anonymlilli Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Jeg jobber deltid i butikk. Mannen er utleid mekanisk ingeniør. Ofte som prosjektleder. Jeg sliter med å finne jobb. Mannen sliter ikke med jobb, men ønsker høyere lønn. Han kan ikke leie seg selv ut i eget enkeltmannsforetak/starte AS av personlige årsaker. Men jeg kan. Jeg ønsker ikke å risikere å bli personlig konkurs ved å leie han ut via å starte ett enkeltmannsforetak på meg. Men jeg har penger nok til å starte AS. Jeg lurer på å starte opp ett AS, for å gi meg selv en jobb. Og for å kunne gi han den beste lønna som mulig. Og kanskje vi leier ut vennekretsen hans også. Jeg syns det virker for enkelt til å være sant. Er det noe jeg totalt glemmer som kan kræsje heile greia? Jeg vet jeg må sende inn årsoppgjør. Ha årlig generalforsamling (Som i teorien kun er meg og han) Ettersom jeg leser på internett kan jeg føre regnskapet selv? Jeg vet jeg må legge av penger til å betale skatt. Hva er det skumle i å prøve dette? 30.000,- i aksjekapital er vell det eneste jeg kan tape?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Ingenting å tape. Kjør på høres veldig spennende ut. Anonymkode: 1b7ba...83c
Don't_b_suspicious Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Hva mener du med å leie ut vennekretsen hans?
Don't_b_suspicious Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 Her kan dere gå på en kjempesmell, det er nok noe du ikke har tenkt på, men jeg trenger mer info først. Er han ansatt i selskapene han jobber for? Hvordan får han oppdragene? Hva er typisk varighet på jobbene? Hvem betaler pensjonen hans? Hvordan gjøres det med bil og kostnader rundt denne? Hva tenker du å ta ut i lønn?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Det skumle er at du tror det er en god ide å føre regnskapet selv. Anonymkode: 9820e...8aa
anonymlilli Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Don't_b_suspicious skrev: Hva mener du med å leie ut vennekretsen hans? Har har jobbet 20 år med dette, så han har fått mange kompiser i samme yrke. Og de maser ofte på han om han vet om noen ''oppdrag''. Er ofte reisejobb. Så det jeg mener med ''å leie ut vennene hans'' er da alså å sette dem i jobb, via det firma vi eventuelt hadde startet. Tenker å ''leie ut'' til prosjektarbeid, som i å ikke gi fast ansettelse
anonymlilli Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Don't_b_suspicious skrev: Her kan dere gå på en kjempesmell, det er nok noe du ikke har tenkt på, men jeg trenger mer info først. Er han ansatt i selskapene han jobber for? Hvordan får han oppdragene? Hva er typisk varighet på jobbene? Hvem betaler pensjonen hans? Hvordan gjøres det med bil og kostnader rundt denne? Hva tenker du å ta ut i lønn? Han er ikke fast ansatt, men blir ansatt i prosjekter. Når gitt prosjekt er ferdig, går han til neste prosjekt. Noe som gjerne høres risky ut, men han har gjort det i 20 år nå og klarer å leve sånn. Det er alltid noen som ringer å maser om han kan reise ut på forskjellige jobber. Så sier han ja til de som har best tilbud. Han vet aldri hvor han er på jobb neste måned hvis du skjønner. Typisk varighet er 2-4 uker. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan hans pensjonordning er nå. Tror jeg husker rett når jeg sier at det er det firmaet som leier han ut som setter av penger til pensjon i dnb. Hvis jeg hadde startes AS tror jeg at jeg måtte satt av penger til pensjon av de pengene han ''drar inn''. Etter som jeg forstår så får en uteleier 1000kr pr time av de som leier inn arbeidere. Av den tusenlappen blir det tatt av pensjon, og skatt, og gitt timelønn på 260-500kr timen (spørs hvor god avtale han har) De som leier han ut må dekker alle reiseutgifter og stille med bil. Hadde jeg startet firma tenker jeg å sette av pensjon og skatt, også gi han resterende i lønn. Gjerne legge av noe ekstra som over tid kan dekke de lange reisene. Sånn som når han må ha flybilletter til Saudi-Arabia, Kina, Brasil og sånn. Også at firma ikke tjener noe stort på å ha akkurat han i arbeid. For han får ut hele gjenstående overskudd av sine egne arbeidstimer. Hvis vi eventuelt utvider og leier ut flere folk, kan firmaet tjene overskudd av de med å ikke gi de overdreven lønn. Men å gi dem vanlig lønn, sånn de er vant med. Da.. Tjener han gode penger, og etterhvert tjener kanskje jeg også penger.
anonymlilli Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skumle er at du tror det er en god ide å føre regnskapet selv. Anonymkode: 9820e...8aa Ja det er det jeg også tenker. Og det er en av de store tingene som jeg tenker ''Det MÅ være noe jeg ikke vet. For det virker for enkelt'' Men på samme tid så er det fult lovlig å føre regnskap selv hvis man er under en viss grense på omsetning/ansatte.(Husker ikke nøyaktig hvordan det var) Så uoverkommelig kan det ikke være? Da hadde det vell våre lovpålagt å ha revisor? Om vi begynte i det små, og jeg hadde lært meg alt og blitt trygg.. Kunne jeg kanskje sluttet i nåværende jobb, også jobbet fulle dager med å styre ASet. Og da fått tid til å rekne på regnskap? Hva er det jeg ikke ser? Timelønn, skatt, pensjon, reiseutgifter? Firmaet sin adresse kan være boligen min? På grunn av at ingen får fast ansettelse trenge vi ikke tenke på sykepenger?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 du må huske på otp og yrkesskadeforsikring. tror det er 5 mill som er omsetningsgrensen før du har plikt ift regnskapsloven. dvs at du må følge bokføringsloven. banken kan stille åpningsbalanse(så der sparer du revisor). men vil sterkt råde deg til å få rådgivning før du starter, gjerne oppsøk en regnskapsfører. det er mange feller å gå i, og fort å brenne seg. og du bør ha kjennskap til lønn og regnskap hvis du skal ta alt selv. dette er et stort fagfelt som man hele tiden må oppdateres på. et weekendkurs er neppe nok. men lykke til; håper dere starter! heier på folk som lager arbeidsplasser☺️ Anonymkode: 8d44c...0d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå