Gå til innhold

Svulst hypofysen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mor på 55 år fikk påvist svulst i hypofysen for ca 10bår siden. Av svarene her ser jeg at det kan utfolde seg veldig ulikt i forskjellige tilfeller. Min mor har ikke synsforstyrrelser, men plages med hodepine hvor hun sier at "hjernen føles for stor for skallen".  Legene sier at svulsten sitter slik til at den hverken kan tas prøver av, eller opereres. De prater om at det er en mulighet for at den er medfødt.  Hun har hatt tilfeller hvor hun har besvimt ute i skogen (friluftsmenneske) men det har ikke skjedd på en stund. Hun har også mensen i en alder av 55 år.  

Men hun lever godt. Jobber i 80 prosent stilling i en aktiv jobb, og har god livsgnist. Merker bare at hun har kortere lunte en tidligere, og blir fortere mentalt sliten, men endringen har vært nesten umerkbar. Over tid. Hun har god livskvalitet, og er i bedre fysisk form enn meg, som er i 20-åra. 

Anonymkode: 6f850...129

Takk for svar. Godt å høre at ho har det bra. Kort lunte kan jeg kjenne meg igjen i😅 men Ble glad for å høre dette. Selv er jeg bare 28 år. Så er tøffe beskjeder men det er det uansett alder.

Anonymkode: e22ca...fbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig ho er som har deg ❤️ Men ho har fått «gode beskjeder»? Jeg har fått beskjed om at jeg har akromegali men får ekstremt lite info. Og enda mindre nå etter korona. Noe jeg forstår men er vannskelig.

Hun får veldig vage beskjeder. Det er ingen som klarer å finne ut av hvorfor hodepinen er så heftig som den er. Ellers så er endokrinologene mest opptatt av kosthold og aktivitet, noe mor er ganske flink til. Så føler ikke at hun får den hjelpen hun trenger. Føler det bunner i at de ikke vêr hvorfor hun er så mye dårlig, og at ingen egentlig bryr seg... hvilken sykehus får du oppfølgning av?

Anonymkode: fc649...e97

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun får veldig vage beskjeder. Det er ingen som klarer å finne ut av hvorfor hodepinen er så heftig som den er. Ellers så er endokrinologene mest opptatt av kosthold og aktivitet, noe mor er ganske flink til. Så føler ikke at hun får den hjelpen hun trenger. Føler det bunner i at de ikke vêr hvorfor hun er så mye dårlig, og at ingen egentlig bryr seg... hvilken sykehus får du oppfølgning av?

Huff det høres ikke godt ut for noen. Slik skal det ikke være😭 Haukeland. Hvilken får din mor?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff det høres ikke godt ut for noen. Slik skal det ikke være😭 Haukeland. Hvilken får din mor?

Hun får oppfølgning på Rikshospitalet.

det som mor syntes var veldig nyttig var et kurs de tilbydde i etterkant av operasjonen. Det kan du undersøke om du også kan få delta på, selv om du tilhører et annet sykehus. Det går over 2,5 dager hvor man gjennomgår litt vanlige senskader, hvordan leve med det resterende av svulsten osv. Det er også mulig å ha med 1-2 pårørende til dette kurset. Vi syntes dette var veldig bra. Det er også noen som forteller om egne erfaringer under dette kurset, noen som har det helt fint og er friske og har vært det i flere år, samt noen som opplever mer utfordringer😊

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må han ha noen medisiner? Tusen takk for svar , får lkksom ingen info.

Nei, han trenger ingen medisiner. Vet ikke om det noe å gjøre med at de fikk fjernet hele svulten, men det kan være derfor. Det var en vellykket operasjon. Er det ingen leger som du kan spørre? Synes det er forferdelig at du skal gå rundt å ikke vite noe som helst.

Anonymkode: 85bd3...832

AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde svulst på hypofysen, usikker på hvor gammel hun var når de oppdaget den, men jeg tror det var i midten av 30 årene. Den produserte hormoner så hun bla produserte melk, fikk medisiner mot dette. Tror hun var rundt overgangsalder når hun sluttet med medisinene, da trengte hun dem ikke lenger. Hun har aldri trengt noen annen behandling.

Anonymkode: 8faa5...8d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...