Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker en tråd hvor vi deler konkrete tips om hva vi kan oppleve i Norge! Med det mener jeg mer konkret enn typ "dra til Lofoten, der er det fint:)"

Jeg ønsker å høre om den koseligste kaféen, restauranten eller baren du har vært på i Norge. Hvor, hvorfor du trekker den frem og hvordan kommer man seg dit.

Jeg ønsker å høre om den mest minnerike overnattingen du har hatt i Norge. Om det er hotell, hytte, telt, tretopphytte, fyrferie eller hengekøye spiller ingen rolle.

Jeg ønsker å høre om konkrete turforslag. Hva gjorde turen spesiell? Tidsbruk, hvor krevende, hvem passer turen for? 

Håper vi kan dele masse fine tips!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker ideen! Her kommer mitt bidrag:

Mest minnerike restaurantopplevelse: I Hardanger. Kjørte dagstur fra Bergen, langs deler av nordsida av Hardangerfjorden til Ulvik der vi smakte på cider på en lokal gård. Stoppet ved fosser og utsiktspunkter underveis, husker ikke navnet på de ulike. Endte til slutt opp i Eidfjord, der vi fant en utrolig koselig restaurant i et klassisk hvitt, gammeldags trehus. Veldig god mat, og flotte omgivelser. Gikk ned til kaia og spise is etterpå. En fantastisk dag, og et flott sted! Googlet restauranten nå - den heter Vik Café (men jeg synes den fortjener å kalles restaurant). 

Fra Bergen krever turen en del kjøring, vi brukte vel 10 timer til sammen med alt. Skulle gjerne hatt en ekstra dag. Passer for alle som elsker flott natur! Men fint vær (i alle fall ikke regn) er å anbefale, og man bør være god til å kjøre på smale vestlandsveier. Bobil anbefales IKKE, det var mange steder det var smalt og ekkelt selv for en personbil. Husk at Hardangerbrua er ganske dyr å kjøre over. 

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kragerø er en perle, det er helt nydelig der.

Skrevet
1 hour ago, Catalina Culès said:

Kragerø er en perle, det er helt nydelig der.

Ønsker mer detaljer:-) hvorfor er Kragerø en perle og har du anbefalinger for mat/overnatting/opplevelser i Kragerø?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Aviale said:

Mest minnerike restaurantopplevelse: I Hardanger. Kjørte dagstur fra Bergen, langs deler av nordsida av Hardangerfjorden til Ulvik der vi smakte på cider på en lokal gård. Stoppet ved fosser og utsiktspunkter underveis, husker ikke navnet på de ulike. Endte til slutt opp i Eidfjord, der vi fant en utrolig koselig restaurant i et klassisk hvitt, gammeldags trehus. Veldig god mat, og flotte omgivelser. Gikk ned til kaia og spise is etterpå. En fantastisk dag, og et flott sted! Googlet restauranten nå - den heter Vik Café (men jeg synes den fortjener å kalles restaurant). 

Fra Bergen krever turen en del kjøring, vi brukte vel 10 timer til sammen med alt. Skulle gjerne hatt en ekstra dag. Passer for alle som elsker flott natur! Men fint vær (i alle fall ikke regn) er å anbefale, og man bør være god til å kjøre på smale vestlandsveier. Bobil anbefales IKKE, det var mange steder det var smalt og ekkelt selv for en personbil. Husk at Hardangerbrua er ganske dyr å kjøre over.

Takk for fint bidrag! Måtte google Vik cafe nå, jeg bor i noen få timers kjøring unna og dette ser ut en plass jeg må besøke i sommer:)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Aurlandsdalen, krevende, men som tatt ut av et eventyr! Den må du gå om du er glad i natur, fjell, utsikt, brusende elver, vakkert landskap - det er aldeles fantastisk og er bonderomantisk Norge.

Om du kan overnatte på hotell Vangsgaarden gjestgiveri etterpå, så er du mett av opplevelser, og sliten i beina, for en stund.

https://www.vangsgaarden.com

Endret av reiseglad
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 20.12, Aviale skrev:

Å krysse Hardangerbrua koster det samme som en fergebillett, ikke spesielt dyrt. Er vel rundt 145 kr for personbil. 

Eidfjord anbefales, og er man først i Hardanger bør man også oppleve bygdene langs Sørfjorden, Kinsarvik, Lofthus, kjøre forbi Odda og videre mot Nå, Aga og Utne. Kan så fortsette til Rosendal, hvor baroniet er. 

Anonymkode: 056ca...7cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er bra vær så er Krossobanen kafé på Rjukan verdt et besøk. Sjekk den utsikten! 

https://www.visitrjukan.com/spisesteder/kafe-og-kro/(id)/kafe-krossobanen?lang=no&id=1368475#.Xs6Rx2k8yLg

På vei opp kan du kjøre taubane (Krossobanen). Det tar bare typ ti minutter, men moro for unga. 🙂 Er du turmenneske, vel, på toppen har du hele Hardangervidda foran deg. 

Anonymkode: ff3ab...377

• Liker 1
Skrevet

Overnatting: Baroniet Rosendal Avlsgård & Fruehus. Ikke fancy i det hele tatt (faktisk felles bad), men et utrolig sjarmerende sted gammelt og historisk hus. Badekåpe og slippers ala spa 🙂 og lokal deilig frokost. Og så studere rosehagen og hovedbygningen i Baroniet. 

Tur: Brevandring på Folgefonna, natur, utfordring og nydelig utsikt. 

Luksusovernatting: Hotell Ullensvang. Nydelig mat, flott spaanlegg med lang utendørs svømmekanal, og fantastisk utsikt

Alle disse tre er i samme område (rundt Hardanger) 

Beste frokost: Thon hotel Lofoten (svolvær) Tror de hadde alt det var mulig å få til frokost. Hotellet var forøvrig også fint, med god standard og utsikt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bondhusvatnet i Kvinnherad (mellom Hardanger og Baroniet som andre her har foreslått), fantastisk idyllisk plass og fin tur. Brukte vel en liten time opp fra parkeringsplassen, grusveien hele veien så passer både for barnevogn og de som er ustø til beins. 

Hotell Alexandra i Loen er i seg selv verdt et besøk. Kombiner med Loen Skylift (150 meter fra hotellet), med fantastisk utsikt og flere fine turmuligheter på toppen. 

Hvis du liker å gå i fjellet anbefales turen mellom Rondvassbu og Bjørnhollia (kan kombineres med topptur om du er ekstra sprek), Bjørnhollia må være en av de mest idylliske dnt-hyttene jeg har vært på og Rondane er et nydelig turområde.

Er i nærheten av Os utenfor Bergen så anbefales det en svipptur innom Hagavik Hjemmebakeri, kakene og tebrødene deres er knallgode.

Og er du i Bergen og på jakt etter burger så kan Royal Gourmetburger eller Bien Snackbar absolutt anbefales. Eller spis lunsj med lunsjbrett hos Bjerck. 

Øyhopping med postbåten på Bulandet og Værlandet, helt nydelig tur (om været er bra) i et vilt og vakkert kystlandskap. 

Kongeveien over Filefjell har jeg hørt er fantastisk men enn å ikke gått selv, du kan jo sjekke ut om det er aktuelt for deg. 

Anonymkode: cb39b...5f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å oppsøke koselige kafeer og tenkte derfor å bidra med noen av mine favoritt-kafeopplevelser i Norge:)

Bergen: Løvetann kaffebar som ligger relativt sentrumsnært, adr. Klosteret 16. God meny med en del vegetarmat. En plass med fin atmosfære hvor man fint kan sitte noen timer og spille backgammon e.l.

Kristiansand: Taj caffe&chai hus. Ligger like ved ene enden av gågata, Markens gate. Fant denne fordi jeg bodde på Yess hotell (som forøvrig også anbefales, billig, fresht og sentralt). Spiste veldig gode makroner her og de hadde god kaffe. Herlig atmosfære!

Skudeneshavn: Denne lille byen ble kåret til Norges sommerby for en del år tilbake (noe de er veldig stolte av:) Jeg elsker å besøke Verdens minste cafe som ligger i gamlebyen. Den er knøttliten, med to-tre bord inne, samt en bakgård. De har en liten meny, stort sett kaker o.l, amt en kylling wrap på menyen. Alt fremstår hjemmelaget og alt er godt! Spiste sitronkake sist gang som var veldig god og saftig.

Haugesund: Hos Carlos på gamle slaktehuset i sentrum har veldig god kaffe. Sweet chili caffen er vel den de er mest kjent for. Den er vel nesten like mye en dessert som en kaffe, men den er veldig god! God lunsjmeny og kaker også.

Stavanger: Denne er vel ikke akkurat en skjult perle, men jeg må trekke frem Bøker og børst. Koselig cafe som ligger i fargegata!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...