kreativ iblant, var selv alene i mange år med 2 stk der ene har tilleggsdiagnoser også. Håper dere finner en god løsning på ferien. Klem ❤️ Anonymkode: 1a110...aaa
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 Føler med deg ❤️ Pga coronaen skal vi holde oss i hjembyen vår og bruke strendene i nærheten masse masse. Og ikke minst skogen. Da er veien hjem heller ikke lang om noe ikke går etter planen. Jeg skal hvertfall fokusere på at barnet mitt skal oppleve mest mulig mestring og glede, og at vi kan funke som et lag. Være veldig "på" det med at vi har hverandres rygg uansett, for da blir ingen nederlag (for barnets del) så vonde at de blir uoverkommelige. Så vi skal kose oss glugg i egen by og nærmiøjø og ha en ganske forutsigbar sommer, for det trenger barnet (mitt i allfall). Og så skal jeg la barnet velge en del aktiviteter. Der barnet kan velge, skal det få lov, både fordi det er koselig, men fordi det lager mindre gnisninger når det nettopp er så mye gnisninger fra før av. Anonymkode: 2c2d9...418 1
moho Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 Kan dere lage deres egen Amazing Race eller Mesternes Mester i området rundt dere. Krever en del forberedelser (planlegging) av dere foreldre, men kan bli en bra opplevelse for gutten og for de andre barna. Lag en ukesplan med forskjellige ting som dere forbereder litt. Dag en kan være å lete etter koordinater hjemme, når ungene finner dem drar til denne plassen, det kan godt være kanskje et kvarter å gå fra der dere parkerer bilen. Vel fremme finnes det kanskje hengekøyer ved et fiskevann og dere kan lage middag ute. Velg selv om dere overnatter eller drar hjem igjen for å sove. På stedet bør også finnes en ledetråd til der de finner de neste koordinatene. Dag to kan være et annet sted der dere knyter masse tau i mellom trærne for å lage klatrenett eller lager en hinderløype ala Mesternes Mester eller Kompani Lauritzen. Eller kanskje noe som kan relateres til Labyrint som unger elsker. Nye koordinater kan være til et sted med veldig veldig god is, eller til en strand der det ikke er så mange andre, bruk google maps og let rundt der dere bor. Dere kan også finne et sted med noen geocacher. Det finnes så mye man kan finne på ute på små steder der ikke mange andre ferdes, man kan lage sin egen bowling, kaste på blink, terrengsykling, velg oppgaver som dere vet han mestrer og som de andre barna også vil synes er gøy. Lag deres egen såpebobleblanding for store bobler - forskerfabrikken har oppskrift. Kjøp en billig lavvo til å sette opp et sted og ha som base innimellom, trenger ikke overnatte men man kan spille kort eller ha quiz eller spise nistemat. Og der det er vann trives veldig mange barn, dere kan lage trebåter og ha konkurranse om hvem som kommer først fra A til B. Kanskje dere kan leie en enkel hytte et sted, eller et naust å overnatte i for en natt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg ❤️ Pga coronaen skal vi holde oss i hjembyen vår og bruke strendene i nærheten masse masse. Og ikke minst skogen. Da er veien hjem heller ikke lang om noe ikke går etter planen. Jeg skal hvertfall fokusere på at barnet mitt skal oppleve mest mulig mestring og glede, og at vi kan funke som et lag. Være veldig "på" det med at vi har hverandres rygg uansett, for da blir ingen nederlag (for barnets del) så vonde at de blir uoverkommelige. Så vi skal kose oss glugg i egen by og nærmiøjø og ha en ganske forutsigbar sommer, for det trenger barnet (mitt i allfall). Og så skal jeg la barnet velge en del aktiviteter. Der barnet kan velge, skal det få lov, både fordi det er koselig, men fordi det lager mindre gnisninger når det nettopp er så mye gnisninger fra før av. Anonymkode: 2c2d9...418 Hva hvis det blir drittvær i sommer da? Anonymkode: f6fd6...096
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #15 Skrevet 25. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hva hvis det blir drittvær i sommer da? Anonymkode: f6fd6...096 Badeland, hvis det åpner. Og teltturer i regnet. Da får vi late som om det er vinter. Vi var på telttur i tidlig våres og koste oss, og sommeren kan umulig blir verre enn sne og regn på én gang. Hvis været blir elendig kommer jeg selvfølgelig ikke til å dra ungen med ut på tur hele sommeren 😛 Så blir nok å finne på mange prosjekter å jobbe med hjemme. Ukesprosjekter kanskje? Så det blir litt større prosjekter. Anonymkode: 2c2d9...418 1
Gjest Alterego666 Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får han ikke medisiner for det? Han bør jo få Ritalin for både egen og andres del. Han vil få det mye bedre da. Anonymkode: 0c34f...f4e Feil. Pasienter får behandling kun for sin egen del.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 Synes det er trist å se adhd barn bli så problematisert. Han trenger vel aktiviteter han selv liker da. Musikk på øret, tegneserier, leker han kan fikle med, i stedende å gå lang tur gjør noe mer spennende.. husk at du ferierer for barnas skyld også og prøv å tilrettelegge, da blir han ikke så vanskelig å ha med å gjøre. Anonymkode: 7690d...1cd 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. mai 2020 #18 Skrevet 26. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er sommeren snart her, og vi har ferie med barna! Sønnen vår har adhd, og sliter mye med dårlig oppførsel, sinneanfall og så videre. Tidligere har vi testet hotell (ikke i Norge), men der fikk vi tilsnakk fra personalet og flere gjester som følge av oppførselen. Ferieparker har vi testet i Norge, men han klarer ikke å stå i kø eller å gå rundt en hel dag. Noen med tips? Han kan ikke ha en stillesittende ferie, men er heller ikke glad i å gå tur.... kjenner jeg gruer meg til ferien :(. Anonymkode: b990b...91c COS kurs for dere? Barnet har mest sannsynlig utagerende atferd fordi dere ikke klarer å møte og se barnet. Det er faktisk ikke vanlig at barn med adhd er uoppdragne og sliter med meltdowns om foreldrene jobber aktivt for å lære barnet å selvregulere følelsene sine.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #19 Skrevet 26. mai 2020 Min søster hadde nylig med seg 4 barn med kraftig ADHD på camping! De var også 4 voksne. De koste seg gløgg med fiske, metalldetektor, brett/kortspill, «ekspedisjoner» og litt slike ting... guttene var 9, 10 og 11 år:) tenker det er viktig å være litt kreativ med hva man gjør, ikke nødvendigvis bare hva en gjør - men for eksempel en historie bak det. Anonymkode: feaa5...c85 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Skrevet 26. mai 2020 ADHD barn er forskjellige. Sønnen min trenger å vite i god tid hva vi skal (utbrudd er ofte forbundet med at det er en mismatch mellom hva han forventer og hva som faktisk skal skje), så når vi skal på ferie er han med å planlegger. Vi reiser ofte på sykkel og bilferier, også er han med på å planlegge ruta og velge overnattingssteder. Da blir det liksom hans ferie også Anonymkode: c3985...69a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå