Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker du på noen måte om du spiser for lite fett? I så fall på hvilken måte? Hva er nok for deg? Hvilke fettkilder bruker du? 

Anonymkode: ddf5d...a7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg har en alvorlig tarmsykdom som gjør at jeg ikke kan spise normalt, så det er kanskje ikke det samme for de som er friske. Jeg merker "stikking" og ubehag i kroppen. Mer irritabel og lettere stressa, mer uro. Hva som er nok er vanskelig å si, det er ikke mye som skal til, men grunnet sykdommen min kan det være perioder der jeg sliter med å få i meg minimum. Om jeg spiser et måltid om dagen med fett i seg, så er det nok for dekke minimumet. 

Anonymkode: abc6c...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sulten, får lite energi og klarer ikke å trene.

Jeg må spise minst like mange gram fett som jeg spiser protein.

Hvis jeg spiser plantefett, så får jeg vondt i ledd og muskler. Plantefett har generelt for høyt innhold av omega-6 i forhold til omega-3 og er pro-inflammatorisk. Jeg spiser bare animalsk fett som meierismør, talg, ister, baconfett.

Anonymkode: 2b564...6fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Blir veldig fort sulten og får ekstra tørr hud, hvertfall. Nå er det mange år siden jeg spiste lite fett, så jeg husker ikke helt. Jeg velger nå å kutte ned på karbene og erstatte de med fett. Føler kroppen generelt fungerer bedre.

Gode, rene kilder er meierismør, ekstra virgin kokosfett, MCT-olje og generelt naturlig fett fra animalske kilder. Jeg bruker også en del fløte i matlagingen. Som AB over skriver; plantefett, som feks solsikkeolje, har høye nivåer av omega-6, noe som er svært ugunstig for kroppen.

Anonymkode: c1596...7e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir sulten, får lite energi og klarer ikke å trene.

Jeg må spise minst like mange gram fett som jeg spiser protein.

Hvis jeg spiser plantefett, så får jeg vondt i ledd og muskler. Plantefett har generelt for høyt innhold av omega-6 i forhold til omega-3 og er pro-inflammatorisk. Jeg spiser bare animalsk fett som meierismør, talg, ister, baconfett.

Anonymkode: 2b564...6fc

Mener du planteoljer? Plantefett er en veldig stor gruppe varer. Plantefett fra nøtter, frø osv er sunt og fint å spise. Det er vanskelig å spise helseskadelig mye fett når du spiser plantebasert. Som regel blir balansen mellom karb, fett og protein ganske bra. Jeg fikk mye mindre vitaminmangler og trøtthetsproblemer etter jeg skiftet til planter. Selv om jeg sliter med å spise nok grunnet alvorlig tarmsykdom (er nevrologisk, så kan ikke kureres med kosthold, men skal snart få medisiner. Det er altså ikke snakk om IBS eller den slags. Dette går på nervesignaler til magen, ikke inflammasjon eller sensitiv mage). 

Planteoljer kan være diverse. Selv tåler jeg olivenolje dårlig og holder meg helst til "rene" ingridienser, ikke planteoljer og smør. Unntaket er kokosfett som er lett fordøyelig og fungerer for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Jeg blir raskere sulten igjen, stadig sug etter noe, lett å ty til chips og lignende.

Hud blir merkbart tørrere og blassere. 

Jeg får mindre energi på trening. 

Fordøyelsen blir dårligere (men det er nok fordi man spiser flere usunne karbohydrater).

Anonymkode: 9b81e...eea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig lite fett og merker ingen problemer, bortsett fra at jeg blir slank og fin:)

Anonymkode: 475bc...c71

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du planteoljer? Plantefett er en veldig stor gruppe varer. Plantefett fra nøtter, frø osv er sunt og fint å spise. Det er vanskelig å spise helseskadelig mye fett når du spiser plantebasert. Som regel blir balansen mellom karb, fett og protein ganske bra. Jeg fikk mye mindre vitaminmangler og trøtthetsproblemer etter jeg skiftet til planter. Selv om jeg sliter med å spise nok grunnet alvorlig tarmsykdom (er nevrologisk, så kan ikke kureres med kosthold, men skal snart få medisiner. Det er altså ikke snakk om IBS eller den slags. Dette går på nervesignaler til magen, ikke inflammasjon eller sensitiv mage). 

Planteoljer kan være diverse. Selv tåler jeg olivenolje dårlig og holder meg helst til "rene" ingridienser, ikke planteoljer og smør. Unntaket er kokosfett som er lett fordøyelig og fungerer for meg. 

Plantefett er ikke sunt å spise i store mengder. Bare tenk på hvor lite plantefett de spiste i Norge for bare 100 år siden. Det var tilnærmet ingenting. De spiste nesten bare animalskt fett, og nesten bare gressfôret, som gir mer bedre omega-6 til omega-3 forhold enn fra dyr som har fått kraftfôr.

Mandler har 2000 ganger mer omega-6 enn omega-3, peanøtt er over 5000:1 for eksempel. Så jo, det er lett å spise helseskadelig mye usunt fett når man spiser plantebasert. Ola Nordmann får i seg altfor mye omega-6, som er betennelsesfremmende og altså usunt i de mengdene Ola Nordmann spiser.

Balansen mellom karbohydrater, fett og protein blir aldeles ikke som regel bra på plantebasert. Plantebasert blir veldig ofte karbohydratbasert. Og man får for lite essensielle aminosyrer. Proteinkvaliteten er dårligere fra plantekilder enn animalske kilder. For mye av enkelte aminosyrer, for lite av andre, og nesten ingenting av andre igjen. Mens spiser du animalskt, så får du i deg alle aminosyrene man trenger i ca det forholdet vi trenger.

Anonymkode: 5f534...e60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...