Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Conal skrev:

Jeg tror ikke.

Jeg vet 😉

Yeah, men bare fordi folk er uenige om en ting, betyr ikke den nevnte tingen i seg selv er relativt.

Dessuten oppstår den fleste moralske uenighet ikke i verdier, men de underliggende fakta. For eksempel, abortdebatten. Begge sider bekrefter prinsippet "Ikke drep et uskyldig menneske" for å være sant. Poenget med uenighet er således ikke over moralske prinsipper, men det faktiske spørsmålet om hva som utgjør et menneske.

Under denne innvendingen ligger en etisk filosofi kjent som normativ moralsk relativisme. I følge dette er moralske fakta relativt til et individ/kultur. Det er ingen objektive moralske sannheter.

Dessverre står denne etiske filosofien overfor en rekke alvorlige problemer.

Du vet at du er Gud? 

Beklager, men da er du psykotisk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Du vet at du er Gud? 

Beklager, men da er du psykotisk. 

Hvis det er hva du vil tro...

Tro det 😉

Skrevet (endret)

Skal man snakke om abort på mest mulig objektiv måte så må man faktisk være vitenskaplig. Da er moral fullstendig irrelevant. Moral er noe mennesket har utviklet sosialt over lang lang tid og er ikke noe som egentlig eksisterer i naturen. 
Greit, jeg er mann og har ikke den emosjonelle tilknytningen som kvinner har. Og jeg kan selvfølgelig ikke forestille meg hvordan det er å bære på et liv. Men jeg har opplevd to aborter, og det var ikke bare-bare. Faktisk angrer jeg da jeg i dag er ufrivillig barnløs. Uansett, følelser har ingenting her å gjøre. 

Det er tre hovedargumenter man må få svar på for å kunne mene noe om dette:
Nr 1, hva er "liv" ? Når er det et liv?
Nr 2, når er dette livet bevisst?
Nr 3, hvordan ble dette livet unnfanget? Og har det skader?

Nr 1: Rent vitenskaplig så er noe levende en bunch med celler/kjemiske forbindelser som er i stand til å overføre energi mellom molekyl-bindinger. Dermed er det liv allerede i sædcelle-stadiet. Da dreper jeg hundremillionvis av liv hver dag i doskåla. Jeg vet det høres hæslig ut, men dette er jo fakta. Man kan kanskje argumentere ved at "magien skjer ikke før sædcellen har blandet seg med egg-cellen", og greit nok. Men dette er ikke noe MER liv enn det var før. Det at en sædcelle lever er like fantastisk som at en egg-celle gjør det, eller at en bakterie gjør det. Det at det overhodet er liv på jorda er spektakulært i seg selv. Men det er ikke unikt her på jorda. 

Nr 2: Etter rundt 6mnd hos et foster begynner hjernen å utvikle de delene som man tror inneholder bevisstheten. Men er egentlig dette et argument uansett? Hva med andre dyr? De er også bevisst, dog av varierende grad. Men det å mene at mennesket er mere verdt enn andre dyr og livsformer er jo helt tullete. 

Nr 3: Hvordan ble dette livet unnfanget? Hva om det er en stakkars jente som ble voldtatt av faren sin. Er det da feil å ta abort?

Endret av President Chimp
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Conal skrev:

Hvor godkjenner jeg andre drap?

Jeg er i mot all form for drap.

Pro-lifers på den andre siden støtter massemord i massescala. Det at Norge lovligjør abort (mord) sier ingenting mer en at Amerika engang lovliggjørde slaveri.

Om du er TS, noe jeg ikke kan vite, så nevner du at du godkjenner abort ved voldtekt og t.o.m kan du godkjenne drap av den der voldtar

Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du er TS, noe jeg ikke kan vite, så nevner du at du godkjenner abort ved voldtekt og t.o.m kan du godkjenne drap av den der voldtar

Det var jeg som skrev det, og jeg er ikke TS. Jeg synes aldri drap er greit, men jeg sier at jeg forstår det. Jeg forstår det så inderlig at folk tar abort om de blir voldtatt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Conal said:

Jeg tror ikke.

Jeg vet 😉

At Gud liksom skal bruke tiden sin på Kvinneguiden i stedet for å rydde opp i krig og elendighet, hundersnød, pandemi eller lignende var virkelig kveldens lættis 😂

PS. Søk hjelp!

Anonymkode: 9e95e...441

• Liker 1
Skrevet (endret)

Abort er ikke moralsk. 

Folk kan kjenne den virkelige intensjonen bak en handling. Så jeg har ikke nok informasjon til å si at det er moralsk eller umoralsk.
Mange sier at abort betyr drap, men hvis jeg dreper noen for å forsvare livet mitt, er dette umoralsk? Jeg godtar heller ikke uttrykket: Jeg foretrekker å dø før jeg myrder noen. Jeg kunne aldri gjort det ...
Vel, dette betyr at selvtilliten din påvirker din moral og at du trenger profesjonell hjelp fordi du må elske og beskytte livet ditt.

Conal, hvis du er Gud...Jeg har kun fem Cheetos og to fisk her. Gjør ditt triks! 

Pd: Ikke vond ment, kristne. 

Endret av PokemonGone
Skrevet

Kjæresten: "En fetus er et menneske. Hvis man blir voldtatt så burde man bare abortere det bort, det er bedre en å drepe barnet. Det synes jeg er forferdelig."

Litt visdoms ord 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er meget for abort
Jeg er gravid akkurat nå, og hvis situasjonen hadde vært annerledes så hadde jeg valgt abort for 9 mnd siden. Men det trengte jeg ikke, for det passet helt perfekt alikevel :)

Jeg er for abort i alle tilfeller. Om det gjelder tid, penger, lyst, situasjon, voldtekt, incest, uansett hva det måtte gjelde.
Fordi det viktigste i bunn å grunn er at barnet er ønsket, hvis ikke så ser jeg ikke grunnen til å beholde. Det fins så mange barn i verden i dag som ikke har stabile hjem, og utrolig mange på barnehjem, på institusjoner eller i fosterhjem. 

Så mange barn med alkoholiserte foreldre. Så mange barn med foreldre som mishandler og misbruker. I stor grad så ville ikke disse tingene ha skjedd om barnet var ønsket fra start. 

Jeg mener uansett at så lenge man aborterer før uke 12, så er det greit. Etter uke 12 så er jeg litt mer på offensiven, ved mindre barnet har en eller annen lidelse som vil følge barnet resten av livet.

Anonymkode: df528...2c1

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er meget for abort
Jeg er gravid akkurat nå, og hvis situasjonen hadde vært annerledes så hadde jeg valgt abort for 9 mnd siden. Men det trengte jeg ikke, for det passet helt perfekt alikevel :)

Jeg er for abort i alle tilfeller. Om det gjelder tid, penger, lyst, situasjon, voldtekt, incest, uansett hva det måtte gjelde.
Fordi det viktigste i bunn å grunn er at barnet er ønsket, hvis ikke så ser jeg ikke grunnen til å beholde. Det fins så mange barn i verden i dag som ikke har stabile hjem, og utrolig mange på barnehjem, på institusjoner eller i fosterhjem. 

Så mange barn med alkoholiserte foreldre. Så mange barn med foreldre som mishandler og misbruker. I stor grad så ville ikke disse tingene ha skjedd om barnet var ønsket fra start. 

Jeg mener uansett at så lenge man aborterer før uke 12, så er det greit. Etter uke 12 så er jeg litt mer på offensiven, ved mindre barnet har en eller annen lidelse som vil følge barnet resten av livet.

Anonymkode: df528...2c1

Lol.

Det er noe som heter å adoptere bort barnet om barnet ikke er ønsket.

Jeg hadde heller valgt det enn å ta livet av mitt eget barn å tatt hans/huns fremtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...