Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vurderer å forbedre karakteren min i hovedmål. På vgs fikk jeg akkurat ikke 6, både på eksamen og i standpunkt. Jeg har altså to 5ere på vitnemålet som jeg vet er veldig sterke, men jeg fikk aldri helt til "det lille ekstra".

Jeg lurer derfor på om det er noen her som har noen tips til hvordan å gå fra 5 til 6 i norsk skriftlig? Det var alltid litt forskjellig småplukk som gjorde at jeg "kun" fikk 5+, uten at det egentlig var noe helt konkret.

Takker for tips!

Anonymkode: 1c3ab...371

AnonymBruker
Skrevet

det er veldig vanskelig å si siden du allerede har 5 i snitt. norsk er så subjektivt så det kommer mest sannsynlig an på sensor somretter om du skal ha 5 eller 6... selv om det ikke burde være slik. 

Anonymkode: cbf02...a9c

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 18.29):

det er veldig vanskelig å si siden du allerede har 5 i snitt. norsk er så subjektivt så det kommer mest sannsynlig an på sensor somretter om du skal ha 5 eller 6... selv om det ikke burde være slik. 

Anonymkode: cbf02...a9c

Dette. Å få 6 i norsk skriftlig er ekstremt vanskelig.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊 

Dessverre har jeg også erfart at det handler en del om flaks. Jeg leste tekstene til noen av medelevene mine som fikk 6, og den vesentlige forskjellen på tekstene våre var at de hadde dratt fram et poeng som læreren var "ekstra enig i". Synd om det faktisk er utbredt at det er slik.

14 minutter siden, Uatskillelig said:

Dette. Å få 6 i norsk skriftlig er ekstremt vanskelig. Selv fikk jeg 5 både i hovedmål og sidemål skriftlig, og 6 på muntlig eksamen i norsk.  

Har fått de samme karakterene som deg, så vet jo at det faglige i utgangspunktet er godt på plass. Siden jeg kom opp i sidemål også, har jeg unødvendig mange 5ere som trekker ned snittet mitt. Hele vitnemålet mitt er fult av norsk karakterer 😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 18.52):

Takk for svar 😊 

Dessverre har jeg også erfart at det handler en del om flaks. Jeg leste tekstene til noen av medelevene mine som fikk 6, og den vesentlige forskjellen på tekstene våre var at de hadde dratt fram et poeng som læreren var "ekstra enig i". Synd om det faktisk er utbredt at det er slik.

Har fått de samme karakterene som deg, så vet jo at det faglige i utgangspunktet er godt på plass. Siden jeg kom opp i sidemål også, har jeg unødvendig mange 5ere som trekker ned snittet mitt. Hele vitnemålet mitt er fult av norsk karakterer 😅

Huff! Ja, du har 6 karakterer i norsk da?

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte det kunststykket å få 6 på eksamen i norsk skriftlig  i 2019. Jeg mener også at det handler mye om flaks. Jeg skrev mye ''rett fra levra'', som sensorene trolig var veldig enig i.  

Anonymkode: 59161...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Uatskillelig said:

Huff! Ja, du har 6 karakterer i norsk da? Jeg kom ikke opp i sidemål og har dermed 5 karakterer. 

Ups, ikke helt det samme som deg. Kom ikke opp i muntlig, men hadde 6 i standpunkt i norsk muntlig - så totalt fem karakterer 🙊

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klarte det kunststykket å få 6 på eksamen i norsk skriftlig  i 2019. Jeg mener også at det handler mye om flaks. Jeg skrev mye ''rett fra levra'', som sensorene trolig var veldig enig i.  

Anonymkode: 59161...01a

Gratulerer! 😊 Hvilken type oppgave skrev du? Vi ble alltid frarådet å skrive kreativ tekst. Læreren sa rett ut at det særlig handler om flaks når det gjelder denne type tekst. Det er vel for så vidt forståelig.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...