Gå til innhold

Er det mer status å være president enn statsminister?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når verdensledere samles i forskjellige sammenhenger regner jeg med at det er et hierarki blant dem som i alle andre grupper. Blant annet etter hvem av de som har mest å si på verdens-scenen. Men har det også betydning for den hierarkiske inndelingen om en person er president eller statsminister? Siden presidenter er valgt personlig av sitt folk, mens statsministere bare er ledere for partiet som har makten, og ikke valgt personlig. Jeg tenker presidenter på grunn av det har høyere status. Eller at det i alle fall gir ekstrapoeng.

Anonymkode: b1cea...ce5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det har noe å så tror jeg det er minimalt, for makten er den samme. Og selv om statsministere er valgt av sine partifeller mens presidenter er valgt av innbyggerne er veien dit er likere enn man skulle tro. Det er de samme egenskapene som trengs for vinne fram blant sine partifeller som blant den generelle befolkningen. Kanskje til og med litt hardere blant førstnevnte.

Jeg er uansett glad vi har et valgssystem som velger partier og ikke bestemte personer. Med dagens system er Norge tilnærmet immun mot å få folk som Trump eller Bolsonaro som leder.

Det er for øvrig ikke alle statsministere som er ledere av sitt parti. Bondevik var ikke leder av Krf da han ble statsminister. Men

Anonymkode: 5465e...62d

Skrevet (endret)

Som president er du statsoverhode, som statsminister politisk leder. Hvem som har mest makt - symbolsk og reell - varierer fra land til land, men de fleste land som har president har også en form for statsminister (akkurat som vi har både statsminister og konge).

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...