AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har havnet i en slags egenlaget felle jeg ikke finner veien ut av. Jeg har ingen formell utdannelse utover et fagbrev i et teknisk fag, fikk tilfeldig et engasjement i en statlig institusjon da jeg var i tjueårene. Arbeidsgiveren likte arbeidet mitt og etter noen år ble opprettet en stilling som jeg søkte på og fikk fast jobb. Siden har jeg jobbet meg jevnt og trutt oppover. Jeg har gjort strategiske valg underveis gjennom flere omorganiseringer og gjort meg selv uunnværlig på et snevert arbeidsområde, en slags spesialkompetanse som det gjerne finnes en til tre ansatte på i store organisasjoner. Om stillingen min skulle utlyses i dag ville det vært naturlig å be om en bachelor i en spesiell retning. Tenk typ HMS-rådgiver eller lignende. Så kommer problemet, jeg nærmer meg førti og har nå jobbet her i over ti år, jeg er lei av avdelingen, organisasjonen og til dels også arbeidsoppgavene. Jeg ønsker meg videre, og gjerne jobbe innen det samme, men jeg er jo ikke kvalifisert til lignende stillinger ref. ingen bachelor. Det er veldig få stillinger der det oppgis at lang og relevant erfaring kan veie opp for utdanningskravet. Det er vel liten vits å søke på stillinger der kravet er en bachelor? Hvordan kan jeg komme meg vekk herfra uten å tape 100-200K i årslønn ved å ta en jobb jeg er formelt er kvalifisert for? Anonymkode: 26173...b80
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Jeg skjønner at jeg kan velge utdannelse men det er jo ikke noe reelt alternativ, jeg vil ikke kaste bort tre år uten inntekt for å få en jobb med samme lønn et annet sted. Anonymkode: 26173...b80
Eediyat Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig få stillinger der det oppgis at lang og relevant erfaring kan veie opp for utdanningskravet. Selv om det ikke er oppgitt i stillingsannonse kan du alltids argumentere med hvorfor du er kvalifisert på bakgrunn av lang og relevant erfaring. Du har altså ingenting å tape. Kjør på, sier jeg. Selg deg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Send mail til referansen i de utlyste stillingene og spør om noen med lang erfaring kan vurderes for stillingen. Ofte sier de ja. Jeg spurte for eksempel om nyutdannede kan søke på noen stillinger selv om de krever flere år med erfaring. Har da ofte kommet til intervjuer. Anonymkode: fb713...e40 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 5 års relevant erfaring tilsvarer ofte utdannelse når man ansetter. Anonymkode: b8c91...f1f 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at jeg kan velge utdannelse men det er jo ikke noe reelt alternativ, jeg vil ikke kaste bort tre år uten inntekt for å få en jobb med samme lønn et annet sted. Anonymkode: 26173...b80 Men så er det jo også sånn at man ikke tar utdannelse for gøy. Klart det blir vanskelig. Anonymkode: d1f0b...998 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #8 Skrevet 26. mai 2020 Ta deg utdannelse. Anonymkode: d4012...446 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 Søk likevel. Som noen andre skriver over her; selg deg selv. Det er arbeidsgiver som vurderer om de finner deg kvalifisert. Kanskje er du akkurat den de er på utkikk etter😊 Anonymkode: 91afe...c74 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 Jeg hadde søkt uansett. Det er svært få stillinger som spesifiserer at nyutdannede kan søke også, men jeg hat vært på flere intervjuer med slike jobber likevel, en av de klarte jeg også å få. Du har ingenting å tape på å søke. Anonymkode: c363b...631
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 Hvis du er over 40, så kan du jo tenke at dine jevnaldrende som har bachelor, leverte for tjue år siden. Så relevant er det ikke nødvendigvis lenger at ikke erfaring kan erstatte utdannelsen. Det er jo bare å søke. Anonymkode: ce716...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 Det er jo bare å søke, i verste fall får du nei. Men det kan også være lurt å ta utdannelse, det blir nok ikke lettere fremover å klare seg uten formelle kvalifikasjoner. Du trenger heller ikke ta utdannelse på fulltid, de fleste teoretiske utdannelse kan tas på deltid ved siden av jobb. Anonymkode: 16aae...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 Søk likevel! Min erfaring er at direkte erfaring teller mye mer enn «bare» en bachelor. I de aller fleste stillingsannonser jeg ser står det at relevant erfaring oppveier utdanningskravet. Erfaring er virkelig gull verdt, så jeg tror du har meget gode sjangser for å få napp. Anonymkode: 52d6a...066
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #14 Skrevet 26. mai 2020 Jeg var av den oppfatning at man automatisk ble skrellet vekk fra søkermassen om man ikke har de formelle kravene som stilles i utlysningsteksten. Svarene deres var såpass oppløftende at jeg lette litt rundt og fant en jobb jeg nå har søkt på! Krysser fingrene. Anonymkode: 26173...b80
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Skrevet 31. mai 2020 Det var raskt avslag på grått papir der. Men jeg får vel ikke gi opp, skal følge litt med videre. Anonymkode: 26173...b80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå