Center Skrevet 28. juni 2005 #1 Skrevet 28. juni 2005 Jeg er en av dem som har blitt oppringt av Landsforeningen til støtte ved krybbedød rett etter at jeg kom hjem fra sykehuset med min nyfødte sønn. Jeg må si at jeg ble litt opprørt der og da, ettersom jeg fikk følelsen av at denne "telefonselgeren" spilte litt på mine følelser som nybakt mor. Selvfølgelig er krybbedød foreldres verste mareritt da! Nå leser jeg stadig om andre som har opplevd det samme, og begynner jo også å lure på om dette er vanlig praksis? I mitt tilfelle hadde det veldig motsatt effekt av det intensjonen helt sikkert var, jeg ble sint og ville ikke gi dem noe. Og som gravid igjen, er jeg nå spent på om de vil følge samme mønster.... Er det noen fler enn meg som har opplevd dette, og hva synes dere om denne tilsynelatende "ikke tilfeldige" metoden? Kjør debatt!
Gjest prestekrage Skrevet 28. juni 2005 #2 Skrevet 28. juni 2005 Vet ikke helt hvordan de får listene sine, men til demmes forsvar vil jeg bare få deg til å tenke på hvor mange barn som fødes i dette landet hvert år. Da sier det jo seg selv at sannsynligheten for at de treffer på noen som nettopp har født er ganske stor. Er jo også gjerne sånn at de som nettopp har fått et nytt barn i huset ofte er mye hjemme- og ergo også lett å få tak i på telefon... men for all del, syntes det var kjempe motbydelig med sånne telefoner da jeg hadde født og tenkte nøyaktig de samme tankene.....
Gjest MrsL Skrevet 28. juni 2005 #3 Skrevet 28. juni 2005 En venninne fikk også den telefonen like etter at hun kom hjem med sin førstefødte. Jeg mener å ha hørt at det er vanlig praksis at de ringer nybakte mødre, men husker ikke om jeg har hørt hvor de får tak i listene sine. Jeg synes det er forkastelig, og på meg ville det også hatt motsatt effekt - helt klart.
Totalya Skrevet 28. juni 2005 #4 Skrevet 28. juni 2005 Jeg fikk også telefon fra de rett etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Hørte ikke fra de før dette, men ar hørt fra de noen ganger etter dette også. I F&B denne mnd. står det om ei mor som fikk telefon fra de dagen etter at hun kom hjem fra sykehuset men sin førstefødte, hun hørte ikke fra de før hun ter år senere kom hjem med nestemann. Har vanskeligg for å tro at dette bare er tilfeldigheter... De har vært mistenkt flere ganger, og det har også vært på tv, men Datatilsynet har nylig gått gjennom praksisen og har ikke funnet grunn til å mistenke at disse henvendelsene bunner i noe annet enn tilfeldigheter...
monja Skrevet 28. juni 2005 #5 Skrevet 28. juni 2005 Jeg fikk en sånn telefon to dager etter at jeg kom hjem med min førstefødte. Hørte en gang at listene ble utgitt av Sandvik, men jeg er ikke sikker. Synes det er skikkelig usmakelig og de burde holde seg for gode til slike telefoner. Ringe nybakte mamma'er som kanskje sliter med barseltårer uten å bli påminnet en sånn grusom ting som krybbedød er.
Gjest nybakt mamma Skrevet 28. juni 2005 #6 Skrevet 28. juni 2005 Jeg og. De sjekker avisene, de sidene der foreldrene presenterer sine små skatter for verden, og så får de nummeret på opplysninga. Det er kvalmt og usmakelig og de skulle skamme seg ned i ?#=%`#%%=)(¤"¤¤!!!!!
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #7 Skrevet 28. juni 2005 Jeg også fikk en slik telefon fra dem, og det var for ni år siden. Jeg er helt sikker på de henter opplysningene sine spesielt fra steder som nybakte foreldre er registrert, men vet ikke hvor. Jeg husker jeg sendte inn noen svar på sånne gratisprøver på ditt og datt, kanskje derfra?
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #8 Skrevet 28. juni 2005 Man skulle kanskje kontaktet de ang. dette? Sendt en mail og sagt fra hva man synes. Det hjelper kanskje å reservere seg mot telefonsalg? Jeg har gått mer eller mindre hjemme i tre år på dagtid pga studier og har aldri fått en slik telefon, så for meg virker det som om de har lister ja.
monja Skrevet 28. juni 2005 #9 Skrevet 28. juni 2005 Vi har vært reservert i mange år, men likevel ringte de rett etter fødselen (før vi hadde vært i avisa) - tilfeldig? Tvilsomt.
Gjest plagsomt Skrevet 28. juni 2005 #10 Skrevet 28. juni 2005 jeg ble oppringt etter termin, men før jeg hadde født. Ikke nok med det, men da jeg sa jeg ikke var interessert prøvde vedkommende jeg snakket med og få meg til å få dårlig samvittighet, og var rett og slett ganske uhøflig. Tok kontakt med ledelsen i foreningen som mente at det bare var en tilfeldighet at de ringte nettopp meg. Venninden min som fødte noen mnd. etter meg, ble også oppringt rett etter fødsel. Vi har reservert oss mot telefonsalg, men etter jeg hadde født fikk jeg likevel en del telefoner fra selgere som skulle selge med et eller annet som hadde med barn å gjøre. Så et sted må de jo få greie på det.. Noen mnd. etter termin ringte de jammen igjen, men da ville de ikke snakke med meg, men med barnefaren!
Tusenfryd Skrevet 29. juni 2005 #11 Skrevet 29. juni 2005 Vi er ikke reservert mot noe som helst og får telefoner fra alt mulig som kan slå et nummer. Likevel har vi aldri fått telefon fra disse, så tilfeldig? Nope, tror jeg ikke noe på.
Ann Forup Skrevet 29. juni 2005 #12 Skrevet 29. juni 2005 Jeg har sluppet men har været ringt ned av telefonsælger som vil sælge barnebøger og diverse, mange får oplysningerne fra databaser, når alle dere som har fået barne hæfte hos læge, jordmor så ligger der masser av små sedler i bladet meld dig ind og få gratis sokker få det første billed gratis mm når man bruger disse lapperne ryger man automatisk i databasen og så kan hvem som helst købe listen og ringe. Dette gælder også libro klub pampes nesle
Gjest gjest1 Skrevet 29. juni 2005 #13 Skrevet 29. juni 2005 Jeg opplevde også det samme. Vi viderekobler ofte telefonen til mobilen, slik at jeg vet at de ikke har prøvd å ringe oss verken før eller siden. Men ca. 3-4 dager etter vi kom fra sykehuset, så ringte de. Jeg ble kjempesint og la på røret. Men jeg mener å ha lest i avisen at dette ble tatt opp med Forbrukerombudet fok ikke så veldig mange uker/mnd siden, og at de ble "frikjent" for beskyldningene. Jeg synes uansett at det er rart at vi ikke har fått telefon fra dem ellers, og at de "tilfeldigvis" klarer å treffe oss den uken vi kommer fra sykehuset!
mari Skrevet 29. juni 2005 #14 Skrevet 29. juni 2005 kanskje man skal spørre sine barnløse venner om de har blitt oppringt? Jeg ble nemmelig også oppringt første gang etter at jeg hadde fått barn nr 1.
Gjest Moi... Skrevet 29. juni 2005 #15 Skrevet 29. juni 2005 Det er svært mange som reagerer på praksisen til krybbedødforeningen. Veldig merkelig at Forbrukerombudet/Datatilsynet "frikjente" dem! Jeg ble ikke oppringt av dem. Men F&B ringte. Vi er reservert, så her ringer det ingen egentlig. Jeg vet Libero selger sine lister. Jeg ga ettertrykkelig beskjed om at Libero ikke fikk videreselge min informasjon da jeg meldte meg inn i Liberoklubben... Sandvik solgte dog min informasjon til F&B..
Nie Skrevet 30. juni 2005 #16 Skrevet 30. juni 2005 Ble også oppringt av disse dagen etter at jeg kom hjem med første mann,så gikk det to år uten at jeg hørte jeg noenting når jeg kom hjem med andre mann.. Første gangen meldte jeg meg inn i libero klubben og andre gangen gjorde jeg ikke det... Kansje forklaringen ligger der??
Kakemonster Skrevet 30. juni 2005 #17 Skrevet 30. juni 2005 Jeg har blitt oppringt to ganger. Rett etter at jeg kom hjem fra sykehuset begge gangene. Tilfeldig?
Mistyen Skrevet 30. juni 2005 #18 Skrevet 30. juni 2005 Hmmm....det ser ut som det er mange av oss som har fått en sånn telefon ifb med fødsel.Fikk det jeg også, og jeg tror det er like lite tilfeldig som dere andre. Noen burde kanskje sende en mail til Datatilsynet eller forbrukerrådet med en link til denne tråden?
Ann Forup Skrevet 30. juni 2005 #19 Skrevet 30. juni 2005 Måske alle os skulle la vær at melde os ind i klubber som sælger infoen vidre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå