Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne saken der det er snakk om et barn på 11 år som er multihandicappet og lever et svært begrenset liv med liten motorisk og kognitiv funksjon, altså tilnærmet grønnsak. Dette er mennesker som kan dø når som helst, og som ikke blir særlig gamle, illustrert ved noen eksempler i saken (barn som dør når de er 11 og 12 år gamle). Ifølge artikkelen lever også mange av disse barna med mye smerter gjennom sitt korte liv. Er det å sette et barn til verden som helt åpenbart ikke har noen som helst fremtid en riktig ting å gjøre? Kan det i det hele tatt kalles et liv å bare eksistere for en kort periode? Eller er det egoisme av foreldrene å sette et sånt barn til verden? (gitt at de visste om dette før uke 12). Er det forsvarlig å la et slik barn leve 10-12 år i smerte før de dør? 

Anonymkode: 3e734...f1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle har rett til liv. Kun radikale feminister og psykopater mener noe annet.

Anonymkode: 21092...a15

• Liker 2
Skrevet

Årsaken til at vi ville reddet et fullt fungerende menneske over en som ikke fungerer som den skal, er fordi førstnevnte har mer nytte og er mer kjent for oss - ikke fordi han er mindre verdifull.

Det at en mor kan velge å redde sine egne barn fra en brennende bygning i motsetning til en gruppe foreldreløse, betyr ikke at sistnevnte gruppe er mindre verdifull. Hun gjør dette bare fordi hennes egne barn er mer kjent og knyttet til henne - ikke fordi de er mer verdifulle.

Positive rettigheter er de som pålegges av samfunnet etter vilje fra staten, mens naturlige rettigheter er de som vi har medfødt. Juridisk verdi er ikke identisk med moralsk verdi.

Abort er umoral. Jeg er for det bare hvis en mors liv er i fare, hvis hun sannsynligvis hadde død om hun fødte barnet.

Skrevet (endret)

Når man spør om retten til liv må man også definere hva slags liv det er snakk om.

Har alle rett på et kort liv med mye smerte og lidelse og uten å kunne oppleve noe særlig positivt og gledelig på grunn av sterkt nedsatt funksjonsnivå? Er det moralsk riktig å tvinge på noen dette livet? Hvis ja, hvem kan gjøre det og bør ha fullmakten å bestemme? Ikke minst på hvilket grunnlag?

Jeg kan snakke om meg selv. Jeg vil ikke ha et sånt liv for meg selv som beskrevet over og ingen har moralsk rett å tvinge det på meg. 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har rett til å sette seg til doms over mennesker? Det kan jo hende at mange av dem har litt livskvalitet, selv om noen ikke tror det. 

Anonymkode: 2c494...a25

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan måler du livskvaliteten når det beste du kan gjøre er å anta at den finnes? Er det bra nok å anta?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha gjennomgått spontanabort kjenner jeg på at alle som overlever i mors liv har rett på et liv. Naturen rydder opp selv. 

Anonymkode: 264f9...d91

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha gjennomgått spontanabort kjenner jeg på at alle som overlever i mors liv har rett på et liv. Naturen rydder opp selv. 

De overlever i mors liv bare for å dø kort tid etter utenfor? Er det det de har rett på? Hva med kvinnen i bildet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Drizzt skrev:

De overlever i mors liv bare for å dø kort tid etter utenfor? Er det det de har rett på? Hva med kvinnen i bildet?

99,99% av kvinnene har valgt å bli gravide, selvgjort er velgjort. Vil de ikke bli gravide får de knipe igjen beina.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99,99% av kvinnene har valgt å bli gravide, selvgjort er velgjort. Vil de ikke bli gravide får de knipe igjen beina.

Der var den useriøse tilnærmingen igjen ... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle bør ha rett til et verdig liv. Med nok hjelp. 

Anonymkode: 79888...dbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturen "ryddet" stadig opp hos meg, helt til legen fant ut at naturen var litt på villspor der. Nå har jeg tre velskapte barn, naturen kan dra hjem og vogge!

Anonymkode: 653b6...416

AnonymBruker
Skrevet

Alle har rett på ett verdig liv. Det vil jo da innebære aktiv dødshjelp for de som det ikke finnes en redning for, og som vil dø i løpet av kort tid. Men da må man selv faktisk kunne ta det valget.

Et multihandikappet barn har ikke det valget. Der må vi faktisk gi barnet best mulig liv så lenge barnet lever. Nå har vi mål om hvordan vi måler kavliteten på et liv, vi kan også ofte finne ut om de har smerter, når vi lærer barnet å kjenne. Nå vet de fleste som får mulithandikappede barn ikke det før etter barnet er født. Og så lenge barnet lever, ja da har det jo et liv.

Hvorvidt man bør ta abort hvis det viser seg barnet er mulithandikappet er umulig å svare på, så lenge det faktisk fødes barn som har fått "dødsdommen" og når de blir født viser seg vil kunne fungere og leve et godt liv.

Anonymkode: 8d187...64e

AnonymBruker
Skrevet

Mange som blir født til verden uten å være multihandikapet, men fremdeles lever svært begrenset uten noen fremtid så jeg forstår hun i artikkelen. Vi er overbefolket og det kommer for mange barn til i verden. Mange er til overs!

Anonymkode: 96a2e...869

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på rett til å leve og plikt til å leve.

Anonymkode: d9fd4...81e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...