Gjest Pauline Skrevet 28. juni 2005 #1 Skrevet 28. juni 2005 Etter en liten nesten-ulykke på vei til jobb i går, fikk jeg meg en vekker. Hva gjør jeg om jeg kolliderer? Da snakker jeg ikke om store kollisjoner med skadde og drepte personer altså, for da vet jeg sånn ca. hva jeg må gjøre, men mer om den typen hvor man dulter inn i sida på en bil etc. Jeg vil selvfølgelig ta min del av ansvaret dersom det er min feil, men hvordan kan man unngå å bli lurt i forhold til skyld, økonomisk ansvar etc.? Jeg skal skaffe meg skademeldingsskjema å ha i bilen, men hva må man huske å få dokumentert mens man står der i veikanten og skal prøve å få oversikt over skaden, skyldspm. etc. Noen som har erfaringer eller kunnskap å dele?
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. juni 2005 #2 Skrevet 28. juni 2005 Ikke flytt på bilene før skademeldinga er skrevet, hvis mulig. Har du kamera med deg eller på mobilen er det lurt å knipse ett par bilder av bilene fra alle vinkler. Målebånd er også kjekt å ha i bilen, for å tegne inn avstander riktig. Husk at det er forsikringsselskapet som har hovedansvar for skyldspørmålet, skademeldingen din skal vise din oppfatning av hva som har hendt.
Veronal Skrevet 28. juni 2005 #3 Skrevet 28. juni 2005 Det jeg husker best fra teoridelen da jeg tok lappen for 13 år siden var at kjøreskolelærerne prentet inn at vi skulle ALDRI påta oss skylden på skademeldingsskjemaet - uansett hvor opplagt det var. Det er det opp til forsikringsselskapet å avgjøre ut fra beskrivelsene på skademeldingsskjemaet.
Malama Skrevet 28. juni 2005 #4 Skrevet 28. juni 2005 Ha i bilen: TO skademeldingsskjema (dersom den du kolliderer med ikke har Ja, dere kan fylle ut et felles, for all del, men det forutsetter at dere er ENIGE. Er dere ikke enige kan dere fylle ut hvret deres) Og penn/blyant... Målbånd, til å måle opp distanser Engangskamera om du ikke alltid har et kamera/mobil med kamera eller lignene Like selvfølgelig som førstehjelpspute. (jeg har en far som i mange år jobbet med bilforsikring. "Hvordan fylle ut skademeldingsskjema" var en like naturlig del av bilfører opplæringen som "hvordan starte motoren". Vi hadde alltid en bunke skademeldingsskjema under stuebordet vi, og dersom det kom på snakk om noen ikke hadde, så fikk de med seg to...) Om uhellet skulle være ute, og eventuelle skadde tas hånd om, tegner dere opp på skademeldingskjema. Derfor en fordel å ikke flytte bilene først, om det er mulig, men står de midt i veien og det er mye trafikk, så er jo ikke det så greit. Her trenger du også målbåndet. Og eventuelle vitner, få navn og telefonnummer til et utenforstående vitne om det lar seg gjøre, bare greit å ha. Bilder og tegninger (på skademeldigsskjema er der fn tegneplass) og din forklaring på hva som har skjedd, og motpartens forklaring, eventuelt samlet på felles skjema om dere er enige, signeres og sendes forsikringsselskapet.
Gjest Pauline Skrevet 28. juni 2005 #5 Skrevet 28. juni 2005 Tusen, tusen takk for gode svar! Jeg var redd mange skulle synes dete var et helt teit spørsmål, så veldig fint at dere tok det på alvor og ga så gode svar!!
tilli Skrevet 28. juni 2005 #6 Skrevet 28. juni 2005 Synes ikke det var et dumt spørsmål. Man håper jo at man aldri skal få brukt for skademeldingskjema, men når uhellet er ut er det greit å vite hva man skal gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå