AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Hei! Jeg laget denne tråden for litt tilbake om å slutte med protonpumpehemmere. Når jeg laget tråden slet jeg med at magen rett og slett føltes veldig skjør og med tendenser til svie og halsbrann. Rimelig ubehagelig. Dette har gått over og jeg følte meg ganske bra noen dager/uker, men har de siste dagene kjent på det jeg tror kan være spiserørsbetennelse. Spiserøret kjennes litt sårt, jeg føler magen er litt ømfintlig og kjenner en del på luft som vil opp. Har dog ingen halsbrann eller direkte svie i magen. Ønsker helst ikke å gå tilbake på Somac og ønsker jo helst å bli frisk naturlig. Noen tips eller erfaringer? Kan dette gå over seg av seg selv? Takk for alle svar Anonymkode: fa3c6...b10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Jeg får slike symptomer når jeg har mye angst, varer så lenge angsten sitter i, er såpass ekstreme at jeg får sår has pga sure oppstøtt. Somac control er det eneste som hjelper. Kan da gå på det en god stund, og slutte når angsten igjen er under kontroll. Ingen annet hjelper. Prøvd alt fra natron, til å spise kun rene produkter uten krydder og kun drikke vann. Er basisk mat som kan fungere. Men det spørs jo helt hvorfor man har symptomene man har. For er jo grunnen man må fjerne før symptomene forsvinner. Anonymkode: 29e55...9f4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Hei! Hva slags symptomer får du? Jeg har tidligere hatt en del plager med halsbrann/sure oppstøt, men det jeg kjenner på nå og det jeg kjente på når legen mente jeg hadde spiserørsbetennelse for noen år tilbake var ikke slik. Går mer på luft som vil opp. En følelse av metthet. Og kjenner nå at spiserøret kjennes litt sårt. Har hatt et rimelig høyt stressnivå de siste 4 dagene, så tenker det kan være en faktor. Også hvorfor jeg ønsker å se om jeg kan greie meg uten Somac om ting roer seg ellers. Anonymkode: fa3c6...b10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 Nå har jeg konstant sviiende mage og hals, somac holder den litt nede. Men er der fordet. Får sår hals grunnet sure oppstøtt som kommer også med somac, men da mye mindre. Uten somac kaster jeg opp. En ting vi vet er at magen er en del av tingene som har god kontakt med hjernen og signalstoffene våre. Ergo vil mange følelser og stress/angst/sinne mm. Sette seg i magen og gi div symptomer. Dine bør ikke nødvendigvis være like mine. Kjenner folk som blir løs i magen av stress for x. Så man kan nesten ikke sammenligne symptomer, men man kan kjenne på livet man har før og når symptomene setter inn, var det slik sist også? Da ser man jo hvordan man reagerer. Siden du i andre tråden også skrev om stress, så er det vel stor sjanse for at dette kommer når du stresser, og da er det jo kun ungå stress som hjelper, men slikt vet vi jo ikke går, ergo da kanskje somac når du vet det blir stress, eller når stresset kommer. Men er jo legen din som burde få alt av slik info og dermed kunne ta de valgene sammen med deg. For min del er det mye bedre å gå på somac og slippe oppkast, for da er det lettere å ta ta i alt annet. Anonymkode: 29e55...9f4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Takk for innspillet Stress og følelser er nok faktorer som definitivt spiller inn. Kan man i det hele tatt ha spiserørsbetennelse om man ikke kjenner på halsbrann/sure oppstøt? Det var i hvert fall den diagnosen jeg fikk for lenge tilbake og da har jeg samme symptomer som nå. Øm i spiserør og en følelse av luft som vil opp. Har lyst å prøve å unngå Somac noen dager til. Tar litt Pepcid. Men om jeg ikke blir bedre blir det fort Somac igjen. Anonymkode: fa3c6...b10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #6 Skrevet 3. juni 2020 Dytter litt på denne :) Gikk dessverre tilbake på Somac forrige torsdag og følte jeg ble bedre de første dagene, men har kjent på at noe ikke føles helt som det skal være de siste dagene uten at jeg helt kan sette fingeren på det. Har en legetime i løpet av uken, men setter vel så mye pris på erfaringene til andre her inne. Anonymkode: fa3c6...b10
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #7 Skrevet 3. juni 2020 Våknet egentlig i dag av at jeg var kvalm og uvel. Føler det er knyttet til mageproblemene. Får høre hva legen sier. Mulig jeg burde tatt en ny runde med gastroskopi just in case. Det kan vel være magekatarr også, men har jo hatt dette en stund nå, så kanskje ikke? Evt. tips til ting jeg burde ta opp med legen? Anonymkode: fa3c6...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå