AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Kanskje et dumt og idiot-spørsmål. Men om jeg kutter opp en pakke pølser og har dem i en plastikkboks i kjøleskapet. Vil de bli sure og dårlig tidligere enn om de blir lagt i en plastikkpose? Eller vil de holde seg like godt. Så fremt jeg ikke utsetter dem for farlige bakterier under kutting. Vet jo at om jeg har urene hender og overflater, kutter dem opp og legger dem i en boks så vil det bli opphopning av bakterier og de går dårlig. Men om jeg har god hygiene, vil det utgjøre noe forskjell og vil de holde seg like ferske som ellers? Anonymkode: 38d11...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Hvorfor i alle dager lurer du på dette da??? Anonymkode: d8860...dea
Brunhilde Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 De vil ihvertfall bli sure og dårlige fortere enn om du lar dem ligge i den uåpnede pakken du kjøpte dem i til de skal brukes. Hvorfor vil du kutte dem opp bare for å oppbevare dem videre?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager lurer du på dette da??? Anonymkode: d8860...dea ... fordi jeg har lyst til å kutte dem opp og oppbevare dem i en boks. Men er usikker på om det vil føre til at maten blir dårlig fortere eller ei. 1 minutt siden, Brunhilde skrev: De vil ihvertfall bli sure og dårlige fortere enn om du lar dem ligge i den uåpnede pakken du kjøpte dem i til de skal brukes. Hvorfor vil du kutte dem opp bare for å oppbevare dem videre? Er til belønningsgodbiter til valp for trening. Er greit å ha i en boks som jeg lett kan ta av. For jeg rekker ikke å kutte opp en halv pølse i småbiter før do-tur. Så da er det fint å ha for å kunne ta av på sekundet. Siden doturer er spontane og jeg kan ikke akkurat be en 11 uker gammel valp å vente i et par minutter. Har prøvd mange godbiter men ingen fungerer, bare pølse. Så hadde vært fint om jeg kunne kutte opp halve pakken og ha i en boks, men er bortkastet mat om de går dårlig etter en dag eller to. Anonymkode: 38d11...2ed 1
Brunhilde Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Da tror jeg at jeg ville kuttet opp i små biter, fryst dem på et brett så de ikke henger sammen og lagt dem i en boks i frysen. Så kan du ta opp omtrent så mange du trenger hver kveld/morgen uten å risikere å måtte kaste en haug. (Har du forresten prøvd frysetørka godbiter fra Provit? De er populære hos mange av hundene jeg kjenner.) 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Når pakken åpnes reduseres holdbarheten betraktelig. Bør bruke en åpnet pakke innen max 3-4 dager. Anonymkode: ae9c1...e1e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Usikker på boks, har hatt mine i plastikkposer. Legg heller mange små poser med ca en neve oppskjærte pølser i hver, like kjapt Anonymkode: ddd1d...a4d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 De vil holde seg til neste dag, men ikke dagen etter det igjen. Eventuelt kan du kutte opp jævla mye pølse, og legge de i brødposer, en dagsporsjon til hver pose, legge de i fryseren. Da holder de i et år. De tiner på egenhånd på max 2 timer, men du kan legge de i lunken-kaldt vann i en skål (da med posen fremdeles rundt), for å skynde tineprossessen litt. Ikke bruk varmt vann! Det ødelegger pølsas konsistens. Anonymkode: 9e54a...d7c
Don't_b_suspicious Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Hei, om en skal følge mattilsynets regler kan de ligge i maks 3 dager etter at orignalemballasjen er åpnet, som privatperson synes jeg 4-5 fortsatt er ok, noe særlig utover det synes jeg påvirker smaken veldig. Om du legger de i en plastpose eller boks tror jeg er litt hipp som happ, men holdbarheten til pølser som ligger i originalemballasjen sammenlignet med de som legges i pose/boks kan nesten ikke sammenlignes. 1
Rumle Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil holde seg til neste dag, men ikke dagen etter det igjen. Eventuelt kan du kutte opp jævla mye pølse, og legge de i brødposer, en dagsporsjon til hver pose, legge de i fryseren. Da holder de i et år. De tiner på egenhånd på max 2 timer, men du kan legge de i lunken-kaldt vann i en skål (da med posen fremdeles rundt), for å skynde tineprossessen litt. Ikke bruk varmt vann! Det ødelegger pølsas konsistens. Anonymkode: 9e54a...d7c Pølser holder egentlig bare i ca. 3 mnd i frys Endret 25. mai 2020 av Rumle
Djungelvrål Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 3-4 dager i tett beholder. Man kjenner fort om de er sure. Men kutt opp en haug og frys ned, så kan du bare ta opp de du trenger f.eks hver morgen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 11 minutter siden, Brunhilde skrev: Da tror jeg at jeg ville kuttet opp i små biter, fryst dem på et brett så de ikke henger sammen og lagt dem i en boks i frysen. Så kan du ta opp omtrent så mange du trenger hver kveld/morgen uten å risikere å måtte kaste en haug. (Har du forresten prøvd frysetørka godbiter fra Provit? De er populære hos mange av hundene jeg kjenner.) Da tror jeg at jeg går for den. Tar de i dagsporsjoner og fryser ned, også ta opp hver morgen. takk for hjelpen 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når pakken åpnes reduseres holdbarheten betraktelig. Bør bruke en åpnet pakke innen max 3-4 dager. Anonymkode: ae9c1...e1e takk for info. Anonymkode: 38d11...2ed
applestories Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, Rumle skrev: Pølser holder egentlig bare i ca. 3 mnd i frys Kommer vel veldig an på hva du mener med "holder seg". Om man går for "ser og smaker likt ut" har jeg ingen problemer med et år gamle pølser. Om man mener "det har jeg lest en matekspert si. elller Gilde", så stemmer nok 3 måneder.
applestories Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden doturer er spontane og jeg kan ikke akkurat be en 11 uker gammel valp å vente i et par minutter. Jeg ville kuttet opp en halv eller en pølse slik at den var klar. Når dere kommer inn igjen kutter du så opp en halv til så du har den klar til neste gang. Regner med du har ledig minutt noen ganger om dagen, og ikke må ta hele pakken på en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå