Gå til innhold

Hunderase for lange joggeturer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke hunderaser egner seg for lange joggeturer? Som kan læres opp til å løpe jevnt og trutt i 1-2 timer? 

Skjønner at labradorer kanskje ikke er det beste😀.

Anonymkode: 7c1c4...49e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

huskyer og wippet 🙂 naboen har Jack russel terrier han løper fleire km med. Både vinter som sommer 😍 den er ikke stor heller

Anonymkode: 6538d...15e

AnonymBruker
Skrevet

Husky, de trenger å løpe mye, å de er utrolig kule hunder så lenge man ikke kjøper noe fra bakgårdsavl 😛 

Anonymkode: c6b75...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke labradorer passe til det om de trenes opp til det. De er jo en robust og aktiv rase. Ser ikke helt hvorfor de ikke skal kunne bli med på lange joggeturer så lenge de tilvennes det som alle andre hunderaser? 

Waimaraner, pointer og andre fuglehunder elsker jo å løpe men er kanskje no go om du ikke jakter. Husky, greyhound - har lest at dalmantinere egner seg godt til lengre turer, diverse gjeterhundraser har ofte også et godt utgangspunkt for god utholdenhet. Bare for å nevne noen forslag.

Anonymkode: c00d0...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler egentlig nesten alle raser kan passe.

Jeg løp med min border collie mye. Alle retrievere, settere og andre jakthunder, papillonen til venninna mi blir gjerne med på lange turer. Riesenschnauzer, Jack russell terrier, dansk svensk gårdshund, puddel, rottweiler, schæfer, bauceron, hovawart, akita, shiba, mynder.

Anonymkode: 47d3d...50f

• Liker 1
Skrevet

Raser som er skapt for utholdenhet over lange avstander er i hvertfall sikkerstikk; fuglehunder og polarraser. Med fuglehundrasene får du jaktlyst med på kjøpet. Polarrasene er det ikke bare-bare å slippe løs samt at de mer er følsomme for varme, naturlig nok. Greyster (blanding vorster og greyhound) er aktive hunder som glatt tåler en to mils joggetur. 

Samtidig er det nok mange andre raser som også fint kan fungere som en aktiv treningskompis, som flere over her nevner. Imidlertid er det store forskjeller på rasene, utover at mange av de kan tåle å bli med på en lang joggetur. Treningsturene er jo bare en liten del av det å ha hund. Hva annet vektlegger du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Jack Russell terrier. De er veldig utholdende. Men jeg ville ikke tatt sikte på kun joggeturer. Hunder trenger å få snuse, grave, søke rundt, leke ute osv.

Anonymkode: 32a9a...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tittet nærmere på weimaraner, pointer, vorsteh, setter, dalmatiner, alaska husky og lignende om jeg var deg, helst fra trekklinjer eller fra foreldredyr som har god løpelyst.

Det er stor forskjell på om en hund KAN løpe 1-2 timer, kontra om den synes det er GØY. Min greyhound synes jogging er kjedelig om det blir lenger enn 3-4 km/20-30 min og henger bak (men kan løpe løs i flere timer på skogstur når hun får velge eget tempo og snuse). Samme med min venninnes puddel og retriever. Så få deg noe sporty som ligger foran i selen og har DRIV. Og driv finner man ikke hos alle raser.

Jeg hadde sett på vorsteh fra trekklinjer, fantastiske hunder med utømmelig energi og litt mer førerorientert enn polarrasene.

Anonymkode: 9f68f...d30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rhodesian ridgeback kan også være et godt alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker på lapsk vallhund nå til omtrent samme formål. 

Anonymkode: 7cc14...169

Gjest commeilfaut
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rhodesian ridgeback kan også være et godt alternativ. 

Skulle akkurat til å foreslå dette, har rasen selv og de er den perfekte "joggehund". Men de blir modne litt sent, så man må ha masse humor og tålmodighet for å få dem helt polert i oppførselen. Men de elsker å jogge, laaangt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, commeilfaut skrev:

Skulle akkurat til å foreslå dette, har rasen selv og de er den perfekte "joggehund". Men de blir modne litt sent, så man må ha masse humor og tålmodighet for å få dem helt polert i oppførselen. Men de elsker å jogge, laaangt.

Verdens vakreste rase også syns jeg, selvom jeg aldri har eid en selv 😍 de er så knall fine og har flott gemytt (etter min erfaring i alle fall) 

Anonymkode: c5061...ab5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tittet nærmere på weimaraner, pointer, vorsteh, setter, dalmatiner, alaska husky og lignende om jeg var deg, helst fra trekklinjer eller fra foreldredyr som har god løpelyst.

Det er stor forskjell på om en hund KAN løpe 1-2 timer, kontra om den synes det er GØY. Min greyhound synes jogging er kjedelig om det blir lenger enn 3-4 km/20-30 min og henger bak (men kan løpe løs i flere timer på skogstur når hun får velge eget tempo og snuse). Samme med min venninnes puddel og retriever. Så få deg noe sporty som ligger foran i selen og har DRIV. Og driv finner man ikke hos alle raser.

Jeg hadde sett på vorsteh fra trekklinjer, fantastiske hunder med utømmelig energi og litt mer førerorientert enn polarrasene.

En kamerat av meg har en vorsteh. Han dro jeg med opp på fjellet på en løpetur. Etter fire timer med løping var han akkurat like aktiv og løp sikk sakk overalt foran meg. Jeg løp 3 mil og 1500 hm. Han hadde sikkert løpt 10. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Joggetur på 1-2 er da ikke veldig langt noe de fleste atletiske hunder bør klare fint å være med på? Med mindre du løper meget fort? Har vært på mye rideturer med ryttere som har med mange forskjellige type hunder og da må hunden jogge hele turen på 1-3 timer. Det har vært alt fra golden/labrador retriever, små terriere, dsg, sheltie, rottweiler, vorsteh, diverse blandinger osv 

Anonymkode: 5e816...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Irsk eller engelsk setter, springer spaniel og andre fuglehunder er det første som faller meg inn, i tillegg til typiske jakthunder.

Anonymkode: 2c96b...d9c

Skrevet

Hvor ofte jogger du? Hver dag? Hvis ikke hver dag, hva har du tenkt som aktivitet utenom joggingen? Dette kan være lurt å tenke på før du bestemmer deg for en rase, 1-2timer 2-3 ganger i uken er ikke mye for de mest aktive rasene.

Når du nevner Labrador så vet jeg ikke om du vet at det er to variasjoner av rasen, utstillingsvariasjon og jaktvariasjon. Jaktlabben er lettere bygd, lengre bein og ofte mer ivrig på å gjøre oppgaver (vet at vanlig Labrador også er ivrige, men Jaktlabben har en litt annen energi). Jeg digger Jaktlabben, de har masse energi og ELSKER å jobbe, også at de er lekre å se på gjør ikke noe heller. MEN, før du vurderer å skaffe deg en Jaktlabbe så bør du vite at den ligger høyt oppe på å treng trening, både fysisk og psykisk, får de nok trening så er de skikkelige fine hunder  😍

Det finnes også veldig mange flotte blandingshunder som trenger hjem, enten som valper eller omplasseringshunder, omplasseringshunder trenger ikke nødvendigvis mene at de er problemhunder, ofte må de skifte hjem pga allergi, samlivsbrudd osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette !!

Viktig å tenke på også at joggingen ikke bare blir for deg, men også for hunden.

Hunder kobler av når de går tur å får gå å snuse og lukte, det blir som å lese avisen / facebook / instagram osv. for dem, så viktig at de får det også hver dag 😊 de fleste hunder trenger også mental stimulering, det glemmer mange av. 

Anonymkode: 27831...c0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Hvor ofte jogger du? Hver dag? Hvis ikke hver dag, hva har du tenkt som aktivitet utenom joggingen? Dette kan være lurt å tenke på før du bestemmer deg for en rase, 1-2timer 2-3 ganger i uken er ikke mye for de mest aktive rasene.

Når du nevner Labrador så vet jeg ikke om du vet at det er to variasjoner av rasen, utstillingsvariasjon og jaktvariasjon. Jaktlabben er lettere bygd, lengre bein og ofte mer ivrig på å gjøre oppgaver (vet at vanlig Labrador også er ivrige, men Jaktlabben har en litt annen energi). Jeg digger Jaktlabben, de har masse energi og ELSKER å jobbe, også at de er lekre å se på gjør ikke noe heller. MEN, før du vurderer å skaffe deg en Jaktlabbe så bør du vite at den ligger høyt oppe på å treng trening, både fysisk og psykisk, får de nok trening så er de skikkelige fine hunder  😍

Det finnes også veldig mange flotte blandingshunder som trenger hjem, enten som valper eller omplasseringshunder, omplasseringshunder trenger ikke nødvendigvis mene at de er problemhunder, ofte må de skifte hjem pga allergi, samlivsbrudd osv.

Jeg jogger kanskje 3 ganger i uken. En lang joggetur som er 15-20 km. Fint om hunden kan være med på joggetur samtidig som at den ikke trenger å løpe 15 km daglig for å bli stimulert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette !!

Viktig å tenke på også at joggingen ikke bare blir for deg, men også for hunden.

Hunder kobler av når de går tur å får gå å snuse og lukte, det blir som å lese avisen / facebook / instagram osv. for dem, så viktig at de får det også hver dag 😊 de fleste hunder trenger også mental stimulering, det glemmer mange av. 

Anonymkode: 27831...c0c

Ja jeg skjønner det. Hvis hunden får « vanlige turer « de fleste dagene med snusing og en løpetur der vi kun løper jevnt og ikke snuser noe særlig. Går det greit? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...