Gå til innhold

Har lyst til å bli biologi og mattelærer, men er jeg flink nok??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er biologi jeg er mest interessert i, fikk 5 i 2 bio og 3 i 3 bio (pga gjorde det dårlig på eksamen og var lite motivert siste året på vgs).

Matte er jeg middels flink i. Fikk bare 4 i 2 mx (med moderat innsats) og har ikke hatt 3 mx. Jeg synes matte er vanskelig, men når jeg legger innsats i faget får jeg det som regel greit/bra til. Liker faget greit nok og brenner vel litt for å lære det bedre og hjelpe andre til å forstå det. 
For noen år siden tok jeg matte på universitetet, tror det var mat 100 (innføring i matte), og da fikk jeg kun E, men hadde heller ikke jobbet så veldig bra med faget.

Nå er jeg mer voksen og mer interessert i å lære fagene skikkelig, tror dere jeg er flink nok, eller bør man være enda flinkere for å undervise i disse fagene?

Anonymkode: d4e53...509

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å studere til lærer i disse fagene er veldig vanskelig, men du sier jo selv at du pleier få det til om du legger end innsats. Hvis det er dette du virkelig ønsker, går det jo evt. an å ta færre fag per semester, så du får mer tid på hvert fag? 

Jeg har forresten ikke personlig erfaring, men har en del venner som studerer dette. Selv studerer jeg juss, og de jeg kjenner som studerer disse realfagene bruker kanskje dobbelt så mye tid på studier som meg. De var litt flinkiser på videregående - typ 5er i de ulike fagene, og har ca. C-snitt nå. 

Anonymkode: bec6b...c24

Skrevet

Bare gjør det. Kjør på! Hva har du å tape? 

Skrevet

Dette har mye med interesse å gjøre. Hvis du synes fagene er interessante, er det mye lettere å gjøre den innsatsen som skal til. Du får også (sannsynligvis) drivhjelp av med studenter som også er interessert i fagene, og da er det lettere å fortsette enn det var på videregående.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje tabu å si i vårt "perfekte" samfunn, men jeg vil anbefale deg å satse lavere. Hva med å bli naturfagslærer eller mattelærer på barne-ungdomstrinn? Dette er mye enklere faglig sett enn det er å studere til lektor i realfag. Jeg har samme erfaring som AB-post #2, 5-6 på vgs har blitt til C-B på uni med nød og neppe og MYE innsats. 

Anonymkode: e2633...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje tabu å si i vårt "perfekte" samfunn, men jeg vil anbefale deg å satse lavere. Hva med å bli naturfagslærer eller mattelærer på barne-ungdomstrinn? Dette er mye enklere faglig sett enn det er å studere til lektor i realfag. Jeg har samme erfaring som AB-post #2, 5-6 på vgs har blitt til C-B på uni med nød og neppe og MYE innsats. 

Anonymkode: e2633...245

Enig i dette. Med en såpass svak bakgrunn i realfagene som du har, tror jeg det er lurere å satse på GLU 5-10 med matte og naturfag enn lektor/master+PPU i biologi, og spesielt matematikk. GLU vil være enklere rent faglig (altså nivået på selve realfagene).

Det er ikke så mange biologiklasser på videregående, så du må regne med ganske mye matteundervisning hvis du satser på videregående. Har du da kun 60 studiepoeng matte, og i tillegg gjorde det dårlig i de 60 studiepoengene, kan det bli vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 0b396...b68

AnonymBruker
Skrevet

Det finner du først ut når du begynner å studere fagene, så hvis du er motivert råder jeg deg til å ta noen fag på universitetsnivå. Det er først da du vil se om det egentlig er noe for deg. 

Anonymkode: 1caa5...0ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...