AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Del Skrevet 25. mai 2020 Har arbeidsgiver lov å trekke for 5 uker ferie hbis jeg kun har opptjent feriepenger for 1 uke hos nåværende arbeidsgiver. Jeg skal kun ha 3 uker ferie og feriepenger fra tidligere arbeidsgiver må jeg bruke på restskatt. Har vel forsåvidt ikke noe å si men spørsmålet er om nåværende arbeidsgiver må trekke 5 uker ferie når jeg kun skal avvikle 3. Anonymkode: 98a47...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Del Skrevet 25. mai 2020 Ja, dersom du har opparbeidet deg feriepenger hos tidligere arbeidsgiver plikter du å ta ut full ferie. Anonymkode: c543c...07b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Del Skrevet 25. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dersom du har opparbeidet deg feriepenger hos tidligere arbeidsgiver plikter du å ta ut full ferie. Anonymkode: c543c...07b Ja, da går jeg nok personlig konkurs da med 5 uker ferie, 4 måneder permittert og restskatt.... Anonymkode: 98a47...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Del Skrevet 25. mai 2020 Tror det går helt greit å be de trekke 3 uker. Men det bør du gjøre nå med en gang. DU har krav på, betyr ikke du må. Så der kan du selv ringe arbeodsgiver å finne ut hva de sier. Noe arbeidsplasser nekter å betale ut og mener du SKAL ha 5 uker, andre er det helt greit å kun ta ut 1 uke. Forskjell fra sted til sted. Anonymkode: 34924...19f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Del Skrevet 25. mai 2020 Betyr trekk på 5 uker at man ikke vil få noe utbetalt i det hele tatt? Så man jobber "gratis" i hele juni? Anonymkode: 2614b...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Del Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr trekk på 5 uker at man ikke vil få noe utbetalt i det hele tatt? Så man jobber "gratis" i hele juni? Anonymkode: 2614b...9f6 Du får feriepenger fra forrige arbeidsgiver, hvis du ikke allerede har fått dem? Anonymkode: b5dda...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Del Skrevet 25. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får feriepenger fra forrige arbeidsgiver, hvis du ikke allerede har fått dem? Anonymkode: b5dda...940 De er mottatt. men betyr det at utbetaling i juni er 0? Anonymkode: 2614b...9f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Del Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er mottatt. men betyr det at utbetaling i juni er 0? Anonymkode: 2614b...9f6 Ja. Anonymkode: 3cd08...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Del Skrevet 25. mai 2020 Så kan noen hjelpe meg med regnestykket .... fastlønn på 35000 til vanlig. Permittert siden mars, i mai arbeidet jeg 50%. Jeg får lønn på etterskudd så egentligen skulle jeg da fått 50% lønn i juni men det blir vel minus da om de trekker 5 uker ferie? Feriepenger fra arbeidsgiver ca 10000kr utbetalt i juni. Hvordan blir det om jeg klarer å få trekk for kun 3 uker, som er den ferien jeg var nødt til å ta i sommer? Anonymkode: 98a47...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Del Skrevet 25. mai 2020 Sist jeg startet i ny jobb hadde jeg tjent opp 8 feriedager når ferien kom. Ble trukket for 8 dager av junilønna, og fikk de feriepengene jeg hadde tjent opp fra jeg startet i september i tillegg. Fikk litt mer enn normal lønn. Tok 3 uker ferie, men tok ikke noe ulønnet(brukte avspasering). Ei som startet samtidig tok 4 uker, hvor 8 var opptjent. Hun ble trukket for 8 dager+rest av de 4 ukene. Fikk utbetalt feriepengene hun hadde tjent opp. Anonymkode: 15f36...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Del Skrevet 25. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Så kan noen hjelpe meg med regnestykket .... fastlønn på 35000 til vanlig. Permittert siden mars, i mai arbeidet jeg 50%. Jeg får lønn på etterskudd så egentligen skulle jeg da fått 50% lønn i juni men det blir vel minus da om de trekker 5 uker ferie? Feriepenger fra arbeidsgiver ca 10000kr utbetalt i juni. Hvordan blir det om jeg klarer å få trekk for kun 3 uker, som er den ferien jeg var nødt til å ta i sommer? Anonymkode: 98a47...094 Er du permittert skal jobben ha løsninger. Snakk med arbeidsgiver. Jeg er også ny i jobb og går i minus i juni. Men tror det skal gå bra. Får jo lønn i juli hvor jeg har ferie Anonymkode: a0eea...3fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Del Skrevet 25. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Betyr trekk på 5 uker at man ikke vil få noe utbetalt i det hele tatt? Så man jobber "gratis" i hele juni? Anonymkode: 2614b...9f6 Det er vanlig å få utbetalt feriepenger i juni. Da trekker arbeidsgiver for 5 ukers ferie, uavhengig av når man faktisk tar ferie. Om du tar ferien i august så vil du ikke få utbetaling i juni, men du vil få vanlig lønn i august selv om du ikke jobber da. Så det blir feil å si at man jobber gratis i juni. Anonymkode: 35991...c59 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 26. mai 2020 #13 Del Skrevet 26. mai 2020 Hvis du ikke har opparbeidet deg nok feriepengegrunnlag (inkludert fra fjorårets arbeidsgiver) til å dekke 5 ferieuker, trenger du bare å ta så mye ferie som feriepengene dekker. Om du har nok grunnlag og har brukt opp de utbetalte feriepengene allerede, eller skal bruke de på restskatt, er ditt problem, ikke arbeidsgivers. Sånn var det vel hvertfall tidligere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #14 Del Skrevet 26. mai 2020 31 minutter siden, Viernes skrev: Hvis du ikke har opparbeidet deg nok feriepengegrunnlag (inkludert fra fjorårets arbeidsgiver) til å dekke 5 ferieuker, trenger du bare å ta så mye ferie som feriepengene dekker. Om du har nok grunnlag og har brukt opp de utbetalte feriepengene allerede, eller skal bruke de på restskatt, er ditt problem, ikke arbeidsgivers. Sånn var det vel hvertfall tidligere. Ja, å sånn er det tydeligvis fortsatt. Hadde håpet at arbeidsgiver kunne være litt rund i kantene når de permittert oss på tvilsomt grunnlag. At de kunne se litt individuelt og ikke tvinge alle til å ta 5 uker ferie i tillegg til at vi er og forblir delvis permittert utover høsten. Men det var de ikke. Men er de vanskelig kan jeg å være vanskelig. Anonymkode: 98a47...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #15 Del Skrevet 26. mai 2020 38 minutter siden, Viernes skrev: Hvis du ikke har opparbeidet deg nok feriepengegrunnlag (inkludert fra fjorårets arbeidsgiver) til å dekke 5 ferieuker, trenger du bare å ta så mye ferie som feriepengene dekker. Om du har nok grunnlag og har brukt opp de utbetalte feriepengene allerede, eller skal bruke de på restskatt, er ditt problem, ikke arbeidsgivers. Sånn var det vel hvertfall tidligere. Arbeidsgiver er ansvarlig for at man kan leve også i pålagt ferie. Derfor trekker de 5 uker. Alle arbeidsgivere gjør ikke det og da kan faktisk arbeidstaker kreve lønn utbetalt i ferien, hvis de har brukt opp feriepengene. Helt idiotisk lov. Men arbeidsgiver kan heller ikke trekke så man går i null, da man skal ha noe å leve av. Så her regner jeg med arbeidsgiver har tenkt ut den tanken. Anonymkode: 34924...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Del Skrevet 26. mai 2020 Jeg har bare gitt beskjed at de ikke kan trekke meg da jeg ikke har opptjent nok til ferie. Så kun be de å trekke de dager du skal ha i ferie. Anonymkode: 6396e...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Del Skrevet 26. mai 2020 Arbeidstakere som ikke har vært i fullt arbeid opptjeningsåret, kan motsette seg avvikling av ferie fordi feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet du vil ha i ferien. Årsaker til at ansatte har manglende opptjening av feriepenger, er for eksempel at de: kommer rett fra skolebenken kommer fra militærtjeneste kommer fra lange omsorgspermisjoner uten full feriepengeopptjening fra arbeidsgiver kommer fra lange permisjoner uten lønn har vært permittert Listen over er ikke uttømmende, og det kan være andre årsaker til manglende opptjening av feriepenger. Retten til å motsette seg å ta ut ferie gjelder ikke dersom arbeidstakeren har full opptjening i opptjeningsåret, hos en eller flere arbeidsgivere/tidligere arbeidsgivere, men har unnlatt å sette av opptjente midler til dekning av inntektsbortfallet ved ferieavviklingen. Anonymkode: 34924...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #18 Del Skrevet 26. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, å sånn er det tydeligvis fortsatt. Hadde håpet at arbeidsgiver kunne være litt rund i kantene når de permittert oss på tvilsomt grunnlag. At de kunne se litt individuelt og ikke tvinge alle til å ta 5 uker ferie i tillegg til at vi er og forblir delvis permittert utover høsten. Men det var de ikke. Men er de vanskelig kan jeg å være vanskelig. Anonymkode: 98a47...094 De er ikke vanskelige. De følger loven, og noe annet kan gi dem problemer. Anonymkode: af889...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #19 Del Skrevet 26. mai 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Så kan noen hjelpe meg med regnestykket .... fastlønn på 35000 til vanlig. Permittert siden mars, i mai arbeidet jeg 50%. Jeg får lønn på etterskudd så egentligen skulle jeg da fått 50% lønn i juni men det blir vel minus da om de trekker 5 uker ferie? Feriepenger fra arbeidsgiver ca 10000kr utbetalt i juni. Hvordan blir det om jeg klarer å få trekk for kun 3 uker, som er den ferien jeg var nødt til å ta i sommer? Anonymkode: 98a47...094 50% jobb 17000kr 50 % permittert dagpenger 62% ca 10000kr Normal daglønn ca 1600kr 1600X 15 dager ferie ca 24000kr 10000kr- 24000kr er - 14000 -14000+17000= 3000kr før skatt veldig grovt regnet plus 10000kr i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. MEN har aldri hørt om en arbeidsgiver som trekker mer i ferie enn hva som er opptjent. her må du helt enkelt be arbeidsgiver å trkke deg i lønn når du skal ha ferie. Anonymkode: 6396e...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #20 Del Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver er ansvarlig for at man kan leve også i pålagt ferie. Derfor trekker de 5 uker. Alle arbeidsgivere gjør ikke det og da kan faktisk arbeidstaker kreve lønn utbetalt i ferien, hvis de har brukt opp feriepengene. Helt idiotisk lov. Men arbeidsgiver kan heller ikke trekke så man går i null, da man skal ha noe å leve av. Så her regner jeg med arbeidsgiver har tenkt ut den tanken. Anonymkode: 34924...19f Nei, fikk beskjed om at utbetalingen i juni blir 0. Juli har jeg 2 uker ferie og resten permittert. Samme i august. September skal jeg jobbe 50%. Blir ikke mange kronene fremover nei... Anonymkode: 98a47...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå