Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 #21 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, Conal skrev: Dette er langt fra sannheten. Det ufødte fosteret i den gravide kvinnens kropp er ikke en del av kroppen hennes. Fosteret er en genetisk distinkt enhet med sitt eget unike og individuelle kjønn, blodtype, beinstruktur og genetisk kode. Så selv om fosteret er knyttet til moren, er det ikke en del av henne. Nettopp. Derfor faller argumentet om å bestemme over egen kropp på steingrunn. For ved å ta abort bestemmer man ikke bare over seg selv, man bestemmer over et annet individ i tillegg. 3
Thyra Skrevet 25. mai 2020 #22 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnnaW skrev: Selv er jeg veldig glad i dyr, men kan ikke bli vegetarianer av den grunn...mennesker er i grunn altetende dyr med grønnsaker, bær og kjøtt som dekker våre vitamin/ mineral behov...noen dyr vil jo også ete oss hvis de for sjansen...livets sirkel og det der;) Du kan da bli vegetarianer om du vil.. 7
Sinsiew Skrevet 25. mai 2020 #23 Skrevet 25. mai 2020 Å føde barn for enhver pris, er totalt og absolutt umoralskt. 15
Gjest AnnaW Skrevet 25. mai 2020 #24 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, Thyra skrev: Du kan da bli vegetarianer om du vil.. Men jeg ser det ikke som naturlig når jeg er den dyrearten jeg er, at menneske skal gå for kunn grønt er ikke naturlig selv om det er beundringsverdig:) Dessuten har jeg alltid likt kjøtt bedre en grønt (dessverre)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #25 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har et stort problem med at veldig mange som er ute og forsvarer abort ikke vil anerkjenne at abort er et vanskelig, etisk spørsmål. Abort bør ikke være noen quickfix og man bør i det lengste unngå å havne i en situasjon der abort er beste løsning. Jeg ruller voldsomt med øynene når jeg hører om kvinner som slurver med prevensjonen og tar abort både tre og fire ganger. Når det er sagt, lever vi i et samfunn der det å få barn er en voldsomt livsendrende hendelse. Vi lever i et samfunn der en aleneforsørger i flere tilfeller vil måtte bytte jobb, ofte til en dårligere betalt en, ikke få fullført studier (jeg hadde ikke fått fullført mine studier dersom ikke min mor stilte opp noe voldsomt i praksisperiodene) for ikke å si at svært mange rett og slett ikke ønsker å få barn. Så er igjen spørsmålet om når et liv er et liv. Er et foster i 8. måned et liv? Definitivt. Grensene for når et foster vil overleve en tidlig fødsel flyttes stadig nærmere unnfangelsen, til det stadiet hvor man nå (dersom det var etisk riktig) kunne paret en sædcelle og et egg i et laboratorium og "dyrket" frem en baby i en kunstig livmor. Er da så et egg et liv? En sædcelle? Er det moralsk feil å onanere eller bruke prevensjon? Selvsagt ikke. For meg begynner livet til fosteret ved fødselen. Når man går fra fosterstadiet til spedbarn. Det er senere enn hos mange. Vil vi at uønskede barn skal fødes? Vil vi at jenter på 14 skal få livet sitt ødelagt av å tvinges til å føde et barn. Hva med incesttilfeller? Hva med voldtektsofre? Er det ikke drap å ta abort da? Eller skal man tvinge en overfallsvoldtatt kvinne til å føde sin voldtektsmanns avkom? Vil ikke det ødelegge kvinnen som blir satt i denne situasjonen? Til syvende og sist må vi respektere kvinnens valg. Jeg kommer til å kjempe for kvinnens rett til fri abort så lenge jeg lever. Selv om jeg anerkjenner at det er et stort, moralsk spørsmål. Hilsen mann. Anonymkode: c1323...c1c 9
Thyra Skrevet 25. mai 2020 #26 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnnaW skrev: Men jeg ser det ikke som naturlig når jeg er den dyrearten jeg er, at menneske skal gå for kunn grønt er ikke naturlig selv om det er beundringsverdig:) Dessuten har jeg alltid likt kjøtt bedre en grønt (dessverre) Du gjør som du vil, jeg bare reagerte på at du skrev at du "kan ikke bli vegetarianer" selv om du er glad i dyr. Selvsagt kan du det. Å kun spise plantekost er vel ikke mer unaturlig enn mye annet dagens mennesker driver med... 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #27 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem med at veldig mange som er ute og forsvarer abort ikke vil anerkjenne at abort er et vanskelig, etisk spørsmål. Abort bør ikke være noen quickfix og man bør i det lengste unngå å havne i en situasjon der abort er beste løsning. Jeg ruller voldsomt med øynene når jeg hører om kvinner som slurver med prevensjonen og tar abort både tre og fire ganger. Når det er sagt, lever vi i et samfunn der det å få barn er en voldsomt livsendrende hendelse. Vi lever i et samfunn der en aleneforsørger i flere tilfeller vil måtte bytte jobb, ofte til en dårligere betalt en, ikke få fullført studier (jeg hadde ikke fått fullført mine studier dersom ikke min mor stilte opp noe voldsomt i praksisperiodene) for ikke å si at svært mange rett og slett ikke ønsker å få barn. Så er igjen spørsmålet om når et liv er et liv. Er et foster i 8. måned et liv? Definitivt. Grensene for når et foster vil overleve en tidlig fødsel flyttes stadig nærmere unnfangelsen, til det stadiet hvor man nå (dersom det var etisk riktig) kunne paret en sædcelle og et egg i et laboratorium og "dyrket" frem en baby i en kunstig livmor. Er da så et egg et liv? En sædcelle? Er det moralsk feil å onanere eller bruke prevensjon? Selvsagt ikke. For meg begynner livet til fosteret ved fødselen. Når man går fra fosterstadiet til spedbarn. Det er senere enn hos mange. Vil vi at uønskede barn skal fødes? Vil vi at jenter på 14 skal få livet sitt ødelagt av å tvinges til å føde et barn. Hva med incesttilfeller? Hva med voldtektsofre? Er det ikke drap å ta abort da? Eller skal man tvinge en overfallsvoldtatt kvinne til å føde sin voldtektsmanns avkom? Vil ikke det ødelegge kvinnen som blir satt i denne situasjonen? Til syvende og sist må vi respektere kvinnens valg. Jeg kommer til å kjempe for kvinnens rett til fri abort så lenge jeg lever. Selv om jeg anerkjenner at det er et stort, moralsk spørsmål. Hilsen mann. Anonymkode: c1323...c1c Så det er greit å ta abort én dag før fødselen? Anonymkode: 8e933...e1a 2
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 #28 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem med at veldig mange som er ute og forsvarer abort ikke vil anerkjenne at abort er et vanskelig, etisk spørsmål. Abort bør ikke være noen quickfix og man bør i det lengste unngå å havne i en situasjon der abort er beste løsning. Jeg ruller voldsomt med øynene når jeg hører om kvinner som slurver med prevensjonen og tar abort både tre og fire ganger. Når det er sagt, lever vi i et samfunn der det å få barn er en voldsomt livsendrende hendelse. Vi lever i et samfunn der en aleneforsørger i flere tilfeller vil måtte bytte jobb, ofte til en dårligere betalt en, ikke få fullført studier (jeg hadde ikke fått fullført mine studier dersom ikke min mor stilte opp noe voldsomt i praksisperiodene) for ikke å si at svært mange rett og slett ikke ønsker å få barn. Så er igjen spørsmålet om når et liv er et liv. Er et foster i 8. måned et liv? Definitivt. Grensene for når et foster vil overleve en tidlig fødsel flyttes stadig nærmere unnfangelsen, til det stadiet hvor man nå (dersom det var etisk riktig) kunne paret en sædcelle og et egg i et laboratorium og "dyrket" frem en baby i en kunstig livmor. Er da så et egg et liv? En sædcelle? Er det moralsk feil å onanere eller bruke prevensjon? Selvsagt ikke. For meg begynner livet til fosteret ved fødselen. Når man går fra fosterstadiet til spedbarn. Det er senere enn hos mange. Vil vi at uønskede barn skal fødes? Vil vi at jenter på 14 skal få livet sitt ødelagt av å tvinges til å føde et barn. Hva med incesttilfeller? Hva med voldtektsofre? Er det ikke drap å ta abort da? Eller skal man tvinge en overfallsvoldtatt kvinne til å føde sin voldtektsmanns avkom? Vil ikke det ødelegge kvinnen som blir satt i denne situasjonen? Til syvende og sist må vi respektere kvinnens valg. Jeg kommer til å kjempe for kvinnens rett til fri abort så lenge jeg lever. Selv om jeg anerkjenner at det er et stort, moralsk spørsmål. Hilsen mann. Anonymkode: c1323...c1c Dette er også et argument jeg ikke forstår. Om man mener at det er greit å ta abort så blir det vel ikke noe uetisk å ta abort 3-4 ganger? Jeg ser folk være for selvbestemt abort, men imot abort som prevensjonsmiddel. Det er svært selvmotsigende. Om man er for abort fordi man ikke mener det er uetisk eller et drap, så blir det vel ikke noe mindre uetisk å ta abort mange ganger? Om en handling ikke er gal i utgangspunktet, så blir den jo ikke gal heller ved å utføre den mange ganger. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #29 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så det er greit å ta abort én dag før fødselen? Anonymkode: 8e933...e1a Dårlig formulering av meg. Jeg slutter opp om de bestemmelsene som er satt av myndighetene. Jeg ser bare ikke på et foster som en baby før den er ute av livmoren. Anonymkode: c1323...c1c 5
Thyra Skrevet 25. mai 2020 #30 Skrevet 25. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem med at veldig mange som er ute og forsvarer abort ikke vil anerkjenne at abort er et vanskelig, etisk spørsmål. Abort bør ikke være noen quickfix og man bør i det lengste unngå å havne i en situasjon der abort er beste løsning. Jeg ruller voldsomt med øynene når jeg hører om kvinner som slurver med prevensjonen og tar abort både tre og fire ganger. Når det er sagt, lever vi i et samfunn der det å få barn er en voldsomt livsendrende hendelse. Vi lever i et samfunn der en aleneforsørger i flere tilfeller vil måtte bytte jobb, ofte til en dårligere betalt en, ikke få fullført studier (jeg hadde ikke fått fullført mine studier dersom ikke min mor stilte opp noe voldsomt i praksisperiodene) for ikke å si at svært mange rett og slett ikke ønsker å få barn. Så er igjen spørsmålet om når et liv er et liv. Er et foster i 8. måned et liv? Definitivt. Grensene for når et foster vil overleve en tidlig fødsel flyttes stadig nærmere unnfangelsen, til det stadiet hvor man nå (dersom det var etisk riktig) kunne paret en sædcelle og et egg i et laboratorium og "dyrket" frem en baby i en kunstig livmor. Er da så et egg et liv? En sædcelle? Er det moralsk feil å onanere eller bruke prevensjon? Selvsagt ikke. For meg begynner livet til fosteret ved fødselen. Når man går fra fosterstadiet til spedbarn. Det er senere enn hos mange. Vil vi at uønskede barn skal fødes? Vil vi at jenter på 14 skal få livet sitt ødelagt av å tvinges til å føde et barn. Hva med incesttilfeller? Hva med voldtektsofre? Er det ikke drap å ta abort da? Eller skal man tvinge en overfallsvoldtatt kvinne til å føde sin voldtektsmanns avkom? Vil ikke det ødelegge kvinnen som blir satt i denne situasjonen? Til syvende og sist må vi respektere kvinnens valg. Jeg kommer til å kjempe for kvinnens rett til fri abort så lenge jeg lever. Selv om jeg anerkjenner at det er et stort, moralsk spørsmål. Hilsen mann. Anonymkode: c1323...c1c Enig i mye. Men livet begynner da før fødselen. Den siste tiden av svangerskapet er det et ferdig barn. Noen fødes litt før termin, andre litt etter. Er det barnet som kom til verden en uke før termin et liv, mens det barnet som fortsatt ligger i livmoren en uke etter termin ikke er et liv?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #31 Skrevet 25. mai 2020 13 minutter siden, AnnaW said: Selv er jeg veldig glad i dyr, men kan ikke bli vegetarianer av den grunn...mennesker er i grunn altetende dyr med grønnsaker, bær og kjøtt som dekker våre vitamin/ mineral behov...noen dyr vil jo også ete oss hvis de for sjansen...livets sirkel og det der;) Det er ikke spising av dyr i seg selv som er umoralsk, det er industrialiseringen og systemene som kostholdet vårt baserer seg på. Slakterier og avlsfarmer har ingenting med livets sirkel å gjøre. Jeg er like glad i bacon som alle andre, men alle med en halv hjerne forstår at argumentet med hva som er naturlig blir fullstendig malplassert i en slik kontekst. Anonymkode: b495d...098 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 25. mai 2020 #32 Skrevet 25. mai 2020 14 minutter siden, AnnaW skrev: Selv er jeg veldig glad i dyr, men kan ikke bli vegetarianer av den grunn...mennesker er i grunn altetende dyr med grønnsaker, bær og kjøtt som dekker våre vitamin/ mineral behov...noen dyr vil jo også ete oss hvis de for sjansen...livets sirkel og det der;) Du kan ikke komme her med "livets sirkel". Det argumentet hadde kun vært legitimt dersom dyrene hadde hatt et naturlig liv, og vi jaktet på dem. Det å tvinge dyr til å fødes i fangenskap, leve i fangenskap, og dø når vi føler for det, uten at de får sjansen til et naturlig liv, og uten at de har en nubbesjanse til å unnslippe - det har INGENTING med livets sirkel å gjøre. Det har med menneskets, late, grådige ondskap å gjøre. 4
Gjest AnnaW Skrevet 25. mai 2020 #33 Skrevet 25. mai 2020 6 minutter siden, Thyra skrev: Du gjør som du vil, jeg bare reagerte på at du skrev at du "kan ikke bli vegetarianer" selv om du er glad i dyr. Selvsagt kan du det. Å kun spise plantekost er vel ikke mer unaturlig enn mye annet dagens mennesker driver med... Jeg skrev at jeg ikke kunne bli vegitarianer pga jeg er i utgangspunktet en dyrart som er altetende (pluss at jeg har dårlig disiplin, prøvd å kutte søtsaker med null hell:/) Jo mennesker gjør mye rart, men selv er jeg drevet av rutiner innenfor komfortsone;)
Thyra Skrevet 25. mai 2020 #34 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Dette er også et argument jeg ikke forstår. Om man mener at det er greit å ta abort så blir det vel ikke noe uetisk å ta abort 3-4 ganger? Jeg ser folk være for selvbestemt abort, men imot abort som prevensjonsmiddel. Det er svært selvmotsigende. Om man er for abort fordi man ikke mener det er uetisk eller et drap, så blir det vel ikke noe mindre uetisk å ta abort mange ganger? Om en handling ikke er gal i utgangspunktet, så blir den jo ikke gal heller ved å utføre den mange ganger. Noen ganger handler det om å velge det minste av to onder. Grunnen til at man utfører en handling og alternativet til å utføre handlingen er selvsagt av betydning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #35 Skrevet 25. mai 2020 Om 6 år er fireåringen din kanskje kjønnsmoden og hvis det er er en jente du har, bærer hun fram barnet med fare for eget liv om hun blir voldtatt på vei til skolen? Anonymkode: a9dba...531 4
Conal Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #36 Skrevet 25. mai 2020 14 minutter siden, Uatskillelig skrev: Nettopp. Derfor faller argumentet om å bestemme over egen kropp på steingrunn. For ved å ta abort bestemmer man ikke bare over seg selv, man bestemmer over et annet individ i tillegg. 👍 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et stort problem med at veldig mange som er ute og forsvarer abort ikke vil anerkjenne at abort er et vanskelig, etisk spørsmål. Abort bør ikke være noen quickfix og man bør i det lengste unngå å havne i en situasjon der abort er beste løsning. Jeg ruller voldsomt med øynene når jeg hører om kvinner som slurver med prevensjonen og tar abort både tre og fire ganger. Når det er sagt, lever vi i et samfunn der det å få barn er en voldsomt livsendrende hendelse. Vi lever i et samfunn der en aleneforsørger i flere tilfeller vil måtte bytte jobb, ofte til en dårligere betalt en, ikke få fullført studier (jeg hadde ikke fått fullført mine studier dersom ikke min mor stilte opp noe voldsomt i praksisperiodene) for ikke å si at svært mange rett og slett ikke ønsker å få barn. Så er igjen spørsmålet om når et liv er et liv. Er et foster i 8. måned et liv? Definitivt. Grensene for når et foster vil overleve en tidlig fødsel flyttes stadig nærmere unnfangelsen, til det stadiet hvor man nå (dersom det var etisk riktig) kunne paret en sædcelle og et egg i et laboratorium og "dyrket" frem en baby i en kunstig livmor. Er da så et egg et liv? En sædcelle? Er det moralsk feil å onanere eller bruke prevensjon? Selvsagt ikke. For meg begynner livet til fosteret ved fødselen. Når man går fra fosterstadiet til spedbarn. Det er senere enn hos mange. Vil vi at uønskede barn skal fødes? Vil vi at jenter på 14 skal få livet sitt ødelagt av å tvinges til å føde et barn. Hva med incesttilfeller? Hva med voldtektsofre? Er det ikke drap å ta abort da? Eller skal man tvinge en overfallsvoldtatt kvinne til å føde sin voldtektsmanns avkom? Vil ikke det ødelegge kvinnen som blir satt i denne situasjonen? Til syvende og sist må vi respektere kvinnens valg. Jeg kommer til å kjempe for kvinnens rett til fri abort så lenge jeg lever. Selv om jeg anerkjenner at det er et stort, moralsk spørsmål. Hilsen mann. Anonymkode: c1323...c1c Du sier vi må respektere en kvinnes valg. Det betyr imidlertid ikke noe mer enn at det setter kvinnens personlige interesser og komfort over verdien av et ufødt barns liv. Det benekter ikke en kvinnes rettigheter mer enn å ikke ha rett til å myrde eller stjele. Og du vet tydeligvis lite om biologi når du påstår at fosterets liv begynner bare etter fødsel. La meg qoute deg litt biologi: "Every time a sperm cell and ovum unite a new being is created which is alive and will continue to live unless its death is brought about by some specific condition." (E. L. Potter and J. M. Craig) "Dr. Watson A. Bowes of the University of Colorado Medical School speaks clearly, when he says, "The beginning of a single human life is from a biological point of view a simple and straightforward matter - the beginning is conception." A 1981 U.S. Senate report states, "Physicians, biologists, and other scientists agree that conception marks the beginning of the life of a human being - a being that is alive and is a member of the human species. There is overwhelming agreement on this point in countless medical, biological, and scientific studies."
Thyra Skrevet 25. mai 2020 #37 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnnaW skrev: Jeg skrev at jeg ikke kunne bli vegitarianer pga jeg er i utgangspunktet en dyrart som er altetende (pluss at jeg har dårlig disiplin, prøvd å kutte søtsaker med null hell:/) Jo mennesker gjør mye rart, men selv er jeg drevet av rutiner innenfor komfortsone;) Du ønsker ikke å bli vegetarianer. Selvsagt kan du bli vegetarianer. 3
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 #38 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, Thyra skrev: Noen ganger handler det om å velge det minste av to onder. Grunnen til at man utfører en handling og alternativet til å utføre handlingen er selvsagt av betydning. Men der erkjenner du jo at abort er et onde. Det er noe i deg som sier at abort ikke er helt greit da. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #39 Skrevet 25. mai 2020 Et svangerskap og en fødsel er ikke en bagatell man skal tvinges til å gjennomføre om uhellet skulle være ute. Det er jo ren tortur spør du meg, ha litt respekt for en kvinnes helse og psyke. Hvis et foster ikke er en del av mors kropp bør man da kunne separere de to? Dersom fosteret er levedyktig utenfor kroppen bør man ikke få lov drepe det. Da er det blitt utviklet til et menneske. Vet at ingen har sagt det, det var bare for å demonstrere hvor grensen går i mine øyne. Jeg har selv født et barn i uke 19, trengte ikke være noen lege for å se at den ungen ikke var verken ferdig eller levedyktig. Anonymkode: d2113...4cc 9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #40 Skrevet 25. mai 2020 Helt enig i tankegangen. Mener det samme. Tok derfor ikke abort selv om "alle" synes jeg burde det. Har ikke angret ett sekund. Anonymkode: c02c9...4f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå