Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er så mange av dem som sliter med dårlig selvtilitt. På jobben, venneflokken, familie medlemmer...+++... De er liksom spredt rundt litt overalt.

Det som er problemet mitt er hvordan disse menneskene oppfører seg. Jeg blir sliten av å oppholde meg rundt dem. Føler jeg hele tiden må gå på tær og finpusse vært ord. 

Å være flink på jobben, det kan gi meg konsekvenser av slike folk. De vil føle seg dårlig fordi jeg er flink. Derfor vil de "ødelegge" for meg på en eller annen måte.

Samme i familie treff eller venneflokk... Alltid 'noen som må lage dårlig stemning.

Misunnelse er forbokstav til dårlig selvtilitt og er en utrolig ubehagelig og giftig ting å være tilstedet med.

Jeg syns det er så mange av dem i ulike grader og jeg er lei. Liker best å være alene eller sammen med kjæresten min som ikke sliter med dette.

Vi unner alle rundt oss det beste og er trygg på oss selv nokk til å ikke bli misunnelig på andre. Vi blir glad for andres vegne.

Jeg kjenner at selvtilitten kan gå noen hakk ned faktisk, hvis jeg er med andre som sliter med selvtilitten. For de ønsker å dra meg ned til samme nivå som dem. Da blir jeg redd, for jeg vil ikke bli som dem. 

Jeg mener kansje selvfølelsen, ikke selvtilitten. Der er jo forkjell på de.

Sliten er jeg av slike mennesker. Kan kjenne på en dårlig følelse en stund etter å ha vært ilag med slike folk en stund. 

Lurer derfor på om noen har tenkt det samme som meg? 

Er det dumt å være flink, skal jeg være mindre flink for å støtte andre? Må jeg la vær å fortelle at jeg hadde en fin ferie for å gi andre en god følelse? Må jeg skjule at jeg trener bra eller spiser sundt?

Er det virkelig sånn man må være rundt slike folk?

Anonymkode: 14090...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner litt hva du mener. Har ofte opplevd at jeg ikke tør å dele gode nyheter med venninner fordi de alltid pleier å dra ned på det jeg sier og dermed ødelegge opplevelsen for meg. Om jeg for eksempel har fått skryt av foreleseren min på en oppgave jeg skrev kan de svare med «jeg leste oppgaven din og den var bra, men litt merkelig at foreleseren likte den så godt, for best var den nok i alle fall ikke..» eller om jeg landet et intervju hos en bedrift jeg virkelig vil jobbe for «du har vel ikke nok erfaring for en slik jobb eller?». Og sånne folk er utrolig slitsomme å ha med å gjøre, de som aldri unner noen noe godt. Jeg skjønner meg ikke på de, jeg er en person som alltid blir utrolig glad på mine venners vegne og er aldri annet enn stolt og oppmuntrende når de kommer med slike nyheter som meg. Vet man egentlig burde kutte ut slike venner fra livene sine, men litt vanskelig når «alle» er sånn. Synes det er vanskelig å finne ordentlige mennesker som faktisk støtter en og vil ens beste. 

Anonymkode: e115e...630

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner litt hva du mener. Har ofte opplevd at jeg ikke tør å dele gode nyheter med venninner fordi de alltid pleier å dra ned på det jeg sier og dermed ødelegge opplevelsen for meg. Om jeg for eksempel har fått skryt av foreleseren min på en oppgave jeg skrev kan de svare med «jeg leste oppgaven din og den var bra, men litt merkelig at foreleseren likte den så godt, for best var den nok i alle fall ikke..» eller om jeg landet et intervju hos en bedrift jeg virkelig vil jobbe for «du har vel ikke nok erfaring for en slik jobb eller?». Og sånne folk er utrolig slitsomme å ha med å gjøre, de som aldri unner noen noe godt. Jeg skjønner meg ikke på de, jeg er en person som alltid blir utrolig glad på mine venners vegne og er aldri annet enn stolt og oppmuntrende når de kommer med slike nyheter som meg. Vet man egentlig burde kutte ut slike venner fra livene sine, men litt vanskelig når «alle» er sånn. Synes det er vanskelig å finne ordentlige mennesker som faktisk støtter en og vil ens beste. 

Det er så dumt at det skal være sånn. Tragisk. Klarer du å la vær å bli såret? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sliten av de med altfor mye selvtillit. De som skal høres og ha oppmerksomhet hele tiden. Holder meg alene jeg.

Anonymkode: 075ec...eda

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du heller bør prøve å være rundt folk som er mer som deg, kunne jo vært en ide

Anonymkode: ca042...193

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir sliten av de med altfor mye selvtillit. De som skal høres og ha oppmerksomhet hele tiden. Holder meg alene jeg.

Anonymkode: 075ec...eda

Slike folk som oppfattes som en person med 'for mye selvtilitt,- ER faktisk personer med dårlig selvtilitt.

Det er en av teknikkene de gjør for å skjule den lave selvfølelsen.  Helt forferdelig.

Folk som har høy score på god selvfølelse kjenner ikke trangen til å bevise noe, de er trygg på den de er.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du heller bør prøve å være rundt folk som er mer som deg, kunne jo vært en ide

Anonymkode: ca042...193

Ja, men leser du ikke det jeg skrev. De er overalt.

Hele venneflokken samles feks. Venner og bekjente. Alltid noen der.

Hele familien samles. Alltid noen der.

På arbeidsplassen med mange kollega. Alltid noen der.

Har noen få gode venner, de har en liten bit av dette også, men liten nokk til at jeg ser på de som gode venner. Men likevel. Skulle ønske de ikke hadde den lille biten heller.

Det er vanskelig å finne noen som ikke sliter med dette i det hele tatt... Sånn som meg og min kjæreste.

Jeg kan stå i skauen med ett telt som hjem og slitte klær og forsatt unne alle andre godt... 

Å prøve å unngå dem gjør jeg, men det er ikke alltid mulig å få til. 

AnonymBruker
Skrevet

er ikke alle med dårlig selvtilitt som er slik. Jeg unner også alle godt, men har dårlig selvtilitt pga traume i oppveksten. Jobber daglig med dette, forstår at du mener godt. istedenfor å se på det som angrep når enkelte prater hverandre ned, så kan du heller prøve å fokusere på det positive. Utfordre tankegangen dems, da flytter du fokuset fra det negative.

Anonymkode: 2acf9...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du TS trenger en solid dose empati og livserfaring. Feks at du erfarer hvordan du selv opplever å miste troa på deg selv eller på noen du er glad i. Husk at alle mennesker har like mye verd. 

Anonymkode: f3c49...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange med dårlig selvtillit, ingen av dem prøver å jekke ned andre eller viser misunnelse. Jeg var selv flink i studietiden og flink i jobben, har bare opplevd positive kommentarer om det. Familie og venner er også bare støttende. Trist at du er blant så negative folk, Ts.

Anonymkode: 59906...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du blander lav selvtillit med andre problemer. Man drar ikke ned andre fordi man har dårlig selvtillig. Tvert imot tenker man at andre mennesker fortjener det bedre enn en selv som ikke duger til noe. Om noen rakker ned på deg er det andre psykiske lidelser involvert. 

Anonymkode: 60007...2ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke misunnelse (som jeg føler er det du beskriver), henger sammen med dårlig selvtillit.  Noen klarer bare ikke unne andre godt (jeg vet ikke hvorfor, tror det er ganske komplekst). Jeg orker ikke sånne folk, og holder meg unna/faser de ut. Men venner med dårlig selvtillit derimot prøver jeg å støtte og bygge opp.  

Anonymkode: 0ae54...6d0

Skrevet

Har du noen gang tenkt på at du setter merkelapper på andre mennesker på grunnlag av din egen tolkning av det de sier? Det er ikke alltid det er sammenheng mellom det du hører, og det den andre personen ønsker å formidle.

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er så dumt at det skal være sånn. Tragisk. Klarer du å la vær å bli såret? 

Nei, jeg blir veldig ofte såret. Ikke gøy å komme med gode nyheter til venner også bare få dritt for det. Et annet eksempel enn jeg nevnte er en gang jeg sendte en snap til min "beste" venninne med et antrekk jeg nettopp hadde kjøpt og syntes var kjempe fint, fikk svar tilbake at jeg så "litt horete ut og burde skifte topp"... Blir så klart veldig såret av slikt, synes jo at toppen jeg hadde på meg var fin. Hun har ekstremt dårlig selvtillit og tar det ofte utover meg, vet hun hater sin egen kropp så om jeg en dag synes jeg ser fin ut så skal hun dra meg ned i gjørma med henne. Hun er veldig overvektig og om jeg for eksempel sender bilde av en sunn middag jeg har laget selv kan jeg få kommentarer om at "ikke rart du veier 20kg, du spiser jo ikke ordentlig mat engang", selv om hun vet at jeg har slitt med spiseforstyrrelser som tenåring.. Liksom alt skal hakkes ned på, er utrolig slitsomt, men jeg har dessverre ikke andre venner så føler jeg må tåle det for å ikke være helt ensom.

• Liker 1
Gjest AnnaW
Skrevet

Selv sliter jeg med lav selvtillit, men har ikke jekket ned på andre av den grunn, har jo ikke nok selvtillit til å gjøre det:p

Jeg syns det er ofte slitsomt med folk med god selvtillit som alltid skal være i sentrum. Som "se på meg" og "hør på alt det fantastiske jeg får til"... hadde noen sånne på jobb og de ble dårlig likt av resten av stabben (de ble dårlig likt pga smisket med sjefen også), selv holder jeg lav profil rundt sånne...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg blir veldig ofte såret. Ikke gøy å komme med gode nyheter til venner også bare få dritt for det. Et annet eksempel enn jeg nevnte er en gang jeg sendte en snap til min "beste" venninne med et antrekk jeg nettopp hadde kjøpt og syntes var kjempe fint, fikk svar tilbake at jeg så "litt horete ut og burde skifte topp"... Blir så klart veldig såret av slikt, synes jo at toppen jeg hadde på meg var fin. Hun har ekstremt dårlig selvtillit og tar det ofte utover meg, vet hun hater sin egen kropp så om jeg en dag synes jeg ser fin ut så skal hun dra meg ned i gjørma med henne. Hun er veldig overvektig og om jeg for eksempel sender bilde av en sunn middag jeg har laget selv kan jeg få kommentarer om at "ikke rart du veier 20kg, du spiser jo ikke ordentlig mat engang", selv om hun vet at jeg har slitt med spiseforstyrrelser som tenåring.. Liksom alt skal hakkes ned på, er utrolig slitsomt, men jeg har dessverre ikke andre venner så føler jeg må tåle det for å ikke være helt ensom.

La meg gjette. Når du var liten og noen var frekk mot deg sa moren din noe ala "hun er bare misunnelig, ikke bry deg". Og nå tror du at dette gjelder for ALLE som er frekk mot deg

La meg gi deg et lite tips, noen mennesker liker å være frekke og liker å gjøre deg usikker. De liker følelsen av å ha psykisk makt over deg og at du reagerer negativt på det de sier. Disse har ikke lav selvtillit, tvert imot har de normal selvtillit. Noen mennesker liker følelsen de får når de er slemme og kjipe, det betyr ikke at de har psykiske problemer eller lav selvtillit. Det er bare slik noen mennesker fungerer. Så hver gang du er sårbar eller viser henne noe, så ødelegger hun det fordi da føler hun seg bra. 

Skal sies at dersom du konfronterer mennesker som disse, så trekker de raskt offerkortet og skylder på dårlig barndom, lav selvtillit eller annet som gjør dem til offer der du ikke kan irettesette dem. Dette er en del av manipuleringen og utnyttelsen av følelsene dine. De spiller på deg som en fiolin og vet nøyaktig hva de skal si for å slippe unna med å rakke ned på deg som de liker. 

Denne venninnen din vil alltid rakke ned på deg, og hun vil nok forsøke forhindre deg fra å få nye venner. Gjerne baksnakke deg og spre sladder. Fordi om du får gode venner, så vil du få bedre selvtillit og tørre sette ned foten og kutte henne ut. Da vil hun miste makten og underholdningen hun har i å misbruke deg. Dette vil hun gjøre alt for å unngå. 

Anonymkode: 60007...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Hadde også en venninne på videregående (hun gikk på en annen skole enn meg) som mente at eneste grunnen til at jeg fikk gode karakterer var fordi jeg hadde snille lærere, hun bytta skole til min det neste året, men fikk fortsatt like dårlig karakterer som hun alltid hadde fått selvom vi nå hadde samme lærere. Og enda en annen venninne jeg har klarer aldri å bli glad på mine vegne, får jeg en jobb er det bare " :) " å få tilbake, ikke noe "gratulerer! så bra!", noen ganger gidder hun ikke engang å skrive et smilefjes tilbake, leser bare meldingen min og lar være å svare helt til hun trenger hjelp fra meg til noe, da tikker meldingene inn. Og da hun fikk jobb ble det skryt og vi dro ut på middag for å feire...

Har til og med opplevd kjærester som er slik. Om kjæresten min på videregående fikk en 4 på en prøve kunne ikke jeg si at jeg fikk en 5 for da ble han bare irritert.. Men om jeg fikk en 4 og han fikk en 5 gne han det i ansiktet mitt og jeg gjorde så klart ikke noe annet enn å skryte av han og fortelle han hvor flink han er.

Nei, uff. Jeg er også lei av slike mennesker TS.... Føler ofte at jeg ikke kan fortelle noe bra om meg selv i fare for å bli tråkka ned på, hver gang jeg forteller noe jeg er stolt over så skal noen bare ødelegge alle følelsene mine rundt det. Om jeg lander drømmejobben så kommer det ikke til å føles noe godt for jeg vet at ingen i livet mitt kommer til å heie på meg og gratulere meg, de kommer til å få meg til å føle meg dritt for at jeg fikk meg jobb, som de alltid gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvirfor sender du bilder som helt klart er kroppsfokusert og matfokusert til noen du VET hater sin egen kropp? Du beskriver henne selv som veldig overvektig og med dårlig selvtillit.

Anonymkode: 22261...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvirfor sender du bilder som helt klart er kroppsfokusert og matfokusert til noen du VET hater sin egen kropp? Du beskriver henne selv som veldig overvektig og med dårlig selvtillit.

Anonymkode: 22261...440

Har ikke tenkt på det på den måten.. Å sende bilde av nye klær jeg har kjøpt eller maten jeg har brukt timer på å lage har bare vært sånn "jeg er glad for dette og vil dele det med min beste venninne". Men har ikke tenkt på at hun kanskje kan bli trigget av det... Det burde jeg egentlig ha tenkt over, men synes fortsatt svarene hun gir meg er utrolig frekke og det sårer tilbake..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da absolutt ikke noe likhetstegn mellom dårlig selvtillit og det å være misunnelig og ville dra andre ned. 

Anonymkode: 39c5e...fca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...