Gå til innhold

Jeg kjøpte meg presskannekaffe i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fant nemlig min bortgjemte kanne, ville ha den frem i lyset igjen og rett og slett ta den i bruk etter lang tids
fravær. Jeg lette på nett etter mengder + mål og kom over dette her. https://www.tv2.no/a/10476288/ 
Presskannekaffe er den verste tingen å drikke. Fettstoff, kolesterol og hjerteinnfarkt var ord de brukte og jeg ble
litt skuffet må jeg si, men så tenkte jeg at jeg jo kunne kjøre mine kaffekopper igjennom et gjennomfuktet filter til
traktekaffemaskinen og dermed kanskje fjerne det som er usunt for meg før drikking... Er det noen som har noen
gode tanker om dette? Blir verstingkaffebryggemetoden like grei som den beste da? Jo mere jeg tenker på det,
dess bedre syns jeg idèen virker. :kaffekopp: :)  Hva sier du? 

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Det finnes egne filter til presskanne: :)  Er ikke sikker på hvor de er å få tak i, men det finnes ihvertfall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint bruke kokekaffe i presskanna. Det gjør jeg 😊 

Filterkaffe går også, men det blir endel gruff i bunnen 

Anonymkode: a25ee...233

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint bruke kokekaffe i presskanna. Det gjør jeg 😊 

Filterkaffe går også, men det blir endel gruff i bunnen 

Anonymkode: a25ee...233

Det er jo ikke noe mindre helseskadelig. Poenget er jo at ufiltrert kaffe er mer skadelig enn filtrert. 

Jeg drikker to kopper presskannekaffe om dagen og velger å ta den risikoen. 

Anonymkode: 31c52...c2d

• Liker 4
Skrevet (endret)

Takk for innspill. Jeg visste ikke om spesialfilteret, så jeg har i dag testet kaffekopp uten og med vanlig traktefilter.
Det var faktisk en stor forskjell. Første koppen uten hadde en glinsende "fettoverflate" på toppen og da det var
drukket opp lå det skikkelig grums på bunnen av koppen, slik de pleier å bruke når de skal spå fremtiden for folk. 

Kopp med filtrert presskaffe var uten belegg og koppen var ren da alt var drukket opp, så det er helt klart noe der
som en bør tenke på om en vil gjøre det "riktig". Personlig liker jeg også skikkelig skaukaffe på bål og der er det
rett frem og ingen dikkedarer ved brygging. Av og til må en leve litt farlig.

Min fremgangsmåte var som følger. Jeg vasket alle bestanddeler og lot kolben og innsatsen stå i varmt springvann 
mens jeg kokte en liter vann. Så fylte jeg på seks toppede spiseskjeer presskaffe og fylte sakte på vannet så det
dekket all kaffen og rørte litt rolig rundt for å la alt virke på beste vis. Deretter lot jeg det trekke i fem-seks minutter, 
hadde to spiseskjeer som jeg fjernet skummet på toppen med og presset sakte ned "tingen" og så startet utprøvingen. 

Jeg er faktisk fornøyd. Bra kaffe ble det og thermosen min blir endelig brukt i heimen.  :) Takk igjen og jippi! 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heller presskannekaffen gjennom trakterfilter. Når man ser på alt grumset som ligger igjen i filteret tenker jeg det er lurt. For øvrig fikk mannen til en venninne hjerteinfarkt i ung alder (30-årene), og fikk beskjed på sykehuset om at filterkaffe var å foretrekke. Så jeg tenker det er greit, er ikke så kresen på kaffen at det må være slik eller sånn. 

Anonymkode: d494e...9d7

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, every woman skrev:

Det finnes egne filter til presskanne: :)  Er ikke sikker på hvor de er å få tak i, men det finnes ihvertfall.

Det er få butikker som fører dette. Skulle ønske det var mer vanlig enn en butikk i histen og pisten. Her i Oslo har jeg bare sett det på Spar faktisk. 

Skrevet

jeg bruker sånne teposefilter til løsvekt te. Det som er vanskelig er å skylle filteret før jeg har i kaffen.  

Skrevet
4 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg vasket alle bestanddeler og lot kolben og innsatsen stå i varmt springvann 

mens jeg kokte en liter vann. Så fylte jeg på seks toppede spiseskjeer presskaffe og fylte sakte på vannet så det
dekket all kaffen og rørte litt rolig rundt for å la alt virke på beste vis. Deretter lot jeg det trekke i fem-seks minutter, 
hadde to spiseskjeer som jeg fjernet skummet på toppen med og presset sakte ned "tingen" og så startet utprøvingen. 

Jeg er faktisk fornøyd. Bra kaffe ble det og thermosen min blir endelig brukt i heimen.  :) Takk igjen og jippi! 

Dumt spørsmål, men har du kaffefilteret oppi kolben slik de gjør med spesialfilteret i videoen, eller heller du kaffen gjennom kaffefilteret i det du heller den i koppen?

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å helle kaffen gjennom et kaffefilter før man har den i koppen, da filtreres fettet bort :) Vanlig kaffefilter kan brukes.

Samme problemet gjelder også annen kaffe som ikke traktes med filter forresten, altså kaffe fra automater, kokekaffe, presskannekaffe, instakaffe osv osv. Er vel anbefalt maks 1-2 kopper av sånn kaffe daglig med mindre man heller den gjennom et filter.

Anonymkode: 1af6d...aed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De presskanne"filtrene" filtrerer ikke kaffen, de gjør bare rengjøringen lettere....  Du heller både kaffe og vann oppi det, og så presser stemplet kaffegruten ned i bunnen. Skulle kaffen blitt filtrert på noen måte så måtte jo filteret sittet på stemplet....  😉  Bortkasta penger spør du meg, så vanskelig er det ikke å få ut kaffegruten 😁

Anonymkode: a4819...e4d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Eun skrev:

Dumt spørsmål, men har du kaffefilteret oppi kolben slik de gjør med spesialfilteret i videoen,
eller heller du kaffen gjennom kaffefilteret i det du heller den i koppen?

Altså...jeg setter et stort, vanlig filter i en sånn vanlig filterholder (filteret har jeg skylt i varmt vann først mens det står i filterholderen, for å få bort evt. bismak av papiret) over en beholder som denne passer til og alt renner igjennom. Jeg heller det litt etter litt over i en thermos for å holde på varmen. Det går jo litt langsomt, men jeg ser det som en liten happening å skulle "brygge" kaffe på denne måten. Det tar litt tid, men jeg har ikke noen hast, så jeg fortsetter med dette. :nigo: Noen kopper senere i dag: den smaker fremdeles godt og holder seg varm på min thermos. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De presskanne "filtrene" filtrerer ikke kaffen, de gjør bare rengjøringen lettere....  Du heller både kaffe og vann oppi det, og så presser stemplet kaffegruten ned i bunnen. Skulle kaffen blitt filtrert på noen måte så måtte jo filteret sittet på stemplet....  Bortkasta penger spør du meg, så vanskelig er det ikke å få ut kaffegruten Anonymkode: a4819...e4d

Hmm....ikke helt sikkert at jeg forstår hva du mener her, men jeg ser helt klart at det blir liggende mye grums i filteret, så jeg vil si det motsatte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2020 den 18.52, Hoppetaujenta skrev:

Hmm....ikke helt sikkert at jeg forstår hva du mener her, men jeg ser helt klart at det blir liggende mye grums i filteret, så jeg vil si det motsatte. 

Men det grumset vil jo uansett ligge i bunnen av presskannen når du har trykket ned stempelet....  

Anonymkode: a4819...e4d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...