Gå til innhold

Pensjonisttilværelse i varmere strøk - hvor ville du tilbragt vintrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er enda leeenge til vi blir pensjonister, men det er likevel lov å drømme litt.

Vi er heldige og sitter med mye verdier i bolig. Når vi skal pensjonere oss, kan vi selge boligen, «nedgradere» til noe langt billigere, og ha ganske mye ekstra kapital til å leve livet. Da er planen å tilbringe vintrene i varmere strøk. Vi ser for oss oktober-desember et sted, og januar-mars et annet sted, men potensielt nye land/steder hvert år. På sikt kan det være aktuelt med vinterbolig et fast sted, men ikke med det første.

Hvor ville du tilbragt 2,5-3 måneder av vintrene dine som pensjonist, hvis målet var sol, varme og det gode liv? 😎🥂

Anonymkode: 216e7...576

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Div karibiske øyer, Mexico, Colombia, Brasil , Zanzibar, Seychellene, Mauritius, India, Bali, Australia. Skulle jeg kjøpt feriehus så kanskje Panama pga de snakker engelsk, det er trygt og fantastiske strender, varmt badevann og passe eksotisk men samtidig sivilisert.

Anonymkode: 08da4...97f

• Liker 1
Skrevet

Bali.

Australia om ikke penger var et ankepunkt.

• Liker 1
Skrevet

Å være borte fra barn og barnebarn i 3 mnd ville vært altfor lenge for meg :)  Men om jeg absolutt måtte, så hadde jeg valgt å være i Thailand i desember (reist hjem til jul), så Filippinene i januar og Lanzarote i februar.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanariøyene :)  Fin temperatur året rundt, blir sjelden for varmt på sommeren, jeg snakker spansk, kurant reisevei, lett å få rimelig flybillett. Ville ikke bodd i en turist-ghetto da, det tror jeg hadde blitt både kjedelig og stressende over lang tid.

Anonymkode: e61d6...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått et sted hvor det var billig å kjøpe tjenester. Noen til å vaske huset, lage mat osv. For eksempel i Asia eller Afrika

Anonymkode: beef0...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville brukt de første årene på å utforske nye steder. Kanskje er det en liten landsby ved kysten i Italia som er drømmestedet? Kanskje ser dere at etablerte strøk for nordmenn i f.eks. Spania er mer lettvint?

Tror ikke jeg personlig ville kjøpt et sted i et land langt unna Europa. Da blir dere kanskje isolerte, vanskelig for familie å komme å hilse på i ferier, tungvint for dere å reise. Ville tenkt at landet først og fremst måtte være trygt å eie i. Ikke et land der man ikke kan stole på lov og rett.

Anonymkode: 309b2...164

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ser dere at etablerte strøk for nordmenn i f.eks. Spania er mer lettvint?

. Ville tenkt at landet først og fremst måtte være trygt å eie i. Ikke et land der man ikke kan stole på lov og rett.

Anonymkode: 309b2...164

Pass opp for Spania, bryter folk seg inn i ditt hus, uten at du merker det, mistet du plutselig huset ditt. (jada etter noen år får du det trolig tilbake, men etter det kan noen nye bryte seg inn så er det påan igjenn og uten hus i noen år)

https://www.nrk.no/urix/familiens-spanske-feriehus-er-okkupert-_-loven-verner-om-inntrengerne-1.14831409

Anonymkode: 5c504...6b2

Skrevet

Karibien hadde vært fantastisk. Langt å reise, men om man skulle vært der 2-3 måneder i strekk hadde det nok gått greit ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skulle kjøpt vil jeg prioriterer feriehus på et sted med god fly tilknytting og akseltable priser. Vil jo hat litt besøke der ned og. 

Anonymkode: e4e10...cbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gått et sted hvor det var billig å kjøpe tjenester. Noen til å vaske huset, lage mat osv. For eksempel i Asia eller Afrika

Anonymkode: beef0...38a

Hehe, ja, skikkelig koselig! Komme som en moderne kolonist og bli vartet opp av de lokale brune fattigfolka :) 

Jeg ville valgt Piemonte i Italia.

Anonymkode: 14909...3c8

• Liker 2
Skrevet

Ville valgt et par måneder i Spania på vinteren, og delt mellom UK og Norge på sommeren. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kunne tenkt meg Kypros.  Behagelig klima året rundt.  

Hvis jeg skulle kjøpt hus/ leilighet ville jeg holdt meg i Europa.  Det må være enkelt å komme seg til og fra,  og også ta i mot besøk fra  barn og barnebarn.  Og dere snakket om pensjonisttilværelsen, da orker man kanskje ikke lange reiser i lengden? 

Kjenner folk som har kjøpt hus både i Thailand , Mexico og  Brasil,  som etter noen år har solgt fordi det ble for tungvint i lengden.  

Mine svigerforeldre bor i Sør- Frankrike, og har gjort det i flere år nå.  De er nå i åttiårene og orker knapt å reise til Norge mer.  De synes det er for mye styr.  Heldigvis kan vi besøke dem.  Ser for meg at det hadde vært vanskeligere og besøkt dem jevnlig om de hadde bodd i Panama eller Bali.  

Endret av tirben
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange gode forslag og innspill. Elsker at det er flere som kan drømme litt med meg. 🤩

Vi tenker nok å bruke de første pensjonsårene på å reise litt, se steder og kanskje gjøre research for å finne et sted vi kan være mer fast på sikt. Angående å kjøpe bolig, så ser jeg argumentet med å holde seg i Europa. Samtidig er jeg usikker på om det blir varmt nok for oss om vinteren. Menmen, det har vi mange år på å finne ut av. 😊

Ser noen nevner dette med barn og barnebarn, og vi verken har eller skal ha barn, så det er ingen hindring for vår del. Men det kan nok likevel være et viktig poeng å velge et sted med grei reisevei, når man først skal bestemme seg for noe permanent. 

Anonymkode: 216e7...576

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...