AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Har akkurat overtatt her, og vil freshe opp litt. Først vil jeg male gjestetoalettet. Må jeg vaske vegger og lister med noe spesielt først, eller kan jeg male rett oppå tapeten? Jeg vet ikke Hvaslags tapet som er der fra før. Må jeg bruke spesiell maling, eller kan jeg bruke sånn vanlig innemaling? Anonymkode: 93c3b...ca6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Du kan ikke male på tapet, den må vekk og ja du må vaske. Anonymkode: 1d319...ff0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Det beste er vel å fjerne tapeten før du maler. Mange tapeter suger virkelig til seg maling og du ender opp med å måtte male mange strøk og kaste bort mye maling og penger. Men du kan i bunn og grunn male over det meste av tapeter, og du kan bruke vanlig maling. Du må vaske veggene før du maler ja, holder med en fuktig klut og eventuelt litt såpe om det er mye fettrester osv på veggene. Er det et soverom for eksempel holder det nok bare med en fuktig klut for å fjerne støv. Anonymkode: 269e6...adc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har akkurat overtatt her, og vil freshe opp litt. Først vil jeg male gjestetoalettet. Må jeg vaske vegger og lister med noe spesielt først, eller kan jeg male rett oppå tapeten? Jeg vet ikke Hvaslags tapet som er der fra før. Må jeg bruke spesiell maling, eller kan jeg bruke sånn vanlig innemaling? Anonymkode: 93c3b...ca6 Du bør finne ut hvilket materiale tapeten er laget av for å velge maling som vil ha best heft. Skrap av en liten prøve fra under en list f.eks og ta med til en forhandler som kan hjelpe deg. Det bør vaskes med avfettingsmiddel før du maler. Anonymkode: 7d5e1...89a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke male på tapet, den må vekk og ja du må vaske. Anonymkode: 1d319...ff0 Oi... bør jeg ha fagfolk til å gjøre det da?? Da virker det liksom litt omstendelig med tapetfjerning overalt før jeg kan male.. Anonymkode: 93c3b...ca6
StyrmannM Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Dette kan du gjøre selv! Det er gøy å se resultater av relativt enkel innsats Hvilken tapet er det? Strietapet feks som allerede er malt er veldig enkelt å male over. Vask med salmiakkvann, masker og mal. Pensel mot list, hjørne og detaljer som lysbrytere, rull på større flater. Papp på gulvet. Er det vinyltapet? Les feks her: https://www.ifi.no/male-vinyltapet Snakk med lokal fargehandel, så får du nok gode råd til din tapet! Og lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke male på tapet, den må vekk og ja du må vaske. Anonymkode: 1d319...ff0 Hvordan er beste/letteste måten å ta vekk tapet? Kan jeg smøre på noe sånn at limet forsvinner?? Jeg vet ikke hva som er under, men vet du hva jeg må gjøre med veggen før jeg maler da??? Anonymkode: 93c3b...ca6
Nerine_ Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke male på tapet, den må vekk og ja du må vaske. Anonymkode: 1d319...ff0 Hæ...?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Ta et bilde av tapeten? Helt forskjellige fremgangsmåter ved ulike typer. Glassfiberstrie er ikke lett å få bort. Papirtapet løsnes med vann eller damp. Anonymkode: d078b...c63 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 Når er den tapetsert sånn cirka? Er den veldig vaskbar, litt plastaktig på overflaten? Har den en struktur i selve tapeten? Kan du evt fjerne en liten bit og ta med til fargehandleren? Skjære under en list eller bak toalettet? Anonymkode: 9d1fd...40d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 9 timer siden, StyrmannM skrev: Dette kan du gjøre selv! Det er gøy å se resultater av relativt enkel innsats Hvilken tapet er det? Strietapet feks som allerede er malt er veldig enkelt å male over. Vask med salmiakkvann, masker og mal. Pensel mot list, hjørne og detaljer som lysbrytere, rull på større flater. Papp på gulvet. Er det vinyltapet? Les feks her: https://www.ifi.no/male-vinyltapet Snakk med lokal fargehandel, så får du nok gode råd til din tapet! Og lykke til! NEI, man skal ikke vaske med salmiakk før maling! Man bruker f.eks Jordans Spesialvask før maling til sånt. Anonymkode: a5200...1c3 1
Sinte-my Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 Ta bilde av tapeten, og ta med til din lokale farvehandel. Det er veeeldig mange tapeter som er overmalbar. Og det er mer jobb å fjerne tapet enn å male den, om du er blank på feltet. Eldre hus har gjerne tapet rett på sponplater, og da kan det fort bli litt jobb å fjerne den. Før du maler må du i såfall legge noe nytt over platene igjen, altså ny tapet. IKKE vask med zalo eller salmiakk. Kjøp spesialvask før maling. Poenget er å få bort fett, smuss og eventuelle såperester som hindrer heft. Gi det et strøk med grunning for tapet, da slipper du at tapeten suger så innmari med maling, og at skjøtene reiser seg. Masker rundt lister, ta AV deksel på lysbrytere. Det er lettere å vippe av dekselet enn å maskere pent rundt. Mal to strøk med egnet maling i ønsket farge. Husk å ta av maskeringstapen med en gang du er ferdig å male andre strøket. Mal med en presisjonspensel rundt lister først, bruk rulle på de større veggflatene. Enkel og kjapp fornying uten større jobb. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har malt rett på tapet, bare tull at man ikke kan det. Anonymkode: df451...323 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå