Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan handtere det? Når du jobber tett med en leder og du er tydelig bedre enn h*n på selve jobben? 

Anonymkode: 609ef...5e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lite å gjøre med det. 

Anonymkode: 7e2b5...842

AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb.

Anonymkode: 05c0b...86b

AnonymBruker
Skrevet

Frustrering... 

Anonymkode: e8af9...629

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sier at lederen skal være bedre på selve jobben? Avhenger av stilling, men en god selger er Ikke nødvendigvis den beste salgssjefen. Det er to ulike roller. En leder skal ha andre egenskaper

Anonymkode: aee0a...a3a

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye egentlig. 

Helt vanlig at ledere ansette folk som er dyktigere enn seg selv på enkelte områder. 

Videre at du er dyktigere på de tingene dere gjør felles betyr ikke nødvendigvis at du gjør hele jobben til leder bedre. Husk at denne personen har sikkert en god del andre oppgaver som du ikke har innsyn i. 

Anonymkode: dc551...140

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at hvis din leder har ansatt folk som er flinkere enn ham/henne i de tekniske/faglige oppgavene, har han/hun gjort en strålende lederjobb.

Anonymkode: 4eed6...2b9

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dyktigere i min jobb en sjefen min. Derfor han ansatte meg.

Også har han litt andre egenskaper som dekker opp for hvorfor han har aktuell tittel (håper jeg for teamets del;))

Anonymkode: b8db1...168

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ingenting å håndtere. Lederen er leder, du er ansatt. Gjør jobben du er satt til å gjøre, og gjør den så godt du kan. Det er det du skal håndere på jobb :) 

Anonymkode: 9face...1a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan handtere det? Når du jobber tett med en leder og du er tydelig bedre enn h*n på selve jobben? 

:klo:

Men du og din leder har jo helt åpenbart ikke samme jobb. Hen er leder. Du er det ikke. Mener du at du selv synes du er flinkere på å lede enn din sjef, selv om jobben din ikke er å lede? 

At du er bedre på rutinearbeid tilknyttet din stilling enn sjefen er å forvente. Det er jo din jobb, ikke sjefens..

Anonymkode: dd96d...ea1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min leder kan ingen av mine arbeidsoppgaver. Litt uvant for min del da jeg er vant at leder stort sett har jobbet på gulvet ved samme avdeling før lederjobben. Eneste frustrerende med det er at det nytter ikke å komme med problemstillinger da hun ikke forstår sammenhengen 🤣 

Anonymkode: 8ca93...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da har leder gjort en god jobb. 

Anonymkode: 9ad14...186

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Men du og din leder har jo helt åpenbart ikke samme jobb. Hen er leder. Du er det ikke. Mener du at du selv synes du er flinkere på å lede enn din sjef, selv om jobben din ikke er å lede? 

At du er bedre på rutinearbeid tilknyttet din stilling enn sjefen er å forvente. Det er jo din jobb, ikke sjefens..

Anonymkode: dd96d...ea1

Det er nok ikke så banalt at man har forskjellige roller. Selv om leder ikke trenger å ha medarbeideres kunnskap til fingerspissene, så kreves det ofte meget god innsikt i de ansattes arbeidsoppgaver for å lede og prioritere godt. og det er overraskende mange ledere som ikke har det. Da blir det heller ikke en god og effektiv arbeidsplass. For å lede og fordele oppgavene kreves god innsikt, og det samme må til ved opplæring av nye arbeidere. Mange arbeidsplasser har ikke overlapp mellom tidligere og nye ansatte, så det faller på leder å lære opp da også. 

Anonymkode: afe9f...0ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så banalt at man har forskjellige roller. Selv om leder ikke trenger å ha medarbeideres kunnskap til fingerspissene, så kreves det ofte meget god innsikt i de ansattes arbeidsoppgaver for å lede og prioritere godt. og det er overraskende mange ledere som ikke har det. Da blir det heller ikke en god og effektiv arbeidsplass. For å lede og fordele oppgavene kreves god innsikt, og det samme må til ved opplæring av nye arbeidere. Mange arbeidsplasser har ikke overlapp mellom tidligere og nye ansatte, så det faller på leder å lære opp da også. 

Vår leder kan ikke våre oppgaver i fingerspissen, men det er heller ikke jobben hans. Han har kostnadsansvar, personalansvar og ansvar for planlegging av den daglige driften. Lovverk, standarder og sertifiseringer er også leder sitt ansvar. Ja, og så kommer vel lønn og alle innkjøp i tillegg. Sikkert flere ting jeg også har glemt. 

Lederen vår kan ikke jobben vi gjør 100 %, men det er heller ikke leder sin jobb. Han gjør uansett en kjempe jobb som leder, så er egentlig ganske uenig i det du sier. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som sier at en leder skal være bedre enn deg?

I svært mange yrker er lederne ikke de dyktigste faglig ifht enkelte ansatte. Hvordan tror du de skal ha tid og kapasitet til det? Prøv deg som leder selv en periode, så får du kjent det litt på kroppen selv. Du må kunne mye om mangt, men får ikke spisset kompentansen på så mye annet (enn ledelse). Tror ikke folk har begreper på hvor komplekst det er å være leder 🙄🤯

Anonymkode: 47ca3...e72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår leder kan ikke våre oppgaver i fingerspissen, men det er heller ikke jobben hans. Han har kostnadsansvar, personalansvar og ansvar for planlegging av den daglige driften. Lovverk, standarder og sertifiseringer er også leder sitt ansvar. Ja, og så kommer vel lønn og alle innkjøp i tillegg. Sikkert flere ting jeg også har glemt. 

Lederen vår kan ikke jobben vi gjør 100 %, men det er heller ikke leder sin jobb. Han gjør uansett en kjempe jobb som leder, så er egentlig ganske uenig i det du sier. 

Nei, men da har han vel god nok innsikt i hva dere gjør vil jeg tro, om dere er fornøyde. Det var jo nettopp poenget mitt, leder trenger ikke å ha det inn i fingerspissene, men bør likevel ha meget god innsikt for å lede, prioritere og fordele oppgaver. Har man ikke den innsikten blir det jo vanskelig å fordele oppgaver, siden man ikke kan nok om hvem som har nok dybdekompetanse på de forskjellige områdene innad i bedriften/avdelingen. 

Det er heller ikke bare ledere som planlegger drift. Selv om jeg ikke er leder selv, må jeg ofte planlegge de daglige oppgavene frem i tid, og jeg må ha god kunnskap innen avtaler, lover og standarder selv. Innkjøp gjør jeg også selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som sier at en leder skal være bedre enn deg?

I svært mange yrker er lederne ikke de dyktigste faglig ifht enkelte ansatte. Hvordan tror du de skal ha tid og kapasitet til det? Prøv deg som leder selv en periode, så får du kjent det litt på kroppen selv. Du må kunne mye om mangt, men får ikke spisset kompentansen på så mye annet (enn ledelse). Tror ikke folk har begreper på hvor komplekst det er å være leder 🙄🤯

Anonymkode: 47ca3...e72

Det er ikke bare ledere som må kunne mye om mangt. I mitt yrke kreves det dybdekompetanse på veldig mange felt og i tillegg god kunnskap om svært mange områder. 

At man som leder har litt mer press i forbindelse med ekstra kompleksitet som ligger i det å følge opp ansatte, ha personalansvar, står for intervjuer, ansettelser o.l. sier seg selv, men det er altså det man har ekstra betalt for. Som leder får man ofte betydelig bedre betalt, og da får man ta det ansvaret eller finne seg en annen jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da har han vel god nok innsikt i hva dere gjør vil jeg tro, om dere er fornøyde. Det var jo nettopp poenget mitt, leder trenger ikke å ha det inn i fingerspissene, men bør likevel ha meget god innsikt for å lede, prioritere og fordele oppgaver. Har man ikke den innsikten blir det jo vanskelig å fordele oppgaver, siden man ikke kan nok om hvem som har nok dybdekompetanse på de forskjellige områdene innad i bedriften/avdelingen. 

Det er heller ikke bare ledere som planlegger drift. Selv om jeg ikke er leder selv, må jeg ofte planlegge de daglige oppgavene frem i tid, og jeg må ha god kunnskap innen avtaler, lover og standarder selv. Innkjøp gjør jeg også selv. 

Med den daglige driften mener jeg ikke at leder planlegger hver enkelt oppgave til alle ansatte i detaljer. Her tenker jeg mer på at det legges en plan som korrilerer mellom alle ansatte slik ting går på skinner. Jeg kan f.eks få beskjed om at jeg skal ha noe klart til en bestemt dato, da må jeg planlegge innenfor disse rammene. Leder sørger for at alt går i boks mellom samtlige ansatte til den bestemte datoen. 

Videre, vi må også ha kunnskap om lover og standarder. Men det er ikke vi som melder ting inn i Altinn, besvarer spørsmål fra fylkesmannen, tar imot tilsynsmyndigheter osv. Leder har også et juridisk ansvar, noe som innebærer at han personlig kan bli straffet dersom ikke lover og regler følges av oss ansatte. 

Videre, de fleste hos oss må også gjøre mindre innkjøp selv, vi i vårt firma har en kostnadsramme på 10.000. Men alle de tyngre investeringene er det leder som gjør, og dette må naturligvis kostnadsanalyseres osv. Litt forskjell på å invistere en fabrikk til 200 mill og kjøpe labutstyr til 8.000 kr. 

Får litt inntrykk av at folk er veldig naive med tanke på hva det faktisk innebærer å være leder. Selvfølgelig er det stor forskjell mellom bedrifter og mellom ulike ledere. Jeg jobber svært tett opp mot ledere min siden jeg kommer med mye faglig rådgiving, som er mye av beslutningsgrunnlaget. Og til tross for jeg er dyktigere enn leder på mitt felt, så vet jeg at jobben hans er mye mer krevende enn min og ikke sammenlignbart i det hele tatt.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at lederen skal være bedre på selve jobben? Avhenger av stilling, men en god selger er Ikke nødvendigvis den beste salgssjefen. Det er to ulike roller. En leder skal ha andre egenskaper

Anonymkode: aee0a...a3a

Dette! 

En leder skal være god på å delegere oppgaver, finne rette folk til rett arbeid og ha oversikt osv. En leder trenger ikke å være spesialist innenfor hvert yrke i bedriften! 

Anonymkode: ee884...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode ledere omgir seg med folk som er bedre enn dem på fagspørsmål. Men lederskap er også et fag, dersom en leder har en som bedre leder enn han i sin stab, kvitter han seg med de raskt. Dette er f.eks vanlig innen politikken, hvor partilederens underordnede er bedre han på sakspolitikk og kommunikasjon, men dersom de utforder han på ledervervet blir de vist døren umiddelbart. Med mindre han går for "hold-din-venn-nær-men-din-fiende-nærmere"-strategi da.

Anonymkode: 66673...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...