AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Hei. Jeg hadde hjemmeeksamen for noen dager siden på 6 timer. det var en skoleeksamen som ble til hjemmeeksamen på grunn av corona. Jeg brukte egentlig ikke noen kilder med tanke på hvor lite tid vi hadde på eksamen, da jeg skrev kun fra hodet. Karakteren er bestått/ ikke bestått. derfor brukte jeg ikke bøkene for å skrive så bra som mulig fordi jeg vet at innholdsmessig er oppgaven bra nok til å bestå. For sikkerhets skyld skrev jeg en kildeliste med de fagbøkene vi hadde lest i løpet av semesteret. fakultetet har også sagt at vi ikke må stresse veldig med hvordan vi henviser til kildene, men de sa at det er likevel krav om at vi skal hensvise til litteraturen der dette er brukt. Tror dere det holder med en kildeliste slik jeg har gjort? Anonymkode: 04f81...c16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Normatl skal det være referanser i teksten, har du ikke gjort det noe sted? Anonymkode: 696bc...f06 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Synes det høres litt merkelig ut å skulle henvise til litteratur i en skoleeksamen, selv om den gjennomføre hjemme. Å referere tar tross alt en del ekstra tid, i alle fall om man skal lage kildeliste i tillegg. På Uib trengte vi ikke henvise til kilder i det hele tatt, kun om vi brukte noe som ikke var på pensum. Det var som en vanlig skoleeksamen. Som du sier har man jo uansett ikke tid til å sitte å bla i bøker, og skriver fra "hodet". Anonymkode: fbda9...51a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 Å henvise til kilder betyr jo å bruke referanser i teksten. Hvis du ikke har gjort det, så er det godt mulig at denne eksamen ikke har gått så bra. Anonymkode: 8e7a1...bb4 3
Rowan Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Det kommer kanskje litt an på studie, men det pleier vel ikke å være behov for referanser på skoleeksam. Da vil jeg tro det samme gjelder for skoleeksamen hjemmefra. Det er dog litt merkelig å ha kildeliste, men ingen referanser i teksten, som det høres ut som du har gjort. Jeg tror ikke du stryker, men det blir nok ikke den beste karakteren.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Hadde nettopp hjemmeeksamen istedenfor skoleeksamen selv. Jeg spurte faglærer om litteratur og referanser, og fikk til svar at vi skulle ikke ha rene sitater og henvisninger i og med at det egentlig er skoleeksamen. Anonymkode: 97c07...530
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Ts: Jeg hadde kildeliste for å vise at ideene mine ikke kom fra rene lufta, men er forankret i fagbøkene... Anonymkode: 04f81...c16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 15 minutter siden, Rowan said: Det kommer kanskje litt an på studie, men det pleier vel ikke å være behov for referanser på skoleeksam. Da vil jeg tro det samme gjelder for skoleeksamen hjemmefra. Det er dog litt merkelig å ha kildeliste, men ingen referanser i teksten, som det høres ut som du har gjort. Jeg tror ikke du stryker, men det blir nok ikke den beste karakteren. Det er baset bestått/ ikke bestått karakter så vil bare ha bestått. Tok med kildeliste for å oppfylle kravet om å "henvise til kilder" selv om jeg egentlig ikke brukte noen kilder. De kan jo ikke vite om jeg har brukt kilder eller ikke... Anonymkode: 04f81...c16 1
Gjest Ingaborga Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Vi (i mine fag) har ikke trengt å referere til kilder såfremt vi ikke har hentet noe direkte derifra (må henvise til kilde dersom vi henter direkte sitat altså, så vi ikke får plagiat, eller dersom vi kommer med påstander direkte knyttet til eksterne kilder). Vi har heller ikke trengt å gi kildehenvisninger til ting fra pensumboka, forelesninger, eller noe som er lagt ut på blackboard under emnet. Dette har vi avklart med faglærer i spørretime før eksamen da, så kan hende det varierer.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 Vi hadde en skole eksamen på 4 timer som var omgjort til hjemme eksamen. Det var ikke krav til kildehenvisning i det hele tatt. NTNU. Anonymkode: 4a27c...287 2
Rowan Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er baset bestått/ ikke bestått karakter så vil bare ha bestått. Tok med kildeliste for å oppfylle kravet om å "henvise til kilder" selv om jeg egentlig ikke brukte noen kilder. De kan jo ikke vite om jeg har brukt kilder eller ikke... Anonymkode: 04f81...c16 Beklager, det glossa jeg over. 😅 Det er jo null vits å ha med kildeliste når du ikke referer til den i teksten. Den og referansene er jo der for å vise at du har brukt kilder. Og hvis det var krav om å vise til kilder er jeg nok redd det ikke går så bra. Det er ikke henvisning med bare en kildeliste, så vidt jeg vet. Men håper på det beste for deg! 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 ts Dette skrev fakultete: "Dear all, Please note that while we expect you to cite the sources you use on your exam, we do not expect any more detailed references than what you would have been able to list on an ordinary school exam. E.g. title of book/article/statute, author (where applicable) and page number/section will suffice. Please be aware that time passes quickly and if you spend too much of it searching through sources you will ultimately risk being short on time. Remember that the exam is a test of the knowledge you have gained throughout the course, not a test of who can produce the most extensive list of sources." Jeg har som sagt forstått det at vi ikke skulle stresse med hvordan vi henviste, men at dette likevel skulle gjøres der vi brukte kilder. Men så ble jeg veldig stresset for å ikke ha med noen kilder i det hele tatt så derfor lagte jeg bare en kildeliste bestående av fagbøkene vi har brukt... nå føler jeg kanskje dette var dumt fordi de klarer jo ikke å se hvor jeg har brukt de ulike bøkene i teksten... Anonymkode: 04f81...c16
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 Tror du burde hatt med kilder i teksten, men uten å utdype det. F. Eks «Løver er ribeye som spiser zebraer» (Bok om Løver) Anonymkode: d5bb2...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 «Rovdyr» ikke ribeye Anonymkode: d5bb2...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #15 Skrevet 25. mai 2020 Helt naturlig å sitere kilder i tekst på en skoleeksamen. Men ingen kildeliste til slutt. f.eks i følge xxx xxxx er teorien om xxx xxxx noe som kan ses i sammenheng med xxx xxx. Anonymkode: b7e2a...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 Vi trengte ikke ha med kilder i det faget jeg tok eksamen i som egentlig skulle ha vært skoleeksamen. Vi fikk beskjed om det på forhånd. Måtte selvsagt ikke ha direkte sitat fra noe sted da. Anonymkode: d6057...c4a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 Slik jeg forstår skulle du hatt løpende referering - og vanlig litteraturliste. Dog ikke «henge seg opp» i dette. Men vil tro du likevel består om oppgaven er OK Anonymkode: ff0be...594 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #18 Skrevet 25. mai 2020 Ut fra det skolen har skrevet burde du hatt referanser i teksten, men i mindre siteringsformat enn til vanlig. Anonymkode: 696bc...f06 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #19 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ut fra det skolen har skrevet burde du hatt referanser i teksten, men i mindre siteringsformat enn til vanlig. Anonymkode: 696bc...f06 Det forstod jeg, men siterte liksom aldri fra noen plass, kun fra hodet 😅 Anonymkode: afa2b...193
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #20 Skrevet 25. mai 2020 Men du har jo hentet ideene dine fra ett sted? Man skal jo referere da også - ikke kun ved direkte sitat. Anonymkode: ff0be...594 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå