Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaW
Skrevet
4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Du kan ikke komme her med "livets sirkel". Det argumentet hadde kun vært legitimt dersom dyrene hadde hatt et naturlig liv, og vi jaktet på dem.

Det å tvinge dyr til å fødes i fangenskap, leve i fangenskap, og dø når vi føler for det, uten at de får sjansen til et naturlig liv, og uten at de har en nubbesjanse til å unnslippe - det har INGENTING med livets sirkel å gjøre. Det har med menneskets, late, grådige ondskap å gjøre.

Jeg har ikke lissens eller kunnskap til å jakte.

Jeg er enig at mennesker er onde, mot dyr og andre mennesker. En bieffekt av å være den dominerende arten på jorda:/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig formulering av meg. Jeg slutter opp om de bestemmelsene som er satt av myndighetene. Jeg ser bare ikke på et foster som en baby før den er ute av livmoren. 

Anonymkode: c1323...c1c

Men hadde myndighetene bestemt at det er lov, hadde du altså ikke hatt problemer med det?

Anonymkode: 8e933...e1a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde myndighetene bestemt at det er lov, hadde du altså ikke hatt problemer med det?

Det hadde aldri skjedd. Og det er heller ikke det han sier.

Anonymkode: 19017...7b3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hadde aldri skjedd. Og det er heller ikke det han sier.

Anonymkode: 19017...7b3

Det er jo akkurat det han sier. 

Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Men der erkjenner du jo at abort er et onde. Det er noe i deg som sier at abort ikke er helt greit da. 

Abort er etter min mening et "onde", men noen ganger det minste ondet. Og ikke noe vi kan lovforby.

• Liker 1
Gjest AnnaW
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Du ønsker ikke å bli vegetarianer. Selvsagt kan du bli vegetarianer.

Vansklig når mye det grønnsakene smaker dritt, men spiser jo noe av det. Føler meg ikke mett av det heller.

Men beacon, ribbe, hamburger og pølser er så mye bedre.

Har vel ikke viljestyrke nok, når jeg var i India var det mye deilige vegitarretter, men i Norge syns jeg det er kjedelig utvalg. 

Beudrer som sagt folk som har livstilen👍

Skrevet
3 minutter siden, Thyra skrev:

Abort er etter min mening et "onde", men noen ganger det minste ondet. Og ikke noe vi kan lovforby.

Veldig mange synes abort er helt greit, samtidig som de synes det er galt å ta abort mange ganger. Det standpunktet er uforståelig og selvmotsigende; for om de synes det er galt å ta abort mange ganger, så er det jo noe i abort de føler er feil. Og i det de mener det så kan de ikke lenger si at de mener abort er helt greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis enhver celle som har et potensial til å bli et menneske under de rette forutsetningene, kan ikke sædceller utelukkes. Det vil si at jeg bare den siste uken har runket, eller drept i dine øyne, milliarder av mennesker.

Du må rett og slett godta at folk flest i Norge ikke er enig med i at enhver celle er et menneske.

Anonymkode: 177a3...bbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flirer litt her for meg selv. Argumentene som tilsier at det er umoralskt å ta et liv, og at et foster er et liv, er gode. Veldig gode. 

Blir det å tviholde på tanken om at abort er greit, en form for kognitiv dissonans? 

Anonymkode: c02c9...4f6

• Liker 1
Skrevet

TS, forstår jeg deg riktig at du mener at abort er umoralsk fordi man begår ett mord av ett annet menneske? Er det korrekt å anta at du også mener alle andre former for overlagt drap er umoralske - aktiv dødshjelp, dødsstraff, selvmord og så videre? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Veldig mange synes abort er helt greit, samtidig som de synes det er galt å ta abort mange ganger. Det standpunktet er uforståelig og selvmotsigende; for om de synes det er galt å ta abort mange ganger, så er det jo noe i abort de føler er feil. Og i det de mener det så kan de ikke lenger si at de mener abort er helt greit. 

Veldig mange synes også at det å ta abort er et tungt valg. 

At mange mener det er feil å bruke abort som prevensjon, handler vel mer om at dette er noe som kunne vært unngått enn at vedkommende har tatt abort mer enn en gang.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis enhver celle som har et potensial til å bli et menneske under de rette forutsetningene, kan ikke sædceller utelukkes. Det vil si at jeg bare den siste uken har runket, eller drept i dine øyne, milliarder av mennesker.

Du må rett og slett godta at folk flest i Norge ikke er enig med i at enhver celle er et menneske.

Anonymkode: 177a3...bbf

Sædceller har da vanligvis korte liv, uavhengig av om du runker eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er vel en av de du mener er selvmotsigende. 

Jeg er i mot abort som prevensjon, det vil si de som dropper å bruke noen form for prevensjon for de kan jo bare ta abort. 

Jeg er derimot for selvbestemt abort frem til fostret er levedyktig på utsiden av mors mage. Jeg er også for abort ved sykdommer som vil gi barnet store plager og smerter. Tilogmed for abort for de som har blitt voldtatt og dessverre ble gravide. 

Abort er ikke sort/hvit dessverre, ikke for meg hvertfall. 

Anonymkode: 5023b...5b9

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg har forstått deg rett, TS, så er utgangspunktet ditt

1. Et foster er et menneske

2. Abort er mord

Da skjønner jeg ikke annet enn at resultatet er at den norske stat bedriver massemord ettersom den ikke bare tillater abort men også utfører det i gjennom det offentlige helsevesenet.

Jeg tror de fleste av oss har ting som irriterer oss grenseløst med myndighetene, til og med synes vi myndighetene gjør ting som er moralsk forkastelig. Det blekner likevel i forhold til å mene at staten myrder tusenvis av småbarn hvert år. Hvordan klarer du å leve med dette, TS? Jeg regner med at du som alle andre voksne mennesker i dette landet betaler skatt. Disse skattepengene går da blant annet til helsevesenet. Du finansierer dermed mord. Jeg vil egentlig si at det gjør deg til et moralsk dårligere menneske enn resten av oss. Vi andre har ikke din moralske forståelse og ser ikke noe nevneverdig galt i abort, men det gjør du. Hva er din unnskyldning?

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vel en av de du mener er selvmotsigende. 

Jeg er i mot abort som prevensjon, det vil si de som dropper å bruke noen form for prevensjon for de kan jo bare ta abort. 

Jeg er derimot for selvbestemt abort frem til fostret er levedyktig på utsiden av mors mage. Jeg er også for abort ved sykdommer som vil gi barnet store plager og smerter. Tilogmed for abort for de som har blitt voldtatt og dessverre ble gravide. 

Abort er ikke sort/hvit dessverre, ikke for meg hvertfall. 

Ser du ikke selv at det er selvmotsigende å være for abort, men imot det som et prevensjonsmiddel?

Om man er for abort i utgangspunktet så har det vel ikke noe å si hvorfor man tar abort eller hvor mange ganger man gjør det?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Ser du ikke selv at det er selvmotsigende å være for abort, men imot det som et prevensjonsmiddel?

Om man er for abort i utgangspunktet så har det vel ikke noe å si hvorfor man tar abort eller hvor mange ganger man gjør det?

Nei, jeg ser ikke at det er selvmotsigende. Abort er et inngrep i kvinnekroppen som etterhvert kan minske sjansene til å bli gravid på nytt. 

Jeg respekterer en hvers kvinne sitt valg om å ta abort eller ei, jeg har ingenting med hva noen andre velger å gjøre, jeg vet bare hva som hadde vært riktig for meg. 

Jeg respekterer ditt syn, og så håper jeg at du respekterer mitt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Conal skrev:

Anta at en dag holder jeg på oppvasken når fireåringen min løper bak meg og spør "Pappa, kan jeg drepe dette?" Før jeg svarer, må jeg først vite hva "dette" er. Hvis "dette" refererer til et insekt, så kjør på. Hvis "dette" refererer til en baby menneske, er svaret nei.

Helt klart vil sønnen din ha store problemer hvis han vil drepe en ''baby menneske''. 

Heldigvis for dere alle er ikke celleklumpen hverken en baby, eller et menneske. Men insektet er et levende vesen som lever sitt selvstendige liv ute i verden uten å være avhengig av næringen i et egg eller en annen kropp for å være i live. Så når du synes det er greit at fireåringen din dreper et levende vesen som insektet er, burde det også være greit å ''drepe'' en celleklump som ikke er levende i samme forstand. For eksempel eggene du lager eggerøre til frokost med eller kaviaren du smører på brødskiva. De var levende, de også.  

Så la oss tenke om moral og hva slags moral du har.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet

Ok, så da regner meg med at TS er 100% enig i at staten burde gi mye mer støtte til aleneforeldre og ressursvake kvinner som får barn? Eller er du en sånn abortmotstander som man ser på TV? Abort er drap, men dødsstraff og tortur er ok. Du SKAL føde det barnet men vi driter i hvordan barnet vokser opp bare det blir født.

• Liker 8
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 6 år er fireåringen din kanskje kjønnsmoden og hvis det er er en jente du har, bærer hun fram barnet med fare for eget liv om hun blir voldtatt på vei til skolen? 

Anonymkode: a9dba...531

@Uatskillelig @Conal

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et insekt er levende og klarer seg på egenhånd, et foster gjør ikke det. Sånn sett er det verre å drepe et insekt enn et foster. Et insekt er mer levedyktig (med utgangspunkt i gjeldende abortgrense).

Men nå går jeg ut fra at denne tråden er skrevet av en mann, siden ordet «pappa» ble brukt. Typisk menn å ville bestemme over kvinner og kvinners kropp. Hadde det vært menn som hadde gått gravid og skulle presset en melon ut av et veldig lite hull, tør jeg vedde mye på at abort hadde vært tilgjengelig som et alternativ i minibanken.

Anonymkode: 9e95e...441

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...