AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 Nå er jeg lei... Vi har en 20 åring som bor hjemme. Han jobber og tjener godt med penger og har valgt å kjøpe ett hus som han skal leie for å tjene seg penger. Egentlig ganske smart, bortsett fra at han ikke bidrar til noe som helst hjemme. Verken økonomisk eller i form av husarbeid/arbeid med/i huset. Det med at han bor hjemme gratis er hans fars valg, som jeg nesten bare må respektere. Men jeg drar nok fars kort mesteparten av tiden når jeg handler mat til husholdningen, ja. Gutten kunne vell egentlig tenke seg å bo for seg selv, men er av gnien type +++, så bor nok hjemme så lenge noen (faren) ber han om å flytte ut. Dette kommer aldri til å skje. Så per i dag så bor han hjemme og er sur konstant fordi han irriterer seg over å "måtte" bo sammen med oss. Problemet er når vi reiser bort. Han tar ikke ansvar da heller. Kattene blir ikke matet, søpla blir ikke tatt ned, posten blir ikke hentet inn, klær blir ikke vasket, oppvaskmaskinen blir ikke tømt osvosv. Så når vi da kommer hjem så blir det ekstremt mye å ta igjen... I tillegg til at søppeldunkene er stappfulle frem til neste tømming. Denne gangen ga jeg klar beskjed til faren at han må ta tak. Vi kan ikke ha det sånn. Enten så får han ta ansvar, ellers så får han bo hos mor/besteforeldre/kompiser mens vi er borte slik at vi kan be andre om å mate og slippe ut/inn kattene og slik at vi kan forberede oss på at huset skal stå tomt i lengre perioder. Samboer skjønner ikke problemet med at det er "litt" rotete når vi kommer hjem han.. Det er jo bare å ta det når vi kommer hjem.. Og det gjør han jo for så vidt, men da er det jo meg som må ta ungelegging/bading, utpakking, middagslaging osv, imens han rydder opp etter sin voksne sønn.. Hva kan jeg gjøre/si for at han forstår dette? Kan jeg vise til noe? Anonymkode: 3ae4f...697 3
Gjest Sprettballen Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Mannen din ser ikke problemet med at dyr ikke får mat og rent vann mens dere er borte? (det er det viktigste etter mitt syn)
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Grøss... står i lignende situasjon selv. jeg har satt hardt mot hardt her. Enten bidrar han, eller så byttes låsen på ytterdøren neste gang han er ute! det har fungert her, men jeg blir jo den onde stemoren... på den andre siden er det mitt hus, mine regler. Når man er 20 år er man voksen nok til å ta ansvar eller flytte ut! du må ta en prat med far! her er d jo mindre barn involvert og. De trenger et sunt forbilde, ikke en slask som roter og griser! Anonymkode: eae07...82e 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 Her er far et like stort problem som denne bortskjemte forvokste ungen. Han gidder ikke engang å gi dyrene mat? Hva faen? Hadde gitt et ultimatum, flytte ut eller bidra! Bare fordi han er sønnen til samboeren din så betyr ikke det at du skal la deg overkjøre i eget hjem! Anonymkode: f2da6...640 11
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 Min eller din eller vår unge. Han er voksen. Og han må ut! Om far setter seg på bakbeina hadde jeg faktisk gitt et ultimatum. Enten flytter ungen ut, eller så flytter jeg ut. Det er faktisk like mye ditt hjem og du har rett å sette regler under ditt tak. Hadde aldri akseptert at en tøffel av en mann hadde latt sin voksne sønn holde på sånn
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Men han har vel ikke bare plutselig blitt sånn når han ble voksen? Så lenge du har bodd med denne faren, så vil jeg si at du faktisk må ta litt av ansvaret selv, for at gutten har blitt sånn. Det verste når dere drar bort er at han ikke tar vare på dyrene - Da hadde det klikket for meg. Når far ikke tar ansvar så må jo du gjøre det- du bor der tross alt selv. Anonymkode: c159d...5f0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men han har vel ikke bare plutselig blitt sånn når han ble voksen? Så lenge du har bodd med denne faren, så vil jeg si at du faktisk må ta litt av ansvaret selv, for at gutten har blitt sånn. Det verste når dere drar bort er at han ikke tar vare på dyrene - Da hadde det klikket for meg. Når far ikke tar ansvar så må jo du gjøre det- du bor der tross alt selv. Anonymkode: c159d...5f0 Å når stemødre tar ansvar og forsøker å oppdra unger så får de bare kjeft for å blande seg i ting de ikke har noe med 🤦🏼♀️ Damd if you do and damnd if you dont Anonymkode: f2da6...640 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å når stemødre tar ansvar og forsøker å oppdra unger så får de bare kjeft for å blande seg i ting de ikke har noe med 🤦🏼♀️ Damd if you do and damnd if you dont Anonymkode: f2da6...640 Damned.... Anonymkode: 09e23...d09 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Damned.... Anonymkode: 09e23...d09 Uffameg da 🙄 Anonymkode: f2da6...640
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å når stemødre tar ansvar og forsøker å oppdra unger så får de bare kjeft for å blande seg i ting de ikke har noe med 🤦🏼♀️ Damd if you do and damnd if you dont Anonymkode: f2da6...640 👆 Anonymkode: 3ae4f...697 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å når stemødre tar ansvar og forsøker å oppdra unger så får de bare kjeft for å blande seg i ting de ikke har noe med 🤦🏼♀️ Damd if you do and damnd if you dont Anonymkode: f2da6...640 Men om du velger å bo under slike forhold- så godtar du det jo. Voksne har heldigvis den muligheten at de kan velge selv hvordan de vil leve. Personlig har jeg valgt særbo. Anonymkode: c159d...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 3 timer siden, WhisperingWind skrev: Min eller din eller vår unge. Han er voksen. Og han må ut! Om far setter seg på bakbeina hadde jeg faktisk gitt et ultimatum. Enten flytter ungen ut, eller så flytter jeg ut. Det er faktisk like mye ditt hjem og du har rett å sette regler under ditt tak. Hadde aldri akseptert at en tøffel av en mann hadde latt sin voksne sønn holde på sånn Enig med dette. Anonymkode: 3bc3e...3bc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om du velger å bo under slike forhold- så godtar du det jo. Voksne har heldigvis den muligheten at de kan velge selv hvordan de vil leve. Personlig har jeg valgt særbo. Anonymkode: c159d...5f0 Men skal steforeldre bare la seg overkjøre bare fordi «de har valgt å bo det selv»? Virkelig? Anonymkode: f2da6...640 4
altflyter Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 Bo hjemme for å spare penger til hva? Hvis han tjener nok til å kjøpe seg et hus i en alder av 20 år, så har han virkelig ingen grunn til å bo hjemme. At noen bor hjemme for å spare til egenkapital er en ting, men det der hadde jeg aldri funnet meg i. Et minimum er at han bidrar både med penger til husholdningen og rydding og vasking 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #15 Skrevet 25. mai 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skal steforeldre bare la seg overkjøre bare fordi «de har valgt å bo det selv»? Virkelig? Anonymkode: f2da6...640 Var da ikke det jeg skrev.. Anonymkode: c159d...5f0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 Her må du begynne med far, dere må bli enige om hva som er greit. Deretter må dere stille krav til 20-åringen. Selv måtte jeg bo hjemme en periode som 25-åring. Da gjorde jeg mye husarbeid og lagde ofte mat. Skulle i alle fall ikke være til bry når jeg fikk bo hjemme fordi det var nødvendig. Anonymkode: 3f295...6f3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 Jeg foreslår at du setter deg ned med samboeren din og tar en skikkelig prat om hva han ser for seg fremover, angående både hans sønn og deres felles barn. Hvor lange synes han det er greit at barna bor hjemme? Til de kan kjøpe egen bolig? Til de blir 25? Til de gifter seg? Og hva er i så fall kriteriene? Synes han det er greit at de bor hjemme og ikke bidrar? Vil det samme gjelde når deres felles barn når den alderen? Hvis han synes dette er helt greit, har dere åpenbart veldig forskjellig syn på oppdragelse, og det kan være nyttig å både finne ut og rydde opp i før neste unge blir like gammel (og like slaskete). Anonymkode: 000f9...072 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #18 Skrevet 25. mai 2020 Jeg er ikke i nærheten av å ha tenåringer. Men å la unge voksne bo hjemme uten noe form for ansvar gjør dem til sosiale tapere! Å lære at en husholdning krever mye innsats er en viktig del av å bli voksen. Hvis pappa vasker underbuksene dine som 20...så ser det mørkt ut for fremtiden Anonymkode: 68aad...c7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå