Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har et lite vikariat ut juni, med varighet på noen få måneder. Jeg ble for noen dager siden tipset av arbeidsgiver om at de kom til å lyse ut en fast stilling på arbeidsplassen, og lurer på hvordan søknadsteksten skal være? Jeg vet at jeg må legge vekt på at jeg er kjent med rutinene og så videre, men søknaden skal vel ikke være like formell som når man søker hos en ukjent arbeidsplass? Blir kanskje litt rart for arbeidsgiver å lese at jeg er så og så gammel og gjør ditt og datt når vedkommende allerede kjenner meg?

Er forresten ikke snakk om en stor stilling, bare en helgestilling, så jeg tror ikke så mange andre kommer til å lese søknaden.

Anonymkode: 61db3...0c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriver du hvor gammel du er i en vanlig søknad? Det må du slutte med. Dette står i CV og skal ikke med i søknad. Jeg ville skrevet en like formell søknad som til enhver annen arbeidsplass. 

Anonymkode: 443c8...17d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du hvor gammel du er i en vanlig søknad? Det må du slutte med. Dette står i CV og skal ikke med i søknad. Jeg ville skrevet en like formell søknad som til enhver annen arbeidsplass. 

Jeg har med en setning om hvor gammel jeg er og hva jeg gjør ja, aldri fått noe negativ respons på det. 

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har med en setning om hvor gammel jeg er og hva jeg gjør ja, aldri fått noe negativ respons på det. 

Delvis enig med forrige innlegg, å skrive hvor gammel du er virker rett og slett litt sånn husmor fra 60-talletaktig (Jeg er en trivelig dame på 40 ...) Det går jo uansett fram av CV-en din. Og uansett hva du har gjort tidligere, skriv det for guds skyld ikke når du søker internt, med mindre det av en eller annen grunn teller positivt for denne stillingen. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å være formell, men samtidig ha i bakhodet at du skriver til noen som kjenner deg. Spesielt hvis det er i en liten/mellomstor bedrift der alle kjenner alle. Det kan bli rart hvis det virker som at du "later som" du ikke kjenner mottakeren. Prøv å tenk at de kjenner deg og vet hva du kan, men du minner dem på en måte på det i søknaden. Du skal forklare dem hvorfor du er den rette til stillingen, og jobben du har hatt hos dem hittil, er med på å gjøre deg kvalifisert.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv formelt uansett, det er ofte flere som ansetter enn kun sjefen din. 

Anonymkode: 879e3...955

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skriv den akkurat som om du kom utenfra, viktig å ikke ta for gitt at de som leser søknaden kjenner deg eller vet hva du kan. Men få med at du trives svært godt der og gjerne vil fortsette å bidra.

Anonymkode: 17c90...aff

• Liker 2
Skrevet

Da jeg søkte fast stilling etter å ha vært i vikariat i to år, viste jeg til det og sa noe om at jeg derfor var godt kjent med alle stillingens arbeidsoppgaver. Jeg nevnte også det jeg hadde av formell kompetanse og tidligere arbeidserfaringer, men jeg gikk mindre i detalj enn jeg ville gjort med en ny og ukjent arbeidsgiver. Jeg kjente jo de jeg skrev til og visste hvem som skulle lese den, så tonen ble naturlig litt mindre stiv og formell.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, ti10 skrev:

Delvis enig med forrige innlegg, å skrive hvor gammel du er virker rett og slett litt sånn husmor fra 60-talletaktig (Jeg er en trivelig dame på 40 ...) Det går jo uansett fram av CV-en din. Og uansett hva du har gjort tidligere, skriv det for guds skyld ikke når du søker internt, med mindre det av en eller annen grunn teller positivt for denne stillingen. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å være formell, men samtidig ha i bakhodet at du skriver til noen som kjenner deg. Spesielt hvis det er i en liten/mellomstor bedrift der alle kjenner alle. Det kan bli rart hvis det virker som at du "later som" du ikke kjenner mottakeren. Prøv å tenk at de kjenner deg og vet hva du kan, men du minner dem på en måte på det i søknaden. Du skal forklare dem hvorfor du er den rette til stillingen, og jobben du har hatt hos dem hittil, er med på å gjøre deg kvalifisert.

hvorfor skal jeg ikke ha med hva jeg har gjort tidligere? Hva skal jeg da skrive?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor skal jeg ikke ha med hva jeg har gjort tidligere? Hva skal jeg da skrive?

Du må så klart henvise til alt du har gjort tidlige dersom dette er krav i stillingen. For eksempel kreves det at du skal være flink med office 360, da sier du så klart at du har jobbet masse med dette systemet på din nåværende jobb.. Skriv så formelt som mulig for da har du ingenting å tape på det.. dette er også lurt fordi arbeidsgiver skal velge den beste kvalifiserte søker og din søknad må sammenlignes med alle andres søknad. hvis din søknad er veldig uformell kan dette slå dårlig an selv om sjefen kjenner deg fra før. Dette med mindre du er 100% sikker på at du får stillingen uansett

Anonymkode: 13e7e...dea

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal du ha med hva du har gjort tidligere. Jeg mente at uansett om du har skrevet hvor gammel du er tidligere når du har skrevet søknader, må du ikke finne på å skrive det i en intern søknad.

Tenk deg selv, du hadde vel lurt litt dersom kollegaen din som du har jobbet med og spist lunsj med i så og så lang tid plutselig skriver en søknad der det høres ut som at dere er totalt ukjente? 

Tenk formelt og seriøst, men ikke lat som om du ikke aner hvem du skriver til.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt sett avhenger det aldersgruppe og type stilling. Når jeg ansetter helgevikarer, sommervikarer etc. så er det primært ungdommer som søker. Da er det en fordel at.det fremkommer i søknad at man er over 18 år.

Anonymkode: 042d8...75a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Generelt sett avhenger det aldersgruppe og type stilling. Når jeg ansetter helgevikarer, sommervikarer etc. så er det primært ungdommer som søker. Da er det en fordel at.det fremkommer i søknad at man er over 18 år.

Anonymkode: 042d8...75a

Det er vel tilstrekkelig at det står i CV?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...