AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har nylig kjøpt ny (og fantastisk!!) hudkrem fra CeraVe. Kjempefornøyd. Jeg har sensitiv hud som blir fort fet, men kremen har funket helt fantastisk på huden i ansiktet mitt likevel. Jeg var med andre ord storfornøyd, helt til jeg utvidet smørefeltet til å rekke bak på nakke og skuldre. Plutselig har jeg fått flere DYPE og vonde kviser. Jeg kan ikke sitte tilbakelent i sofaen, for det gjør så vondt. Jeg renser ansiktet godt morgen og kveld, men det er ikke like enkelt å få med nakken og skuldrene på vaskerutunen hver gang. Litt redd for at jeg skal legge meg etter en travel kveld, og glemme ansiktsvasken og ende opp med store byller i ansiktet. Anonymkode: 2a4ac...bf5
Roci Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Hvilken CeraVe-krem er det du bruker? Det viser seg at i alle fall ett CeraVe-produkt inneholder en kombinasjon av ingredienser som hos noen kan forverre akne. Se etter følgende på ingredienslista på kremen din: polyglyceryl-3-diisostearate : emulgator, mykgjørende cetyl alcohol: mykgjørende, konsistensforbedrende propylparaben: konserveringsmiddel Så vidt jeg kan se, inneholder ingen av kremene med betegnelsen "Facial moisturizing lotion" propylparaben, men den som heter "moisturizing lotion" inneholder dette. Det er dessuten litt variasjon i ingrediensene mellom f.eks. USA og Europa/EU, så dersom du har kjøpt kremen din online fra USA, kan den inneholde disse ingrediensene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, Roci skrev: Hvilken CeraVe-krem er det du bruker? Det viser seg at i alle fall ett CeraVe-produkt inneholder en kombinasjon av ingredienser som hos noen kan forverre akne. Se etter følgende på ingredienslista på kremen din: polyglyceryl-3-diisostearate : emulgator, mykgjørende cetyl alcohol: mykgjørende, konsistensforbedrende propylparaben: konserveringsmiddel Så vidt jeg kan se, inneholder ingen av kremene med betegnelsen "Facial moisturizing lotion" propylparaben, men den som heter "moisturizing lotion" inneholder dette. Det er dessuten litt variasjon i ingrediensene mellom f.eks. USA og Europa/EU, så dersom du har kjøpt kremen din online fra USA, kan den inneholde disse ingrediensene. Jeg kjøpte den på en norsk nettbutikk, så da burde den være safe? Det er kremen, ikke lotionen. Altså CeraVe moisturising cream. Kanskje jeg heller burde gå over til lotionen ment for ansikt, da. Jeg var bare godt fornøyd med den kremete konsistensen, særlig på natten. Men vil ikke risikere mer akne. Ser at kremen inneholder Cetyl Alcohol, men ikke noe av det andre du nevner. Kan det være nok til å forverre aknen, eller må det være alle? Anonymkode: 2a4ac...bf5
Roci Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte den på en norsk nettbutikk, så da burde den være safe? Det er kremen, ikke lotionen. Altså CeraVe moisturising cream. Kanskje jeg heller burde gå over til lotionen ment for ansikt, da. Jeg var bare godt fornøyd med den kremete konsistensen, særlig på natten. Men vil ikke risikere mer akne. Ser at kremen inneholder Cetyl Alcohol, men ikke noe av det andre du nevner. Kan det være nok til å forverre aknen, eller må det være alle? Anonymkode: 2a4ac...bf5 Det er vanskelig å si, cetylalkohol alene skal vanligvis ikke forårsake forverring av akne. Den kremen du bruker er imidlertid formulert for tørr til svært tørr hud, så det kan jo ha med saken å gjøre. Du kan forsøke med Moisturizing Lotion (den uten solfaktor), den inneholder bl.a. niacinamide som er bra for fet og sensitiv hud. Hvilken rens bruker du?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 33 minutter siden, Roci skrev: Det er vanskelig å si, cetylalkohol alene skal vanligvis ikke forårsake forverring av akne. Den kremen du bruker er imidlertid formulert for tørr til svært tørr hud, så det kan jo ha med saken å gjøre. Du kan forsøke med Moisturizing Lotion (den uten solfaktor), den inneholder bl.a. niacinamide som er bra for fet og sensitiv hud. Hvilken rens bruker du? Ja, kanskje, men jeg føler at huden min trenger såpass med fukt. Den føles dehydrert etter dusj og vask, selv om den blir fet ila dagen. Bruker denne: https://www.farmasiet.no/product/1152062/ansiktspleie/renseprodukter/cosmica-sensitive-balance-micellar-gel Synes den er ok, har ikke fått noen reaksjon på den. Hvorfor den uten solfaktor? Anonymkode: 2a4ac...bf5
Roci Skrevet 26. mai 2020 #6 Skrevet 26. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.5.2020 den 12.02): Ja, kanskje, men jeg føler at huden min trenger såpass med fukt. Den føles dehydrert etter dusj og vask, selv om den blir fet ila dagen. Bruker denne: https://www.farmasiet.no/product/1152062/ansiktspleie/renseprodukter/cosmica-sensitive-balance-micellar-gel Synes den er ok, har ikke fått noen reaksjon på den. Hvorfor den uten solfaktor? Anonymkode: 2a4ac...bf5 Det er forskjell på behovet til dehydrert og tørr hud. Tørr hud er en hudtype mens dehydrering er en hudtilstand som kan oppstå hos de fleste hudtyper, også fete/kombinerte. Jeg har dehydrert kombinasjonshud, og kan reagere på hudkremer som er for "rike"/ fete selv om jeg normalt ikke er plaget med kviser. Grunnen til at jeg foreslår den uten solfaktor, er at du da kan bruke samme krem morgen og kveld, pluss at en egen solkrem uansett gir bedre beskyttelse enn en dagkrem ned SPF. Det er dessuten ikke alle SPF-ingredienser som er like velegnet til fet og sensitiv hud, slik at du bør finne en solkrem tilpasset din hudtype, slik at du unngår reaksjoner. Endret 16. februar 2021 av Roci 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå