Gå til innhold

Begynnende alloholisme(?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal legge denne, men tar den i dette underforumet siden det er ifm familien jeg er bekymret.

Vi har alkoholisme i familien, blant annet var min farmor kjent for å gjemme en flaske sprit bak vaskemaskinen, hvor hun tok seg en klunk nå og da gjennom dagen. For meg, som barn, opplevde jeg henne aldri som full. Min mor og far har en annen opplevelse.

I ungdoms- og studietiden var jeg glad i en fest, og festet i perioder 4-5 ganger i uken. Jeg drakk meg ofte til «blackouts», og det var heller regelen enn unntaket at jeg ikke husket noe fra kvelden før.

Så møtte jeg drømmemannen, trappet ned på festingen, og vi fikk barn og stoppet helt med fest. Vi er likevel begge to glad i en øl eller et glass vin etter barnet er lagt.

Problemet er at jeg, særlig den siste tiden, ikke har lyst til å slutte å drikke. Jeg kan godt drikke flere øl, eller snike til meg mer enn halvparten av vinflaska vi deler. Og jeg kan tenke på at det blir digg med en øl etter barnet er lagt. Er dette normale følelser, eller har jeg et for kjært forhold til alkohol? Jeg blir særs sjeldent full, for jeg har skamvett til å bare ta maks to øl, selv om jeg gjerne kunne tatt en eller to til. Jeg vil ikke at mannen min skal tenke at jeg er alkoholiker eller noe sånt, men han har også kommentert at jeg nok er mer glad i øl og vin enn han. Jeg koser meg rett og slett mer med en øl enn et glass brus. 

Anonymkode: 8f842...7ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når du selv begynner å stusse over ditt eget forhold til alkohol, har varsellampene begynt å blinke. Derfor er det bra at du er oppmerksom på det. 

Det behøver ikke utvikle seg til et problem, det du beskriver er jo et helt normalt, beskjedent forbruk. Kanskje det stopper der og aldri vil bli noe problem. Men jeg ville holdt det under oppsikt og vært obs på faren for at det eskalerer. At du må passe på deg selv, at du sørger for å få mest av vinflasken, kanskje tar en ekstra øl før dere egentlig skal drikke osv er klassiske faresignaler.

Anonymkode: 2f8fa...921

• Liker 8
Skrevet

Bare det at du stiller deg selv spørsmålet er for meg et tegn på at dette er noe du bør ta tak i før det eventuelt sklir ut og blir et reellt problem. Det er langt vanskeligere å ta fatt i problemet som alkoholiker enn det er å ta fatt i et begynnende problem, noe det helt klart er når du føler en uvilje til å slutte å drikke. Nå og da er greit, men når det begynner å flyte utover i flere hverdager samt helger så kan det relativt raskt skli ut skikkelig. Forsøk å begrens deg til en dag i helgen først, går det fint så innfør en torsdagspils eller noe lignende. Klarer du ikke å holde deg til det bør du slutte helt. Og det er mulig å finne andre måter å kose seg og koble av på enn alkohol.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, nå må du være obs. Ditt drikkemønster tidligere var problematisk 

Jeg ville lastet ned en app for å følge med på konsumet. Og vært ærlig! Husk at en enhet er mindre enn et halvfullt glass.

Også må du aldri kjøpe pappvin! Det er en klassisk inngangsport til høyt forbruk, fordi det er vanskeligere å følge med på hvor mye som drikkes.

Også tror jeg du burde få med mannen på å drikke mindre. Ikke bare for å unngå alkoholisme, men fordi det er sunnere.

Anonymkode: 75102...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du nå grunnet eksempelvis en medisinkur på 14 dager ikke kunne rørt en dråpe alkohol i tidsrommet, hvordan ville det gått? 

Anonymkode: 56816...f76

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp inn mer enn det du skal ha i fks helgen, da er fristelsene borte. Det er lett å ta litt når det ikke er lengere vekk enn kjøleskapet.

Anonymkode: ab206...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan snakke om bekymringene dine til mannen din, slik at han også er obs på det. Men det virker iallfall som at du har selvinnsikt og innser at dette kan bli et problem. Så langt du ikke blir full, eller bruker alkoholen for å "slukke sorger" eller lignende tenker jeg ikke det er et problem, men det er uansett ikke sunt å drikke alkohol hver dag.

Anonymkode: d1c25...595

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg tror kanskje kosen i alkohol har blitt litt større den siste tiden fordi jeg Ikke har en jobb. Jeg er nyutdannet og jobbsøker, og tilbringer derfor lange dager hjemme med husarbeid og jobbsøking. Det er litt deprimerende at det tar så lang tid, så kanskje jeg søker en slags virkelighetsflukt.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du nå grunnet eksempelvis en medisinkur på 14 dager ikke kunne rørt en dråpe alkohol i tidsrommet, hvordan ville det gått? 

Anonymkode: 56816...f76

Det hadde gått helt fint. Jeg føler ikke at jeg må drikke, eller at jeg ikke klarer å slappe av eller kose meg uten. Men jeg gleder meg til og koser meg ekstra når jeg gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koser meg rett og slett mermed en øl enn et glass brus. :
 Kjøp alkoholfritt hvis det er smaken og ikke rusen du er ute etter...,,,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe problem med å la være å drikke, bekymringen min ligger mer på at jeg har så lyst til det. Ser litt for meg at det ikke er en normal følelse å glede seg til klokka sju, for da kan man ta seg et glass vin.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koser meg rett og slett mermed en øl enn et glass brus. :
 Kjøp alkoholfritt hvis det er smaken og ikke rusen du er ute etter...,,,

Nå blir jeg ikke ruset på en øl, men jeg ser poenget ditt. Likevel, en alkoholfri øl, eller Gud forby alkoholfri vin, smaker ikke i nærheten så godt. 

Gjest Lily_88
Skrevet

Prøv å fas ut drikkingen med alkoholfri øl i stedet, billigere og mindre kalorier. 

Det finnes utallige alkoholfri øl og annet drikke på butikken( og på polet, men ikke dra dit alene, da blir du fristet til å kjøpe vin), og jeg tror det du egentlig liker, er en kald og brusende en, i et fint glass. Prøv dette!

Vil forøvrig si at det er kjempesterk av deg å være ærlig om dette, og det er bra du innser det selv, nå. Prøv å tenk hvor mye det koster, både i penger og helsa med alkohol, og heller kos deg med et glass vin med samboer en gang i blant i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...