Gå til innhold

Bidé -er det noen som bruker det i dag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har japansk toalett med dusj/ spyle av høna, samt tørking. Har ikke brukt toalettpapir på 2 år hjemme.

Anonymkode: 28cae...478

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har japansk toalett med dusj/ spyle av høna, samt tørking. Har ikke brukt toalettpapir på 2 år hjemme.

Blir det ikke lenge å sitte hvis du bare skal tisse?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men har et tilleggsspørsmål til dere som har «bidé-erfaring»: Hvordan er det meningen at man skal bruke det? Forstår at man skal bruke det til å vaske seg etter dobesøk, men sitter man på det? Eller står man over det med bøyde knær? Nesa mot veggen eller rumpa mot veggen? Syns liksom ikke det virker så veldig tilpasset til å sitte på. Blir som å sette seg på doskåla uten doring. Samtidig som det må være veldig sølete å stå...?

Anonymkode: 3c1d3...617

Det finnes ulike typer, noen fyller du opp som en slags håndvask og setter hele underlivet nedi, setter deg ned som på do liksom og bruker hendene til å vask, noen har et strålehodet som står stille, også er det bare å sette på varmtvann, ta fram eventuel såpe og sikte seg inn, eller så har du som nevnt over her en type hånddusj som du kan bruke enten mens du sitter på do eller mens du sitter på bidet. Når en er ferdig bruker en enten toalettpapir til å tørke seg eller små håndklær (typ ansiktsklutstørrelse), og helt til slutt vasker en hendene som vanlig

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bidé, men vi bruker den aldri til noe annet enn å skylle klær med flekker, vaske føtter, tørke våte sokker før man putter de i skittentøyet og lignende. Var veldig greit da barna var mindre og de kom inn med skitne føtter. 

Hadde aldri installert bidé om vi hadde fikset bad nå, men det var med da vi kjøpte huset. Var visst noe man installerte for å vise at man hadde penger en gang i tida ble vi fortalt da vi hadde takstmann i huset tidligere i år. 

Anonymkode: 172e6...8ff

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en innretning jeg alltid har stusset over. Hvor vanlig er det å ha bidé i Norge dag? Har folk virkelig behov for å få spylt stumpen etter hvert dobesøk? De fleste har jo dusj, liksom, der rumpevasken inngår i den daglige rutinen. Bideer tar dessuten opp mye unødig plass på badet. Virker som om det er vanligere i andre land, og var kanskje mer vanlig her før i tiden...? Uansett, så er det et veldig pussig "møbel" som jeg aldri kunne ha gått til anskaffelse av. 😜

Anonymkode: 55ec9...cff

Tror du faktisk folk dusjer hver dag? 

Anonymkode: e8eb5...c75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS, som kan medføre at jeg tidvis har ekstremt med mageproblemer, med diare, med dertil veldig sår rumpe. Så bide hadde vært gull å ha her istedet for å måtte gå i dusjen fordi det å tørke seg er for vondt.

Men istedet for å ha en «ekstravask» ved siden av doen som jeg har sett her og der, så vil jeg heller bare ha et lite dusjhode ved siden av toalettet slik at jeg slipper å reise meg fra toalettet. 

Anonymkode: 53119...288

Du kan få kjøpt doseter og lignende med innebygd bidéfunksjon, så ditt eksisterende toalett kan oppfylle samme funksjon :)  en venn av meg har Crohns og har mye samme problem som deg, og for han har bidé-dosete vært gull verdt.

Anonymkode: aff68...19d

• Liker 2
Skrevet

Vi har et vanlig toalett, men på veggen ved siden av toalettet henger det en dusj med lang slange som brukes til å spyle seg på do hvis det trengs.  Da kan du bli sittende på doen og det blir ikke noe ekstra som skal holdes rent.  Denne har vært spesielt mye brukt av meg under menstruasjon og jeg elsker den.  Når badet blir fornyet en gang i fremtiden så blir det nok et sånt moderne do med vask og tørk, men enn så lenge så er hånddusjen min gull verd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd toalett med spyl og tørk én gang, men det tok så lang tid å tørke at jeg til slutt bare ga opp og brukte papir likevel. Hvor høyt trykk skal det egentlig være på fønen?

Anonymkode: 927dc...38d

Skrevet
På 25.5.2020 den 10.06, Don't_b_suspicious skrev:

Vi har bidè i ferieleiligheten og jeg savner alle steder som ikke har det. Om jeg hadde fått bæsj et annet sted på kroppen, som låret, armen eller lignende hadde jeg aldri bare brukt papir til å tørke det bort, jeg hadde brukt såpe og vann. Når vi er hjemme der vi ikke har bidè går jeg enten i dusjen etter nummer 2, eller så bruker jeg våtservietter, alt ettersom. 

Men dersom du fekk bæsj en annen plass på kroppen, ville du tørket det med en våtserviett og så vært fornøyd da? 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS, som kan medføre at jeg tidvis har ekstremt med mageproblemer, med diare, med dertil veldig sår rumpe. Så bide hadde vært gull å ha her istedet for å måtte gå i dusjen fordi det å tørke seg er for vondt.

Men istedet for å ha en «ekstravask» ved siden av doen som jeg har sett her og der, så vil jeg heller bare ha et lite dusjhode ved siden av toalettet slik at jeg slipper å reise meg fra toalettet. 

Anonymkode: 53119...288

Ikke at det har noe med tråden å gjøre, men... har du prøvd å smøre deg godt rundt anus med vaselin rett før du setter deg ned på do og har diareavføring? Det beskytter huden med et fett lag, og etsingen fra diareen kommer ikke til på bar hud. Når du er ferdig på do, tørker du deg bak og tørker samtidig av vaselinet. Så blir det tørt og fint, og så tar du bare på ny vaselin før neste dobesøk.

Dette brukte jeg en periode da jeg hadde forferdelig mye diare (inntil jeg fant ut at det kom fra kaffemaskinene på jobben, men det tok et år å finne ut av....) 

Du kan jo prøve det og se om det lindrer noe for huden, for det beskytter jo huden fra magesyren som kommer ut.

Anonymkode: b551e...32d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes tidkrevende ut..... spyling og så sitte og vente på at det tørker etterpå, bare fordi man har tisset. Det tar tre-fire sekunder å tørke seg med dopapir etter å ha tisset. Spyling og tørking med luft hadde jeg ikke giddet. Det får holde med den normale kroppshygienen, altså vasking av "høna" når jeg dusjer hele meg.

Anonymkode: b551e...32d

Skrevet
1 time siden, Sokkar skrev:

Men dersom du fekk bæsj en annen plass på kroppen, ville du tørket det med en våtserviett og så vært fornøyd da? 

Nei da ville jeg nok brukt såpe og vann. Jeg skjønner ikke hvor du vil med spørsmålet ditt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et land der alle har bidet (jeg tror i det minste at alle har det, jeg har aldri vært hjemme hos noen som ikke har det). 

Jeg vet at turister fra dette landet savner bidet når de f.eks. er på ferie i Norge og bor på hotell. Her sees det nok på som litt primitivt og urenslig å ikke bruke bidet. 

Anonymkode: 675d7...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis aldri hatt behov for å dusje el spyle meg etter toalettbesøk....
bæsj andre steder på kroppen? hva gjør dere???? Hjelpes 🤮

Anonymkode: 8b9e6...aff

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du faktisk folk dusjer hver dag? 

Anonymkode: e8eb5...c75

Ja det er mange inkludert meg selv som dusjer daglig, det er faktisk normalt.

AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 10.00, AnonymBruker skrev:

De fleste har jo dusj, liksom, der rumpevasken inngår i den daglige rutinen

men samtidig er bide ganske hygienisk- du dusjer ikke rævva etter hver gang du har bæsja gjør du vel? 😉

Anonymkode: 687da...4b2

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men samtidig er bide ganske hygienisk- du dusjer ikke rævva etter hver gang du har bæsja gjør du vel? 😉

Anonymkode: 687da...4b2

Nei, men syns du likevel folk som dusjer daglig lukter avføring?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...