Gå til innhold

Bidé -er det noen som bruker det i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en innretning jeg alltid har stusset over. Hvor vanlig er det å ha bidé i Norge dag? Har folk virkelig behov for å få spylt stumpen etter hvert dobesøk? De fleste har jo dusj, liksom, der rumpevasken inngår i den daglige rutinen. Bideer tar dessuten opp mye unødig plass på badet. Virker som om det er vanligere i andre land, og var kanskje mer vanlig her før i tiden...? Uansett, så er det et veldig pussig "møbel" som jeg aldri kunne ha gått til anskaffelse av. 😜

Anonymkode: 55ec9...cff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS, som kan medføre at jeg tidvis har ekstremt med mageproblemer, med diare, med dertil veldig sår rumpe. Så bide hadde vært gull å ha her istedet for å måtte gå i dusjen fordi det å tørke seg er for vondt.

Men istedet for å ha en «ekstravask» ved siden av doen som jeg har sett her og der, så vil jeg heller bare ha et lite dusjhode ved siden av toalettet slik at jeg slipper å reise meg fra toalettet. 

Anonymkode: 53119...288

• Liker 6
Skrevet

Vi har bidè i ferieleiligheten og jeg savner alle steder som ikke har det. Om jeg hadde fått bæsj et annet sted på kroppen, som låret, armen eller lignende hadde jeg aldri bare brukt papir til å tørke det bort, jeg hadde brukt såpe og vann. Når vi er hjemme der vi ikke har bidè går jeg enten i dusjen etter nummer 2, eller så bruker jeg våtservietter, alt ettersom. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt det selv, og kommer neppe til å prioritere det om jeg får valget. I mange år var jeg overbevist om at det var til fotvask, og jeg synes fortsatt det er det mest praktiske bruksområdet - jeg har aldri prøvd å bruke det til det det egentlig er ment for (men jeg hørte en gang noen omtale det som hønespyler, og den betegnelsen har festet seg :fnise: ). Faren min hadde det, til barnebarnas store glede - det var jo en vask i passe høyde for dem når de skulle vaske hendene. -En egen vask bare for meg!, konstaterte 4-åringen...

Endret av Daria
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har IBS, som kan medføre at jeg tidvis har ekstremt med mageproblemer, med diare, med dertil veldig sår rumpe. Så bide hadde vært gull å ha her istedet for å måtte gå i dusjen fordi det å tørke seg er for vondt.

Men istedet for å ha en «ekstravask» ved siden av doen som jeg har sett her og der, så vil jeg heller bare ha et lite dusjhode ved siden av toalettet slik at jeg slipper å reise meg fra toalettet. 

Anonymkode: 53119...288

Ja, det er jo mye mer praktisk å ha en en dusj på toalettet, enn et bidé. Tar mye mindre plass også. Jeg forstår behovet for de som har tarmsykdommer, men en dodusj må j være mye mer praktisk uansett. Hvorfor det skulle være behov for et eget "møbel" til dette, er ikke til å begripe.

AnonymBruker
Skrevet

Nå blir det mer og mer toaletter med hønespylefunksjon, så da installerer man et slik istedetfor eget bidet. 

Anonymkode: 692b7...474

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men har et tilleggsspørsmål til dere som har «bidé-erfaring»: Hvordan er det meningen at man skal bruke det? Forstår at man skal bruke det til å vaske seg etter dobesøk, men sitter man på det? Eller står man over det med bøyde knær? Nesa mot veggen eller rumpa mot veggen? Syns liksom ikke det virker så veldig tilpasset til å sitte på. Blir som å sette seg på doskåla uten doring. Samtidig som det må være veldig sølete å stå...?

Anonymkode: 3c1d3...617

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da har man jo toaletter som har spyl og tørkfunkjson. Man trenger ikke bide, det er kun for de som enda lever i 1980. Når doen selv gjør all jobben og det er billigere å innstalere ny do.

Anonymkode: 1b805...e95

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg en eller annen gang (etter mange, mange flere år med sparing) kanskje skal klare å kjøpe meg et sted å bo, så står sånn fancy japan-do svært høyt på listen over ting jeg har lyst på.

Anonymkode: 0a063...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener heller ikke å kuppe tråden, men vi har bidè i huset vi kjøpte i høst. Den er nettopp bare i veien og bruker unødvendig mye plass! Kan man fjerne den og bare plombere røret eller noe sånt for en lengre periode til vi en vakker dag skal pusse opp badet? Kunne tenkt meg en smal hylle / reol der i stedet. 

Anonymkode: 55047...dac

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men har et tilleggsspørsmål til dere som har «bidé-erfaring»: Hvordan er det meningen at man skal bruke det? Forstår at man skal bruke det til å vaske seg etter dobesøk, men sitter man på det? Eller står man over det med bøyde knær? Nesa mot veggen eller rumpa mot veggen? Syns liksom ikke det virker så veldig tilpasset til å sitte på. Blir som å sette seg på doskåla uten doring. Samtidig som det må være veldig sølete å stå...?

Anonymkode: 3c1d3...617

Dette har jeg lurt på helt siden jeg var liten og fikk vite hva den ekstra lille "vasken" hos besteforeldrene mine faktisk ble brukt til. 

Anonymkode: b6544...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det til å legge klær i bløt, uten at vasken blir opptatt. Veldig praktisk.

Anonymkode: 720cd...7af

• Liker 2
Skrevet

Vi har det i feriehuset vårt i utlandet. Bruker det bare til fotbad jeg 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var det egentlig noen som brukte det før, dvs. til det den skulle brukes til? Hadde det på badet i barndomshjemmet mitt, men det ble kun brukt til å legge klær på. Noen av venninnene mine hadde det også, men de ble heller ikke brukt til "opprinnelig formål" ;) 

Anonymkode: aa3b1...187

AnonymBruker
Skrevet

Håndholdt bidet, dvs dusjhode som er koblet til vannet til toalettet. Koster ca 400,- pluss evt rørlegger.

Anonymkode: 72f4a...e43

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener heller ikke å kuppe tråden, men vi har bidè i huset vi kjøpte i høst. Den er nettopp bare i veien og bruker unødvendig mye plass! Kan man fjerne den og bare plombere røret eller noe sånt for en lengre periode til vi en vakker dag skal pusse opp badet? Kunne tenkt meg en smal hylle / reol der i stedet. 

Anonymkode: 55047...dac

Ja, det er akkurat det. Jeg kan ikke fatte hvorfor folk har tenkt at bidé var noe de måtte ha. De færreste vet jo ikke en gang hvordan det skal brukes, noe som er forståelig nok utfra hvordan de er utformet. Da jeg var yngre, trodde jeg at det var et slags pissoar. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått bidè. Har hatt et der jeg leide hus en gang, men den var helt feilplassert for lange ben. Neitakk herfra.

Anonymkode: 30821...c90

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Siri_H skrev:

Vi har det i feriehuset vårt i utlandet. Bruker det bare til fotbad jeg 😄

Nemlig. Funker ypperlig til å skylle bena etter en tur på stranden 😁

Anonymkode: 400f1...6c6

• Liker 2
Skrevet

Det var bidè på det forrige stedet jeg bodde. Brukte det ca 2 ganger tror jeg. Satt meg på det med nesa mot veggen, men jeg aner jo ikke om det er rett så ikke ta min bruk som en fasit. Har aldri fått noe opplæring så jeg måtte bare gjette meg fram :P

Skrevet

Nei, jeg syns de er ekle.  Dusjer hver dag, det holder. Våtservietter finnes også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...