Gå til innhold

Slanger i hagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I det siste har jeg observert en del slanger i min hage og har derfor kviet meg i å oppholde meg der. 

Er det noen her som har gode råd i hvordan man får bort slangene fra hagen. 

Hilsen slangefobi

Anonymkode: a60c4...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, oxycodone skrev:

Finne ormebolet å ta knekken på de 

De er fredet! 

Anonymkode: 19516...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er fredet! 

Anonymkode: 19516...dd2

Hadde gjort det fordiom, skal en leve med ormer i hagen lissom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring en ekspert. Regner med at de kan finne slangene og omplassere dem.

Anonymkode: a6235...fc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn bolet og ring viltnemnda, da kommer de og fjerner det. 

Anonymkode: ef0de...c23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slanger? Med mindre det er snakk om store mengder huggorm ser jeg ikke helt problemet. De to andre slangeartene som finnes i Norge er helt ufarlige. Nå mistenker jeg imidlertid at det er snakk om stålorm, som ikke er en slange i det hele tatt selv om den kan ligne av utseende, og de er også totalt ufarlige. 

Så finn i det minste ut av hva slags slanger/øgler det er snakk om først. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farlig eller ikke er ikke et poeng for en med fobi, trur jeg. :)

Anonymkode: a6235...fc4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg takker for svar. 

Det jeg vet og sett er to forskjellige type slanger, hvor den ene sorten er en hoggorm. Den andre vet jeg dessverre ikke hva er. 

Hagen min grenser til en skog og mistenker at det kanskje kommer derfra. Nå har jeg bodd her i mange år, men har aldri sett slanger her før. 

Jeg stivner av skrekk som en geit hver gang jeg får øye på disse. Så ille er dessverre denne fobien min. 

Hvilken ekspert skal jeg ringe og forhøre meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder huggorm så kan du kanskje få noen fra viltnemda til å fange den/dem inn og flytte dem til et annet sted, men det er nok ikke alle steder de gjør slike ting. Å fange en huggorm som kanskje er innom bare nå og da og som ikke har fast tilhold et bestemt sted i hagen din er så og si umulig. 

Stålorm, buorm etc. tviler jeg på at du finner noen som er interessert i å fange inn. For privatpersoner er det dessuten ulovlig. 

Det beste du kan gjøre er nok å sørge for at hagen din er ryddig og at det ikke ligger stein- og kvisthauger, gammelt løv og død vegetasjon noe sted. Plenen bør også klippes ofte. På den måten får både slangene, stålormen og byttedyrene deres færre steder å skjule seg og dermed blir hagen langt mindre attraktiv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Adopter et pinnsvin, de spiser hoggorm.

Anonymkode: 3f974...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboeren min fikk beskjed om å trampe i bakken og generelt lage lyd da han vokste opp. På hytta til besteforeldrene brukte det visst å være en del hoggorm. De vil visst helst være i fred for oss(mennesker), så de flykter visst når de hører at vi nærmer oss. 

Før vi flyttet inn i huset vi har nå, brukte det ofte å være ormebol her. (Huset ble brukt som feriehus og stod tomt store deler av året.) De siste par årene har vi derimot sett bare noen få stykker. 

Anonymkode: 67a67...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 10.35, oxycodone skrev:

Hadde gjort det fordiom, skal en leve med ormer i hagen lissom? 

Ja, man kan ikke fjerne eller avlive alt man ikke liker. Her omkring er det for eksempel ikke helt uvanlig med ulv på besøk i hagen, men det må man bare leve med enten man liker det eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bienvilleparish
1 time siden, Leo skrev:

Ja, man kan ikke fjerne eller avlive alt man ikke liker. Her omkring er det for eksempel ikke helt uvanlig med ulv på besøk i hagen, men det må man bare leve med enten man liker det eller ikke. 

Nei, men ormer hadde jeg knerta. De formerer seg og man vil ikke ha de krælende overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

katta vår spiser alle ormer hun får tak i området vårt.

Anonymkode: 1363c...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff. Får fnatt bare av å lese. Jeg hadde brydd meg nada om at det er ulovlig å fjerne de. Jeg har hund og ville vært livredd for at en orm hadde bitt. Selv om sjansen er større for at ormen kommer seg vekk. Men ville aldri tatt sjansen. Nå vet ikke jeg hvordan ormer trives da. Men er det mulig å sette opp tett gjerde rundt hele tomten? F.eks gravd noen cm under bakken slik det ikke er åpning? Og f.eks lage til i skogen like ved (eller et stykke inn) et potensielt nytt hjem for ormene? F.eks legge masse kvist i en haug eller lage en haug av steiner osv. Vet jo at noen dyr reagerer på veldig høye frekvenser vi mennesker ikke hører. Kanskje ormer reagerer også? Hvis det er mulig å få tak i noe som lager slik lyd. 

Men hvorfor er hoggorm fredet? De formerer seg jo som bare det, eller?

Anonymkode: 4d35f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Får fnatt bare av å lese. Jeg hadde brydd meg nada om at det er ulovlig å fjerne de. Jeg har hund og ville vært livredd for at en orm hadde bitt. Selv om sjansen er større for at ormen kommer seg vekk. Men ville aldri tatt sjansen. Nå vet ikke jeg hvordan ormer trives da. Men er det mulig å sette opp tett gjerde rundt hele tomten? F.eks gravd noen cm under bakken slik det ikke er åpning? Og f.eks lage til i skogen like ved (eller et stykke inn) et potensielt nytt hjem for ormene? F.eks legge masse kvist i en haug eller lage en haug av steiner osv. Vet jo at noen dyr reagerer på veldig høye frekvenser vi mennesker ikke hører. Kanskje ormer reagerer også? Hvis det er mulig å få tak i noe som lager slik lyd. 

Men hvorfor er hoggorm fredet? De formerer seg jo som bare det, eller?

De bruker klapperslangegjerder i California hvertfall, så mulig det sikkert. Trodde ormer/slanger var døve, men reagerer på vibrasjoner og varme? 

Anonymkode: 4a6fb...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bruker klapperslangegjerder i California hvertfall, så mulig det sikkert. Trodde ormer/slanger var døve, men reagerer på vibrasjoner og varme? 

Mulig det. Men liker ikke ormer å sole seg på steiner? Da tåler de vel en viss varme? Hvis de tåler vibrasjon så er det vel bare å legge ut noen vibrerende "slanger", tar vel knekken på de? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slanger er ikke døve.

Slanger unngår større dyr, fordi de ikke har lyst til å bli spist. De registrerer vibrasjoner i bakken, og flytter seg vekk fra 'rovdyret' så raskt som mulig. Kun hvis du kommer ekstremt overraskende på vil de forsvare seg med bitt.

Anonymkode: 2fb2e...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei dere!

Jeg takker for alle råd. Jeg har dessverre noen steiner som jeg mistenker er blitt deres nye hjem. Det er der de oftest er observert (hoggorm) også er den andre som visstnok heter stålorm som er enda eklere. Den er litt overalt i hagen og jeg føler jeg får hjerteinfarkt hver gang jeg ser disse. De reagerer ikke på tramping😕

Ellers har jeg begynt å gå med støvler når jeg går ut i hagen min, til jeg vet at de er borte. Til helgen, skal jeg lage spikerplanker som plasseres i grensa mot skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...